c70 voorveerpoot lager

Gestart door dirkvis1968, 22-08-2013 13:20:32

Vorige topic - Volgende topic

dirkvis1968

met het motto "een Volvo houd je altijd bezit"

Bij het rijden slechte wegen vooraan passagierskant regelmatig een bonk te horen en bij vertrekken soms zo iets als grinding noise

Bij nazicht
- geen bijgeluiden cv
- wiellager geen bijgeluiden
- veerpoot ook niet maar: in het motorcompartiment kan ik de bovenste deel (rond rubber en vijs) met de hand bewegen en ronddraaien
langs de andere kant gaat dit niet
Wat zou dit willen zeggen?????? veerlooprubber stuk (ooit vervangen geweest door iets van mindere fcp groton kwaliteit)
veerpootlager is nog origineel (182000 km)
veerpoot is een bilstein b4 ong 4 jaar oud
op het gevoel is de vering en karakteriestiek  langs beide kanten idem

Indien ik toch moet demonteren zou ik de voorste veren willen vervangen (iets verlagen ) gezien deze relatief soepel zijn naar mijn mening
eichach pro is al een aantal keren voorbij gekomen (probleem at achterkant lager zit dan voorkant ook blijkbaar)
welk is het nr van de originele Volvo sportveren voor een c70  /98 met of zonder verlaging????
wie heeft in een of beide ervaring

gtz

volvobug

Citaat van: dirkvis1968 op 22-08-2013 13:20:32
- veerpoot ook niet maar: in het motorcompartiment kan ik de bovenste deel (rond rubber en vijs) met de hand bewegen en ronddraaien
langs de andere kant gaat dit niet
Wat zou dit willen zeggen?????? veerlooprubber stuk (ooit vervangen geweest door iets van mindere fcp groton kwaliteit)

In de hoop dat ik jouw formulering goed begrepen heb: schokbreker zit los. Met de wielen op de grond bovenste moer (vijs) van de demperstang losdraaien, rubber schijf eraf. Daaronder zit een kruisvormige moer, deze zou wel eens los kunnen zitten doordat hij bij vervanging van het veerpootrubber niet goed vastgezet is.

-edit: typo
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

dirkvis1968

sorry voor he Belgisch Nederlands schrijfdialect

niet zozeer de veerpoot zelf die los zit/ligt maar de as van de veerpoot kan ik ronddraaien met de hand via de rubberen top bovenaan
Een eerste poging om de centrale moer te lossen mislukte doordat deze momenteel muurvast zit (ga er kruipolie op doen) en ik via mijne torx te weinig grip heb om de veerpoot tegen te houden bij het sleutelen

UserID6342

Bovenste moer even laten loshalen met een luchttol door een garagebedrijf.  Krijg je zo praktisch niet los.  Voor een luchttol een koud kunstje en is het binnen 1 seconde gebeurt

volvobug

Citaat van: dirkvis1968 op 22-08-2013 13:34:46
sorry voor he Belgisch Nederlands schrijfdialect

niet zozeer de veerpoot zelf die los zit/ligt maar de as van de veerpoot kan ik ronddraaien met de hand via de rubberen top bovenaan
Een eerste poging om de centrale moer te lossen mislukte doordat deze momenteel muurvast zit (ga er kruipolie op doen) en ik via mijne torx te weinig grip heb om de veerpoot tegen te houden bij het sleutelen

Het zij je vergeven dat schrijfdialect, ik zal maar geen Limburgs gaan gebruiken  ;)

Even voor het juiste begrip, een veerpoot is voor mij een samenstel van:
- schokdemper (demperlichaam en zuigerstang)
- veer
- veerpootrubber
- veerpootlager
- kruisvormige moer
- bovenste rubber (schijfje)
- bovenste moer (zeskant).

Als jij aan het bovenste schijfje in staat bent te draaien, draai je niet de veerpoot maar de zuigerstang van de demper. Als je met de klok meedraait, zit hij dan op enig moment vast?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

dirkvis1968

wel dat is wat mij een beetje verontrust, blijkbaar niet
ik heb wel geen hele slag rondgedraaid maar had in het verleden al eens gehoord dat de zuigerstang best niet te veel meedraait wegens mogelijke beschadiging van de zuiger en veerpoot intern
zowel zuigerstand, moer als rubber draaien mee?????

dirkvis1968

daarstraks zowel veerpootrubber als veerpootlager vooraan vervangen geholpen door een aantal foto reportages van mede leden

eigenlijk vrij goed gegaan
Afgezien van het losbreken van een aantal bouten welk het meeste werk vroeg
Voor de topmoer op de schokdemper heb ik een slagmoersleutel gebruikt

Natuurlijk veilig gespeeld met veerspanners. en draaien maar
Het meeste vervelende van de klus was de abs kabel terug in het oog krijgen - miljaar dat duurde mij bijna eenkwartier
veerlooprubber was door (metalen bus los van het rubber)
lager had wat speling maar liep vrijwel geluidloos tegen het nieuwe lager dat geen speling had maar waarbij je de lagerbolletjes hoorde (skf origineel)

De torsiebar link - dat was een moeilijke
Beetje omslachtig opgelost omdat ik maar kon werken met 1 krik
Wiel terug gemonteerd en auto laten zakken -  dan kan je de linkbar er zo insteken en moertje al handvast opdraaien
Morgen eens testrijden mbt de al dan niet verdwenen bonk geluiden

Voor een eerste keer sleutelen aan een veerpoot is het vrij goed gegaan zonder hangende "veer" pootjes

dirkvis1968

aja veren zijn besteld maar nog niet geleverd maar ik kon zolang niet wachten  -  het kriebelte te erg om eraan te beginnen
en ja andere kant wordt gedaan samen met de veren