Motor spontaan terug van lpg naar benzine

Gestart door andyvee, 19-07-2013 11:09:28

Vorige topic - Volgende topic

andyvee

Beste roffelaars,

Sinds vorig jaar september rijd ik nu in mijn 850 2,5 estate uit '96 en heb 15000 km gereden; de teller staat momenteel op 350000.  Er zit een oude, simpele lpg installatie in en de motor draait op lpg en benzine goed.
Doorgaans ben ik dik tevreden en raak ook wel verslingerd aan de robuuste luxe van zo'n oude roffel. Eén keer liet ie ons goed in de steek toen bij schiphol op de A4 bij schiphol de dynamo er mee ophield. Gelukkig reed ik rechts en kon nog net op een stukje vluchtstrook stoppen.
Wat ik erg irritant vind is dat de motor op de gekste ogenblikken terugschakelt van lpg naar benzine (waarbij het lambdalampje gaat branden). En het vreemde is dat ik er geen enkele regelmaat in kan ontdekken. Soms gelijk al bij lage snelheid, soms alleen op de snelweg. Soms helemaal niet: gisteren heen en weer naar Brussel en niet één keer! Ik schat iets vaker bij een driekwart lege tank. Wat ik dan doe is de schakelaar benzine/lpg naar benzine overzetten en na een paar minuten weer terug op lpg. Soms doe ik niets en schakelt de motor spontaan met een schokje weer over naar lpg. 
Andere klachten die er misschien al dan niet mee samenhangen zijn: moeilijk warm starten, soms wel 4/5 keer voordat de motor aanslaat (plus benzinegeur) en bij een koude start moet ik eerst altijd een paar km rijden voordat ik op lpg kan overschakelen.

Heeft iemand een goede diagnose?

Novio

Het lijkt er op dat de niveau regelaar van de tank foutieve informatie doorgeeft. Hierdoor denkt de installatie bijvoorbeeld in bocht en bij remmen dat de tank leeg is. Ik zou de contacten van de installatie goed na kijken.

andyvee

Ga ik zeker proberen, Novio! Bedankt voor je reactie.

jacques1967

Ik heb al geruime tijd hetzelfde verschijnsel. Echter, ik vermoed dat het in het relais zit die bij de gasinstallatie behoort. Dit relais stuurt bij mijn installatie de afsluiter aan op de verdamper.Bij mijn OMVL R90E moet ik het contact even aan/uit zetten om te kunnen vervolgen op lpg. Maar ook ik kan hier geen enkele regelmaat in vinden en bij stilstand komt het niet voor.
Ben benieuwd wat jouw oplossing is.

andyvee

Hoi Jacques,

Een oplossing heb ik nog allerminst. Omdat ik regelmatig het relais '103' voorbij heb zien komen in de relevante berichten op het forum, heb ik dit relais vervangen door een nieuw exemplaar. Echter, het euvel is niet weg, ook nu nog schakelt de motor spontaan terug op benzine. En ik moet bij koude motor, lijkt het wel, nog langer eerst op benzine rijden voordat hij lpg 'accepteert'.
Waar zit dat relais wat jij bedoelt. En heb jij het over een volvo 850 of een v70?

jacques1967

hoi,

Ik heb een 850 2.5i/20v van 1992. Kmstand is 273000. Sinds 2007 zit er een G2 gasverdamperinstallatie met gasverdeelring voor de gasklep op. De gasinstallatie is door mij gewijzigd. Ik heb het stappenmotortje vd lpg  wel electrisch aangekoppeld gelaten maar tussen de gasslang uit gehaald en daar een gasafsteller tussen gezet. Nu kan ik ook koud starten op lpg en ik vind dat hij op deze manier beter reageert op het gas(pedaal). Het relais waar ik het over had betreft het inductierelais (veiligheidsrelais)Indien dit relais hapert oid dan sluit hij het lpg af, echter stationair draaiend gebeurt het nooit. Auto rijdt verder op lpg uitstekend. De verdamper is 1 jaar geleden vervangen voor een nieuwe.

andyvee

Update:
Net terug van vakantie, 4000 km gereden en in de hoge Pyreneeën getoerd, met aanhanger ook nog.
Tijdens deze reis nog steeds last van het spontaan overschakelen, alleen minder vaak.
Het enige echte euvel was halverwege een lek in de vulslang van de LPG tank, net achter de opening.
Je had die Fransen moeten zien kijken naar die wolk van LPG die onder de auto vandaan kwam bij een tankstation.....die zijn toch al panisch van LPG. Gelukkig kon ik de reis afmaken op benzine.
In NL ben ik uit de kunst geholpen door garage Snijders in Ommen, waar we onze laatste vakantiestop hadden.
Zij hebben de vulslang van 16 jaar oud vervangen en wie schetst mijn verbazing?? Sinds deze slang vervangen is nog geen één keer last gehad van terugspringen naar benzine. Bovendien start ie veel makkelijker op LPG.
Ik zal niet te vroeg juichen, maar ik vermoed dat de vulslang toch deels dit probleem veroorzaakt heeft.
Kan iemand dit logisch onderbouwen?