Streetka voor vriendin?

Gestart door Volvoalst, 01-08-2013 20:21:38

Vorige topic - Volgende topic

Walter

Citaat van: Ben op 06-08-2013 11:32:47
Een keer in een Tigra gezeten. Kreeg een acute aanval van claustrofobie.

Moet je een Audi TT eens proberen... Als coupe veel te klein, ooit eens op vakantie een roadster gehuurd en daar stak ik ook boven de voorruit uit. En ben dan 'maar' 1m93

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

marrrcel

- Golf Mk1 of Mk3 cabrio
- Fiat Punto Cabrio (heeft mijn vriendin) of Fiat Barchetta zoals die van ZC3rr0r heeft?
- Peugeot 306- of 205 Cabrio (leuk, zo'n CTI)
- Saab 9-3 of te groot, te duur?
- Alfa Spider 916, moet je van houden...

MX-5 is wel verreweg de lekkerste stuurauto lijkt mij.

petrolhead2.5

als het dan dicht moet zijn wat dacht je van een ford puma  :eusa_shifty:  ;D  ;) lekker strak sturen en bovendien geleverd met een hoogtoerige 1.7 16v ontwikkeld i.s.m. Yamaha (dus stiekem een beetje jap)

Emiel

ZC3rr0r

Citaat van: marrrcel op 06-08-2013 12:15:42
- Golf Mk1 of Mk3 cabrio
- Fiat Punto Cabrio (heeft mijn vriendin) of Fiat Barchetta zoals die van ZC3rr0r heeft?
- Peugeot 306- of 205 Cabrio (leuk, zo'n CTI)
- Saab 9-3 of te groot, te duur?
- Alfa Spider 916, moet je van houden...

MX-5 is wel verreweg de lekkerste stuurauto lijkt mij.

Heb een MX-5 je gehad, en als je een NA of NB model zoekt moet je wel echt goed opletten voor roest.
Barchetta is hetzelfde werk, met name de betaalbare modellen (tot aan 2000) hebben grote roestproblemen.

Als je niet van roest houd is een Alfa Romeo 916 spider een heel goed idee, die zijn welhaast Zweeds gegalvaniseerd (Alfa heeft altijd veel gedoe gehad met roest in de oude spiders en dit was het paradepaardje voor de nieuwe manier van kwaliteitscontrole). Motorisch en qua ophanging is het ding gelijk aan een 155 en de GTV dus die onderdelen kosten niet veel. 916 spider specifieke zaken zijn wel schreeuwend duur vanwege het kleine productieaantal.

Golfje Mk1 cabrio: Roest alsof het een wedstrijd is. Vriend van me knapt die dingen op en hij heeft werkelijk alles al een keer zijn roesten aan die dingen.

Over de 205 en 306 kan ik weinig melden, evenals de 9-3.
900 cabrio is wel roestgevoelig, en de onderdelen worden stiekem steeds duurder.

Verder is ook een Citroen C3 Pluriel een leuk wagentje voor weinig geld.
Grootste voordeel is dat het blokje daarin redelijk modern is en het aanbod vrij riant.
Verder ben ik niet bekend met een roestprobleem bij die wagen (verbeter me als ik ernaast zit).

En ik heb de MG F en TF ook niet voorbij zien komen trouwens.
Motorisch zijn ze onbetrouwbaar (koppakking gaat gegarandeerd voor de bijl in de eerst 100.000km) en ook de ophanging in de F is vanwege het hydro-electrische systeem belabberd qua betrouwbaarheid, maar qua roest zijn ze erg sterk.
Maar het rijden is werkelijk ongeevenaard, die middenmotor (net als in een Toyota MR-2 overigens, zie die ook niet op de lijst) gekoppeld aan achterwielaandrijving maakt het net een baby-Ferrari qua snelheden waarmee je de hoek om kunt.

