Swedish next top model: APK zonder problemen

Gestart door petrolhead2.5, 20-08-2013 23:28:52

Vorige topic - Volgende topic

petrolhead2.5

Hallo mede roffelaars. Na diverse topics te hebben gepost hier op het forum heb ik besloten om een blog te gaan bijhouden van mijn dikke roffel. Heel veel ervaring had ik niet wat betreft fora, daarom staat alles her en der een beetje verspreid en heb ik besloten dit topic bij te gaan houden met alle mogelijke updates (kan nu eindelijk een beetje omgaan met foto's, tekst, ed). Ik heb er hobby aan om 'm in een mooie staat te houden en 'm lekker dagelijks te gebruiken. De wens voor een klassieker is toch mede dankzij de belastingmaatregelen (enigszins) verdampt dus kan ik me lekker op de roffel blijven uitleven.

Omdat ik het zelf ook bijna een indrukwekkende lijst ben gaan vinden toch nog maar even het lijstje van wat er in ongeveer een jaar  :o tijd is gebeurd:

- distributieriem/ geleiderollen + waterpomp (nieuw schroefdraad opgetapt en nieuwe bout wegens afbreken!! :eusa_wall:)
- timing distributie juist gezet zover als mogelijk op fabriekstiming WAT EEN VERSCHIL !!  ;D
- mulitriem
- carterventilatie compleet
- inlaatspruitstukpakking
- luchtfilteraanzuigbuis
- remblokken + schijven voor en achter + handremschoentjes
- stabilisatorstang rubbers
- stuurkogel rechts
- hoezen om stuurhuis wegen gescheurd, nieuwe gemonteerd
- uitlaat complete einddemper
- hoezen rond nivomats vernieuwd (van een 940 besteld bij Skandix past perfect)
- 5 nieuwe bougies
- waterlekkage parrafan verholpen (afvoeren ontdaan van blad)
- kachelmotor vernieuwd (gevolgschade van de waterschade, oude motor was verroest/ verzopen)
- olievuldop ring vernieuwd wegens lekkage
- meteen ook maar nieuwe groene dop voor expansievat
- radiator was lek, dus ook maar nieuwe erop (bevestigingsbout opnieuw aan carrosserie gelast)
- beide hoofdmotorsteunen, de voorste en de achterste vernieuwd
- kilometerteler tandwiel vernieuwd en vervangen door messing exemplaar
- lampjes in dashboard en climatronic paneel vernieuwd
- lederen stuurwiel geplaatst
- achterste krukaskeerring vernieuwd wegens lekkage
- nieuwe keerring gemonteerd, keerringen aan versnellingsbak meteen ook maar vernieuwd
- nieuw koppelingsset + druklager gemonteerd
- remvloeistof vernieuwd (wat er af kwam was zwarte drap)
- olie ververst 10w40 + filter
- bakolie natuurlijk ook vernieuwd
- afdichtdop van koplamp opgehaald bij sloop deze was weg
- 1 vaccuumslang vernieuwd, motor trok valse lucht waardoor het stationair toerental ca. 1200 toeren bedroeg, nu net iets beneden 1.000
- raamgeleider links vervangen wegens knakken raam
- beide schakelaars van elektrische ramen volledig losgehaald, schoongemaakt, 1 bleek defect dus gebruikt exemplaar ff opgehaald bij elferink
- beide side skirts gedemonteerd, om te controleren op roestvorming aan de dorpels, godzijdank helemaal gaaf. Dus alles goed schoongemaakt, ontvet en in bodysafe gezet, voorzien van blanke lak, dus dat kan voorlopig wel ff zitten
- complete bodem gereinigd, ontvet, en voorzien van beschermlaag
- linker buitenspiegel vervangen wegens krassen
- abs computer gereviseerd (met dank aan thuur)
- rechter buitenspiegel voorzien van nieuwe verstelling
- engine flus + nieuwe olie + nieuw filter

optisch/ interieur:
- gasveren achterklep vernieuwd
- dakspoiler gemonteerd
- bumpers voor en achter gespoten wegens beschadigingen
- v70 achterlichten gemonteerd
- v70 classic wielen geschuurd/ gegrond/ gespoten + nieuwe Hankook winterbanden gemonteerd
- idem geld voor de Cetusjes gegrond/ gespoten, etc/ banden kunnen nog 1 zomer mee
- interieur compleet gereinigd met bekledingreiniger, etc
- ruitenwisserbladen vernieuwd + koplampwissers vernieuwd
- rubberen mat in bagageruimte
- roelhoes gereviseerd met revisieset van Skandix (minimaal 2 a 3 uur werk wil je 't goed doen) op de verpakking staat half uurtje, ja amahoellah  

