Automaatbak flushen, ervaringen!

Gestart door CrosssCountry 2.5T, 06-06-2012 21:38:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CrosssCountry 2.5T

Met deze onderwerpregel wil ik een discussie starten m.b.t. het flushen van je automaatbak.

FF vooraf: Mijn XC heeft er inmiddels 244dkm op zitten en in de afgelopen 5dkm is mij opgevallen dat de automaat wat onrustig werd. Af en toe een schokje, dan weer een keer heel laat in de lockup en licht razen op laag toerental.

Heden heb ik mijn V70XC laten flushen in Uden bij GS Power Flush.

Het hele proces nauwgezet bekeken en ondanks dat ik het idee had dat mijn ATF nog "schoon" was, bleek na enkele seconden er toch een behoorlijk donker goedje uit te komen.
Nadat het hele proces was doorlopen, zat ik wel ff met een paar brandende controlelampjes (na een klein uur vast te staan op de rem en heen en weer in z'n versnellingen) die eerder nog niet aan waren geweest, maar ook dit heeft Ger Slot middels een reset weten op te lossen. Nadien nog niet terug gekomen.

De eerste km waren rustig, de automaat moet ff opnieuw inleren. Daarna heden nog een 150km gereden en het gaat met de km beter. Kortom alles verloopt veel soepeler. Het is niet meteen een nieuwe, maar je merkt zeker verbetering.

Mede gezien het feit dat ik "de hut" wil meenemen dit jaar, leek mij een keer schone olie geen kwaad kunnen. Dat ie daarbij nu beter en rustiger is gaan schakelen is zeker positief.

Na iedere 5dkm zal ik posten hoe het ermee staat en alle andere ervaringen zijn natuurlijk welkom!

Nu nog aan het twijfelen voor een G3 installatie. Dan kan er zo weer 100dkm geloof ik!  :eusa_clap:

Ludo


Broabander

Denk niet dat er veel discussie is, het is gewoon beter voor je bak, klaar. Althans, het tegendeel moet nog bewezen worden.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

)()()sT

Flushen of niet, maar sowieso is olie verversen goed. De discussie kan ontstaan of flushen niet te "rigoureus" is door bv. loskomen van aangekoekte aanslag.
Ik heb een paar keer kort achter elkaar de olie ververst en dat hielp ook.

Lekker met de hut op vakantie, let dan op dat je tijdig terugschakelt (D naar 3), dat rijdt wel zo prettig.

elianmars

GS Power Flush. Het gaat steeds futuristischer heten  ;D

En dat terwijl Gerry Slot eigenlijk gewoon een autosloper is  :P

Blackfox

Citaat van: Broabander op 06-06-2012 22:06:41
Denk niet dat er veel discussie is, het is gewoon beter voor je bak, klaar. Althans, het tegendeel moet nog bewezen worden.

Zolang de olie goed van kleur is en de bak goed schakelt zit de olie mij warm  ;D

Blackfox

Citaat van: bassieS70 op 06-06-2012 22:50:38
Citaat van: Broabander op 06-06-2012 22:06:41
Denk niet dat er veel discussie is, het is gewoon beter voor je bak, klaar. Althans, het tegendeel moet nog bewezen worden.

Zolang de olie goed van kleur is en de bak goed schakelt zit de olie mij warm  ;D


Maar als je dit dan weer leest :  http://volvov70forum.com/topic.php?t=2204&page=1    ;)

-D©©©L-

Citaat van: CrosssCountry 2.5T op 06-06-2012 21:38:02
Met deze onderwerpregel wil ik een discussie starten m.b.t. het flushen van je automaatbak.

FF vooraf: Mijn XC heeft er inmiddels 244dkm op zitten en in de afgelopen 5dkm is mij opgevallen dat de automaat wat onrustig werd. Af en toe een schokje, dan weer een keer heel laat in de lockup en licht razen op laag toerental.