Als je er ook zelf mee wilt gaan sturen, kijk dan naar een MX-5 (NA rijd het puurst, NB is minder spartaans met stuurbekrachtiging enzo), een MG (T)F (als je geld genoeg hebt voor eerder genoemde onderhoudsellende), een Toyota MR-2 (duur in de aanschaf, verschrikkelijk betrouwaar voor de rest), een 916 Spider (ondanks de voorwielaandrijving rijd dat ding echt erg fijn en de motoren zijn stuk voor stuk bijzonder krachtig en soepel) of een Barchetta.

ZC3rr0r

Voor eenieder die het zich afvraagt, ik heb in alle genoemde cabrio's zelf gereden (met uitzondering van de Golf Mk1 cabrio, 205/306 cabrio en de Saabjes) en meerdere van die lijst in bezit gehad.

Met name de MX-5 en de 916 hebben me ontzettend veel lol bezorgd.
De Barchetta ook, maar die lol werd wel wat gedempt door al het geld dat ik erin heb moeten steken om dat ding straatwaardig te krijgen.

Ohja, belangrijke tip: De 1.8 TS motor van de 916 en het blok van de Barchetta hebben t/m 1996 een ontwerpfout waardoor er onder bepaalde omstandigheden problemen ontstaan met de smering. Vermijden, tenzij je graag kromme kleppen vervangt :o

NinaPaul

Die C3 pluriël is waardeloos in mijn optiek.

Het ombouwen (en ja het is echt bouwen) naar cabrio duurt veel te lang 5 minuten ben je zo kwijt. Verder moet je de 2 zijstijlen thuis laten, vervelend als je dus boodschappen wil doen of dat er kleine kans op regen is.

Als je kijkt naar deze auto's op de weg, zie je ze NOOIT cabrio rijden!

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

marrrcel

Citaat van: NinaPaul op 06-08-2013 13:43:39
Daar is een mooie Topgear aflevering van.
9-3 staat niet bekend om roestproblemen in tegenstelling tot de 900

ZC3rr0r

Citaat van: NinaPaul op 06-08-2013 13:43:39

Het ombouwen (en ja het is echt bouwen) naar cabrio duurt veel te lang 5 minuten ben je zo kwijt. Verder moet je de 2 zijstijlen thuis laten, vervelend als je dus boodschappen wil doen of dat er kleine kans op regen is.

Als je kijkt naar deze auto's op de weg, zie je ze NOOIT cabrio rijden!

Heb je wel eens gezien hoeveel werk het is een Lamborghini Gallardo van zijn dak te voorzien?
Valt die Pluriel bij in het niet hoor, en dan hebben we het over een wagen die grofweg 15x de aanschafprijs van de Citroën vertegenwoordigt.

NinaPaul

Maar een C3 is vaak/meestal dagelijks vervoer...... een Gallardo meestal niet.
Omdat er nog iets slechter te koop is, maakt het product niet beter.

Je moet het er voor over hebben die moeite, ikzelf vind het soms al vervelend dat de '03 C70 de kap niet rijdend open/dicht kan doen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Sseventy

Als je nog niks gekocht hebt is een Yaris T-sport nog een leuke optie! Lekker pittig en super betrouwbaar!

henry classic v70

Peugeot 206 CC is toch ook een optie...?
PSA motor lijkt me ook betrouwbaar, best pittig zo'n 1.6 16V en een leuk interieur.
Onderdelen genoeg te krijgen en volgens mij redelijk makkelijk aan te sleutelen
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

grijzev70tdi

Mwa... technisch redelijk, maar ga wel voor de 2.0. Qua sleutelen kun je nergens bijmaar dat is frans
Grolsch, het klinkt al lekkerder

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Easterboy

Citaat van: henry classic v70 op 20-08-2013 22:18:54
Peugeot 206 CC is toch ook een optie...?
PSA motor lijkt me ook betrouwbaar, best pittig zo'n 1.6 16V en een leuk interieur.
Onderdelen genoeg te krijgen en volgens mij redelijk makkelijk aan te sleutelen

Hehe, eindelijk iemand met mij eens.. ;D
Mijn zus rijdt al een paar jaar in een 'gewone' 206 met een 1.6. Ze heeft er geen noemenswaardige problemen mee.