Heel recent nog gedaan:

- reactiestangetjes voor
- ontsteking compleet (rotor/ verdelerkap/ kabels)
- klepseals, zie topic http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,63072.0.html
- meteen ook alle 4 keerringen vervangen bij de nokkenassen
- nieuwe temperatuursensor kvs in thermostaathuis
- thermostaat vervangen
- katalysator verwijderd  :eusa_shhh: piep d'r tussen
- forumsticker geplakt  laugh
- waterlekkage verholpen zie eerdere posts hierboven; had wel 10x het slangetje onder dashboard doorgeblazen (afwatering airco) maar daarbij de bovenste aansluiting/ gaatje in het kachelmotor huis over het hoofd gezien. Er kwam een bult troep en blad en een paar liter water uitzetten  eusa_wall sinds die geen problemen meer eusa_dance

Eindconclusie: de auto is van een technisch matige roffel, met een dichtgeslibde carterventilatie, lekkende keerringen, niet vooruit te branden motorblok (haalde nauwelijks 160 in het begin  :eusa_wall:) getransformeerd naar een zeer vlot rijdende auto (nee, het is nog geen R  ;)), die een nieuw leven is ingeblazen, misschien in het begin een beetje onderschat  :eusa_doh: maar leuk om te doen. En ook nu blijven er paar wensen want:

wat bevalt goed:

- de roffel  Grin gewoon heerlijk (geen kat meer aanwezig  eusa_shhh ) voor echt rustzoekers is dit geen aanbeveling
- het comfort, de stoelen, het geluidsniveau en het alleszins meevallende verbruik, ruimschoots 1:10 (bij gepaste rijstijl  :eusa_shhh:)
- de ruimte
- de goedkeurende blikken van mede 850 en V70 classic rijders, het wordt denk ik langzaam aan een kult auto  angel

wat moet er nog gebeuren, wie heeft er suggesties?:

- een nare trilling bij 120km/h oplossen; wat heb ik geprobeerd? alle 4 wielen gebalanceerd. Dacht eerst dat de trilling van achteras kwam, maar lijkt nu ook voor bij te komen (trillen in het stuur). De auto rijdt ook een tikkeltje zoekerig als er dwarsriggels in het wegdek zitten, met name als deze een beetje diagonaal over de weg liggen. Auto deint niet maar reageert juist bonkerig hard/ stug en je voelt het duidelijk in het stuur. Ik heb nog een setje nieuwe subframe rubbers liggen, deze had ik erin moeten persen bij het vervangen van de koppeling en keerring  eusa_wall zal dit uitkomst kunnen bieden?

- een rammel uit de veerpoot, ik verdenkt de veerpoot lagers en rubbers (nogmaals suggesties zijn welkom); wat is er vervangen? 2x reactiestangetjes, ophangrubbers van stabilisatorstang voor, draagarmen zijn recent (door vorige eigenaar gedaan), remblokken gecontroleerd of deze niet rammelen, onmogelijk, dit geld ook voor achter en de handremvoeringen zijn ook vernieuwd, daar rammelt ook niets. Auto bij ons in de garage op de testbank d.m.v. draai plateau kun je zie of er speling zit op de wielophanging, niets te zien perfect. Rammelt ook alleen bij verticaal in/ uit veren, ook op een klinkerweg en drempels.  

Concreet: voor m'n gevoel zit rammel in veerpootlager of rubber, kan alleen geen beschadigingen zien als ik bij de bovenste bevestiging kijk. Alleen lijken er wat kleine (droogte??) scheurtjes zichtbaar, voor trillingen toch maar de subframe rubbers vervangen? Lijkt klote klus bij subframe dat blijft zitten. Tenzij iemand een goed tooltje heeft  Tongue

Hieronder nog ff twee fototjes meer volgen er zeker in de loop van de periode:

UserID6342

Gewoon veerpoten uit elkaar halen want dan kun je het pas goed zien.  Ik heb ze wel vaker gehad, zag er zo op het eerste oog prima uit, totdat je de zooi losschroefde....  Kijk hier wel een beetje mee uit aub, want je zult de eerste niet zijn waarbij (als je het veerpootlager eraf haalt) de gehele schokker en veer uit elkaar spat.

petrolhead2.5

Tevens het allerlaatste nieuwtje:

NIEUWTJES?