Heden heb ik mijn V70XC laten flushen in Uden bij GS Power Flush.

Het hele proces nauwgezet bekeken en ondanks dat ik het idee had dat mijn ATF nog "schoon" was, bleek na enkele seconden er toch een behoorlijk donker goedje uit te komen.
Nadat het hele proces was doorlopen, zat ik wel ff met een paar brandende controlelampjes (na een klein uur vast te staan op de rem en heen en weer in z'n versnellingen) die eerder nog niet aan waren geweest, maar ook dit heeft Ger Slot middels een reset weten op te lossen. Nadien nog niet terug gekomen.

De eerste km waren rustig, de automaat moet ff opnieuw inleren. Daarna heden nog een 150km gereden en het gaat met de km beter. Kortom alles verloopt veel soepeler. Het is niet meteen een nieuwe, maar je merkt zeker verbetering.

Mede gezien het feit dat ik "de hut" wil meenemen dit jaar, leek mij een keer schone olie geen kwaad kunnen. Dat ie daarbij nu beter en rustiger is gaan schakelen is zeker positief.

Na iedere 5dkm zal ik posten hoe het ermee staat en alle andere ervaringen zijn natuurlijk welkom!

Nu nog aan het twijfelen voor een G3 installatie. Dan kan er zo weer 100dkm geloof ik!  :eusa_clap:

Mooi verhaal, welke olie is erin gegaan ?
Je noemt dat de bak moet inleren, welke bak zit er precies onder je auto ? bouwjaar ?  

Racingbrick

#8
Nou,

Zal ik het dan voor eens en altijd uitleggen?

De Powerflush machine werkt inderdaad veel beter dan de klassieke flush zoals in Vadis en Vida staat.

Waarom?

De olie wordt continue met lichte overdruk door het systeem gespoeld, met een speciale reiniger die echt is ontwikkeld voor dat doel.
Naarmate je langer met het proces bezig bent en roert in de bak ( bij o.a. Geartronics ook die - en +  standen  bedienen zo vaak mogelijk ) worden de solenoids in bedrijf gezet en gaan open en dicht.
Hierdoor worden deze door de reiniger schoongespoeld.

De olie wordt dus zwarter en zwarter naarmate je langer spoelt, dit zegt genoeg denk ik.

Dus langer spoelen geeft een beter resultaat bij zware vervuiling.

Ook uit mijn ervaring: ik heb recent een paar wagens gedaan o.a. ( mercedes 190 2.3E ) die nog vrij rode olie in de bak hadden, maar de additieven waren dood... , puur door veroudering.
De bak schakelde als een natte krant, lees maar op Marktplaats, de klant heeft vandaag z'n beoordeling gegeven. ( TPR Powerflush Nieuwkoop )

Als je nieuwe olie koopt en je laat dat 5 jaar in een afgesloten ongeopende verpakking staan kan je het weggooien, en een bak mag en 10 jaar inzitten of nog vele malen langer?
Geloof je het niet? bel de willekeurige oliefabrikant maar, de additieven blijven 5 jaar goed, maximaal.

De Powerflush methode werkt dus echt, gisteren nog  een V50 D5 gedaan met slechts 180k op de klok, de olie was de kleur van de wagen, en dat was zwart.

Schoner kan je een bak niet krijgen, ik heb alle op de markt verkrijgbare apparaten vergeleken ( Wynns/BG/ en de Italiaanse, allen zijn gericht op het vervangen van de ATF net als de remolie, oude er uit, nieuwe er in, maar de dieptereiniging is er niet, vandaar dat het effect van de andere machines zeer beperkt is, en de echte vervuiling zal blijven zitten ) of ongecontroleerd ) los komt door de reinigende werking van de nieuwe ATF.

Ik heb sinds deze week 2 Powerflush machines in gebruik, kan ik nog meer mensen blij maken.
Alles komt over de vloer, Opel, Saab, Renault, Citroen,Porsche, Mercedes, AUDI, BMW, VW ik heb ze allemaal al gedaan.
Ook de exoten, zoals Vel Satis V6 3.5.

