Rugleuning estate verwijderen

Gestart door patberk5, 11-09-2011 11:16:29

Vorige topic - Volgende topic

patberk5

Hoe de rugleuningen van estate demonteren?

PT

t_w

snix

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,29545.0.html

Is een sticky topic...
Lees het even door. Bij het verwijderen van de borgclip heb ik een beitel gebruikt om de onderkant in te duwen en eerst een kleine schroevendraaier om hem omhoog te wrikken en vervolgens een grote. Let op. Duw je de onderste borging niet goed in dat trek hij zichzelf alleen maar vaster. Als dat alles los is kun je beginnen met de leuning. Hier vind iedereen blijkbaar zijn eigen weg in. Ik heb het gedaan door de leuning naar een deurkant te trekken en vervolgens omhoog trekken. (twee bewegingen in één)

EDIT: t_w was me iets voor

arjen850

De eerste die ik demonteerde was op de sloop in de brandende zon, zal die martel gang nooit vergeten :eusa_wall: ;D

bebe66

Citaat van: snix op 11-09-2011 11:35:16
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,29545.0.html

Is een sticky topic...
Lees het even door. Bij het verwijderen van de borgclip heb ik een beitel gebruikt om de onderkant in te duwen en eerst een kleine schroevendraaier om hem omhoog te wrikken en vervolgens een grote. Let op. Duw je de onderste borging niet goed in dat trek hij zichzelf alleen maar vaster. Als dat alles los is kun je beginnen met de leuning. Hier vind iedereen blijkbaar zijn eigen weg in. Ik heb het gedaan door de leuning naar een deurkant te trekken en vervolgens omhoog trekken. (twee bewegingen in één)

EDIT: t_w was me iets voor

Ik heb zo'n beetje alle posts hierover al gelezen, maar de rugleuning is er nog niet uit.....
Ik heb de onderkant van de borgclip ingeduwd, en kan die borgplaat dan zo'n 3 cm omhoog trekken.
Hij wil er echter niet uit.
Is het de bedoeling dat je die hele borgplaat lostrekt uit de steun, of is een paar cm omhoog trekken voldoende? Het lijkt alsof het borgclipje halverwege de steun weer ergens achter blijft haken, en dan kan ik er met een beitel/schroevendraaier niet meer bij.

Heb nu zo'n beetje een heel leren interieur geplaatst, maar die kl@te rugleuning wil er maar niet uit.

Bvd voor jullie reacties.
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

UserID6342

We zijn er allemaal wel eens mee aan het martelen geweest !  Die clip moet er helemaal uit.  Tip van Arjen; tik 'm aan de onderkant door met een grote schroevendraaier en hamer (dus dat rottige lipje eraf) en trek 'm via de bovenzijde eruit.  Nieuwe borgclips kosten een paar centen en je hoeft ze niet eens terug te monteren.  Die leuning komt er nooit vanzelf uit ;D

t_w

Het is heel makkelijk, je moet alleen even de juiste beweging maken  ;D. Dan 'floept' ie er zo uit.
Ik heb het ding ook aardig vervloekt... Want het duurde wel even voordat ik door had hoe het zat ...

Ik ben toen begonnen met de rugleuning aan de bestuurderskant.
Inderdaad eerst de eerder genoemde clip verwijderen.
Bank uit het slot, heel iets naar voren kantelen (zodat ie ook daadwerkelijk uit de vergrendeling is).
Dan de bank hoog vast pakken en naar links trekken (bestuurderskant) en vervolgens met de hand (dicht bij de wielkast) onder de bank de rugleuning omhoog wippen.

Fluitje van een cent!   :eusa_whistle:  ;)
succes!

bebe66

Ok, bedankt voor jullie reacties.

Heb nu vakantie, dus tijd genoeg..... :)

Zal eens proberen om dat lipje eraf te tikken, dan moet die clip eruit kunnen.
Volvo V70N 140PK AT 2002

bebe66

De nieuwe leren rugleuning zit er in!   :eusa_whistle:

Heb die ellendige borglipjes vrij eenvoudig kunnen afbreken door er met een tangetje aan te wrikken, en vervolgens konden de borgplaatjes zonder problemen verwijderd worden, door ze met een schroevendraaier naar boven te schuiven.

Grootste deel van de rugleuning was vervolgens nog best lastig te verwijderen. Heb 'm met een koevoet aan portierzijde omhoog geduwd, en 'm met mijn andere hand naar de portierzijde getrokken, en toen kwam het ding er gemakkelijk uit.

Nieuwe rugleuningen plaatsen viel tegen; uiteindelijk de kunststof bekleding en beugel waarin de rugleuning aan de bovenkant vergrendelt, verwijderd. Daardoor kon ik de rugleuning verder naar achteren bewegen, en het 'scharnier' van de rugleuning recht naar beneden in zijn bevestiging aan de carrosserie duwen. Daarna de borgplaatjes weer teruggeduwd.

Al met al best een aardige tijd bezig geweest met het plaatsen van het leren interieur.
Stroom vanaf de accu voor de elektrisch verstelbare stoelen aanleggen, en het klooien met de rugleuning bleek het meeste werk.....

Maar het resultaat mag er zijn, ziet er nu 'supervet' uit!

Mocht iemand nog 2 schakelaars (Alter II) voor de stoelverwarming hebben liggen, dan hoor ik het graag.
Volvo V70N 140PK AT 2002

Boeijke

Had je beter vorige week gelijk kunnen zeggen. Heb nog schakelaars liggen.   :eusa_whistle:

bebe66

Citaat van: Boeijke op 10-07-2013 00:15:35
Had je beter vorige week gelijk kunnen zeggen. Heb nog schakelaars liggen.   :eusa_whistle:

Tja, toen wist ik nog niet dat het enkel een kwestie is van aansluiten van de schakelaars, en de bekabeling er al ligt....
Stuur me ff een PBtje voor de prijs?
Volvo V70N 140PK AT 2002