Ja, ja ik wordt ook lid van het LPG gilde. De hoge benzineprijzen, de stabiele LPG prijs, de geringe meerprijs aan MRB voor G3, en de geschiktheid van de motor voor LPG hebben mij ertoe bewogen om de kiezen voor een LANDI LPG3 direct injectie systeem van van der Helm Hengelo. Reken de terugverdientijd maar n's uit bij 15.000km per jaar  Wink en bovendien eindelijk een beetje  Grin ipv  Cry bij het tanken. Bovendien ben ik van plein minimaal 5 jaar erin te blijven sturen. Het is m'n HOBBY, ik heb er PLEZIER aan om 'm rijdend te houden, ik heb de auto ook voor m'n ontspanning, en ik hoop ook een her en der een leuke bijdrage te leveren aan dit forum  Wink. Eigenlijk ABSURT om bij een dergelijke km stand LPG in te bouwen, een normale auto wordt met deze km's gesloopt/ afgeschreven/ is verroest/ verrot/ wordt gesloopt. Maar goed, tja geluk moet je hebben, maar ik heb op zich vertrouwen in de auto en het motorblok, dus ja, waarom niet? Na 29 augustus kan ik jullie meer vertellen.

Oh ja ook nog maar ff foto met de winterslofjes (liever nog ff niet aan denken), binnenkort betere foto's met lpg erin  ;D:

petrolhead2.5

@dirk, ik ben er bijna voor 100% van overtuigd dat het in de veerpootlager(s) zit. Ik hoor 'm echt klapperen op bijv een klinkerweg, ik doel dan echt op de verticale op/neer beweging in de veerpoot. Als ik de motorkap open en ik druk de schokbreker/ veer combinatie recht naar beneden hoor ik ook een duidelijk gekraak en soort van metaalachtige knak.

Kwaliteit volgens mij veel over geschreven hier; gaan we voor volvo origineel ??

UserID6342

Volvo origineel is goed maar vrij prijzig.  Je kunt ze op Ebay.de vaak genoeg vinden van Sachs, Meyle, etc. voor beduidend lagere prijzen en die zijn praktisch net zo goed en een heel stuk vriendelijker geprijsd.

Zoekwoorden: Federbeinlager , Domlager

petrolhead2.5

gaan we doen dirk, ze hoeven er ook nog niet meteen onder in het kader van de perfectie uiteraard wel  ;)

petrolhead2.5

FF een kleine update van Swedish next top model. Inmiddels LPG G3 laten inbouwen op de 2.5 10v. Afgelopen vrijdag kon ik 'm ophalen bij Van der Helm autogas Hengelo. Heb gekozen voor een Vogels VGI oftewel Landi Renzo installatie met dampvormige sequentiële injectie. Ik kan niet anders zeggen als FANTASTISCH, hij lijkt haast mooier te draaien op LPG als op benzine, en bij de pomp is het nu eindelijk  ;D ipv  :'( Ze heeft namelijk gisteren de vuurdoop gehad, de caravan van 1.100kg opgehaald uit de stalling en dit ging helemaal prima. Ik kan wel heel iets vermogens verlies waarnemen, maar dit is niet schokkend, zelfs niet met de sleurhut van 1.100kg er achter. Weet zeker dat ik er veel van ga genieten op het gas. Onderstaand de foto's, zoals je ziet doen de nivomats prima hun werk met bijna nog volle lpg tank en ca 15 liter benzine aan boord.

maruska

sorry dat ik het misschien zeg, maar de manier waarop de kabels gelegd zijn (electronica) vind ik slordig gedaan. veel tywraps, overlengte laten zitten (en in een flinke knik leggen), en om een erg heet wordende buis heenleggen.

mijn bescheiden mening, wellicht ervaar jij het anders.
qua benzine prijzen kan ik me voorstellen dat je gas gaat rijden ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

petrolhead2.5

Citaat van: maruska op 01-09-2013 22:29:31
sorry dat ik het misschien zeg, maar de manier waarop de kabels gelegd zijn (electronica) vind ik slordig gedaan. veel tywraps, overlengte laten zitten (en in een flinke knik leggen), en om een erg heet wordende buis heenleggen.