Als ik een nieuwe wagen zou hebben, dan zou ik elke 50.000 km de ATF er uit mikken, alleen dan ben je zeker van lang en goed werkende automaat.

Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat ruim 90% van alle automaatproblemen een direct gevolg is van vervuilde ATF, in de USA is het ook heel normaal om buiten de motorolie ook met regelmaat de ATF te vervangen.









verron

Bij mij is onlangs bij de grote beurt de atf olie vervangen omdat die zwart was en enorm stonk volgens de garage (Volvo Service Hardenberg). Het was ook nodig want hij begon behoorlijk te bonken tijdens het schakelen. Nu schakelt hij weer heerlijk soepel nagenoeg onmerkbaar, ook wanneer er veel vermogen gevraagd wordt. Misschien nu nog maar een keer de atf olie vervangen, zal nu wel weer zwart van kleur zijn.............morgen maar eens kijken.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Ben

En als je het zelf wilt meemaken,
Er is voor de Powerflushdag op 16 juni in Bussum nog 1 plek om 17:00 beschikbaar.
Maar je mag ook gewoon eens komen kijken hoe 15 andere bakken en stuurhuizen geflushed worden.
Het feest start om 08:30 - De Nieuwe Vaart 30, Bussum

Leon_s70

Wij hebben sinds een paar maanden een s70 2.5 T 193 pk bouwjaar 1999.  Voordat we met tuning aan de gang gaan hebben we ook door Gerry slot de bak laten flushen.

De bak schakelt nu veel soepeler, pakt beter op vanaf lage toeren. heeft dus zeker een positief effect op de kwaliteit en levensduur van de bak.

Nu kunnen we tuning aan de gang. We gaan onze eigen tuning sets testen, kijken wat haalbaar is op verantwoorde manier.

DinanT

Citaat van: Racingbrick op 06-06-2012 23:31:25
Nou,

Zal ik het dan voor eens en altijd uitleggen?

De Powerflush machine werkt inderdaad veel beter dan de klassieke flush zoals in Vadis en Vida staat.
...
Vorige week donderdag heb ik mijn geartronic laten spoelen bij Raymond. Ik ben laatst met een vriend meegeweest toen hij de automaat van zijn S60 AWD heeft laten spoelen en bij hem was het resultaat erg goed merkbaar.
Ik had vergelijkbare problemen met mijn bak; ietwat teveel 'slip' bij optrekken, laat opschakelen als ie koud was(naar 3 schakelen bij ca. 65kmh..), bonkerig schakelen als ie warm was, en als je moest parkeren na een lange rit moest je bij het parkeren even geduld hebben met schakelen van "R" naar "D", wat altijd met een 'klonk' gepaard ging.
Diezelfde avond na het spoelen viel me direct op dat ie al wat beter oppakte bij accellereren, maar heb de eerste paar honderd kilometer rustigaan gereden. Ook langere stukken 'binnendoor' gereden om em een redelijk aantal schakelmomenten te geven, zoals Raymond ook adviseerde.
Volgende morgen, bij koude start, was het verschil heel duidelijk: bij 60 schakelde hij al naar 4! Daar zat dus veel verschil. En bij warme motor van "R" naar "D" bij parkeren gaat nu ook beter.
Al had ie afgelopen weekend toch een paar momentjes dat ie toch weer even 'twijfelde'. Op de snelweg meende ik ook heel licht een soort van trilling of slippen te voelen bij 130 op de Cruise control, maar dat heb ik de rest van de week niet meer gemerkt. Ook het 'warm-"R"/"D" probleem heb ik nu helemaal niet meer. Sowieso gaat het allemaal wat soepeler.
Ik ben zeer tevreden. Zeker aangezien de bak er al 340.000km op heeft zitten ...
Ik rol hierin