mijn bescheiden mening, wellicht ervaar jij het anders.
sta altijd open voor een ongezouten mening  ;) er zit om de bedrading heen een soort kunststof omhulsing, op de omhulsing staat 'pvc 105 graden celcius' dus de elektra zit hierin 'ingepakt'. Ik maak me echter geen zorgen, zoals gezegd, het rijdt super en op m'n werk hebben we reeds 30 jaar ervaring met genoemde firma en hebben nog nooit één negatieve ervaring gehad, daardoor heb ik natuurlijk ook geen ervaring met andere inbouwers  ;)  :D

UserID6342

Ben het met Mark eens, echt netjes zit het er helaas niet in :(

petrolhead2.5

wat met trouwens wel opviel is dat er een nieuwe ac delco map sensor is geplaats  :o die zat er toch echt niet in toen ik 'm wegbracht, of is dit gebruikelijk bij inbouw ? Oh ja ik moet eigenlijk mijn forumnaam (petrolhead2.5) ook veranderen, dit is 'm eerste auto op LPG voor een jaar geleden zei ik nog op gas moet je koken  :eusa_wall: de tijd zal het leren....

petrolhead2.5

Ik reed al ruim een half jaar zonder katalysator (optisch wel aanwezig pijp er doorheen gelast  :eusa_shhh:) ik was zeer te spreken over de voelbaar toegenomen trekkracht (hogere toerentallen), in het begin vond ik het geluid ook wel lekker maar de laatste tijd begon me de wel heel luide brom rond de 2.000 r/pm wel erg te irriteren. Tot overmaat van ramp begon het flexibele deel ook te scheuren, dus toen maar 's ff aan het afwegen gegaan. Alles bij elkaar de zaken een beetje afgewogen:

1. Ermee doorrijden (beetje ergernis  :eusa_doh:)
2. Universeel dempertje ertussen op plek kat; APK afkeur  :eusa_wall: edit: die van mij is van mei '96
3. Originele kat, maar ja is ook niet spannend om te proberen

Uiteindelijk kwam ik de producten van magnaflow tegen, ik heb er géén ervaring mee, wel eens van het merk gehoord, de stoute schoenen aangetrokken en een sportkat besteld. Voor de prijs hoef je het niet te laten  ;) en daardoor ook zeker het proberen waard. Goede indruk ervan, ziet er netjes uit, geen problemen met de levering. Heb 'm er vanavond tussen gelast + flexdeel via estate services (ja ik heb die die aan de kat vast zit), dus dat was ff lekker bakken. Eerste indruk is erg goed, sportief geluid, iets meer als standaard voor de Roffel, hinderlijke dreun bij 2.000 r/pm eruit gefilterd  :eusa_clap:, bij gas los wat mooi doffe ploffen (en dat op LPG  ;D). Lijkt dat ik niet veel aan vermogen inlever t.o.v. de rechte pijp. Ik hoef ook geen dikke pk bom (dan moet je voor de Turbo gaan), maar wel een lekkere soepele roffel die mooi klinkt, dat doel is bereikt. Voor de meer hardcore liefhebbers heb ik dus een volledig APK legitieme rechte pijp liggen (door de kat heen gelast), kan zo op de bestaande plek van iedere Roffel worden tussengelast. Hieronder ff voor de beeldvorming

http://i856.photobucket.com/albums/ab130/volvo850estate/magnaflow_zps8012ce8d.png

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

petrolhead2.5

Rustig aan koen,

zoals je ziet heb ik al moeite om de foto's erin geplakt te krijgen  :eusa_wall:, maar ik verbeter keer op keer. Zal m 's ff in het youtube verhaal verdiepen  :eusa_doh:

Groeten,

Maarten

The Volvoboy

Citaat van: petrolhead2.5 op 21-10-2013 22:05:44
Rustig aan koen,

zoals je ziet heb ik al moeite om de foto's erin geplakt te krijgen  :eusa_wall:, maar ik verbeter keer op keer. Zal m 's ff in het youtube verhaal verdiepen  :eusa_doh:

Groeten,

Maarten

Succes :eusa_whistle: ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km