Mediaspeler ervaringen?

Gestart door Kingfisher, 25-08-2013 22:30:11

Vorige topic - Volgende topic

Kingfisher

Ik ben voornemens een mediaspeler aan te schaffen voor het opslaan en afspelen van films op de tv.
Nu ben ik al wat op weg met uitzoeken, maar zit nog even met wat praktische overwegingen en ben benieuwd naar de ervaringen hier, zoals bijvoorbeeld:
1. Neem ik er een met interne HD of zonder? In laatste geval moet ik er dus een losse HD bij kopen. Wat is makkelijker? Bijv. ivm vernieuwen films, extra films opslaan, dan moet ik er mee naar de pc en daar aankoppelen....
2. Ik ga geen films van de pc streamen want die blijft stand-alone boven op zolder staan.
3. Moet ik nog ergens rekening mee houden mbt capaciteit en af te spelen bestandstypen, of is dat tegenwoordig allemaal gemeengoed?

Zomaar een paar vraagjes en natuurlijk ben ik benieuwd naar ervaringen alhier met bepaalde merken / typen, m.a.w. welke is echt een goede keuze met het oog op kwaliteit en mogelijkheden?

Marc O.

Bouw zelf een pc en zet er XBMC op.
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Ik heb mijn PC (met HDMI uitgang op de videokaart) voorzien van XBMC. Audio gaat via optische kabel.
Een fantastische oplossing.

Maar zoals Marc aangeeft kun je dat ook op een losse PC doen. De specs van dat ding hoeven echt niet bijzonder te zijn.

XBMC kun je nu al op je PC zetten en uitproberen. Leuke eraan is dat je het systeem echt helemaal kunt customizen. De laatste versie kan zelfs sattelietkaarten aansturen en tv programma's opnemen.

elmarconi

Op XBMC gebaseerde OpenElec is nog makkelijker...

correctie: het is XBMC met een eigen OS...
--
Autogas Inside . . .

Driven2Shine

Ik gebruik zelf al sinds een aantal jaar een Dune Max icm een 8TB NAS en dat gaat perfect.
Series die ik volg komen automatisch binnen en stream ik vanaf de NAS naar de Dune speler in de woonkamer en naar de Boxee in de slaapkamer.

Hiervoor heb ik een htpc gehad met media speler maar dat was toch altijd een beetje pielen.
Of dat nu nog zo is durf ik niet te zeggen trouwens.

Kingfisher

Citaat van: Marc O. op 25-08-2013 22:40:44
Bouw zelf een pc en zet er XBMC op.
Dat moesten we maar niet doen, te veel gedoe. De PC staat op zolder en blijft daar, en ik ga niet nog een aparte kopen / bouwen voor de woonkamer.
Een mediaspeler kan gewoon in de kast bij de receiver geplaatst worden, dus vandaar dat ik die richting op stuur. Ik heb ook geen zin om te gaan pielen met wifi streamen enzo, want niet nodig.

Enige doel is simpel alle mogelijke muziek en film formats kunnen afspelen op de tv via de receiver.

En oh ja, ben een technische onbenul dus vandaar de jip en janneke taal ;D

Marty__Mouse

Het ligt er een beetje aan wat je precies wilt (zoals altijd natuurlijk ;) )

Maar in mediaspelerland zijn er eigenlijk 2 processorbouwers die een beetje de standaard zijn; Realtek en Sigma.
(Bijna) alle merken mediaspelers hebben ofwel een chip van Realtek ofwel een chip van Sigma aan boord.

Dus of je dan een Mede8ter, Dune, Eminent, WD, Xtreamer of een ander merk kiest, de chipset is ofwel van Realtek ofwel van Sigma.

Dit houdt in dat de spelers onderling zo ongeveer allemaal dezelfde prestaties neerzetten zodra er dezelfde chip in zit.
Dan is het dus vooral kijken naar de chipset die wenselijk is, over het algemeen is het de meest nieuwe die de beste prestaties neer kan zetten.

Zelf ben ik destijds na veel vergelijken uitgekomen op ofwel een Mede8ter of de Eminent en ben uiteindelijk voor de Eminent gegaan omdat deze net even wat meer functies bood voor hetzelfde geld als de Mede8ter. En in extra functies moet je dan denken aan videowall, netwerkondersteuning, mogelijkheden tot games spelen of surfen op internet tot eigen toegang tot youtube e.d.
De mogelijkheden qua afspelen van films in HD (3D) zijn bij dezelfde chipset hetzelfde en maakt per merk niet uit.

Daarnaast is het van belang of je een ingebouwde hardeschijf wil of juist met een losse hardeschijf of een NAS bezig wilt gaan.
Het voordeel van een ingebouwde harde schijf is dat je slechts 1 apparaat hebt staan. Het voordeel van een externe harde schijf is juist dat je bij het erop zetten van films op je harde schijf je alleen de externe harde schijf hoeft mee te nemen en niet je hele mediaspeler hoeft los te koppelen van de TV.
En een NAS is vooral heel makkelijk als je vanuit verschillende locaties je NAS kunt benaderen om er films vanaf te kijken.

Zelf heb ik mijn Nas netjes weggewerkt staan en kan ik hem met de mediaspelers benaderen op de slaapkamer, woonkamer, maar ook met de computers, telefoons en de tablets. Daarnaast kan ik zelfs de downloads starten overal te wereld via internet op een computer of zelfs via mijn telefoon. Best handig als ik bijvoorbeeld bij een vriend zit die een coole serie aan het kijken is, je kan dan meteen de complete serie downloaden en zodra je thuis bent kan je hem bij wijze van spreken meteen kijken..  ;D

En ik heb dus 2 losse mediaspelers zonder harde schijf in mijn netwerk hangen (wel bedraad want draadloos 1080p 3d films kijken gaat bijna niet zonder stotteren, 720p lukt overigens wel prima draadloos hoor..)

Maar nogmaals het is dus maar net wat je ermee wilt.

En goede leidraad is denk ik om op Tweakers.net eens te kijken wat er voor verschillende reviews en testen gedaan zijn van de mediaspeler die je op het oog hebt. (http://tweakers.net/categorie/655/mediaspelers/)

Genoeg materie om in te duiken dus..

Maarre Chromecast geen interessant alternatief? Deze dongle steek je achterin de TV (dus geen los apparaat en deze tovert je tv om in een mediaspeler ook leuk om daar eens naar te kijken).
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Kingfisher

Tnx voor de response, ben zojuist even gaan snuffelen bij de Saturn en heb me daar ook even wat (algemeen) laten informeren. Al met al zijn mijn wensen dus kennelijk "basic" en heb ik (nog) geen speciale wensen, waarschijnlijk omdat ik van veel functionaliteiten het bestaan nog niet eens weet  :P

Maar om kort te gaan, heb zojuist een Mede8er MED600X3D  gekocht, aangezien ik toch geen geduld heb om lang te zoeken ;)
Die voldoet volgens de informatie aan mijn wensen en ligt mbt de prijsstelling netjes in het middensegment. Nu alleen nog een losse 2TB HD met ingebouwde voeding erbij kopen, maar die prijzen vallen nog best tegen  :(

Vanavond maar eens aan de hobby!

fpede

Ik gebruik als mediaspeler gewoon m'n ps3  ;)
Die ziet m'n Nas, alle windows pc's, en via een app op de mac, ziet hij die ook!  8)
Het enige probleem is dat exotische formaten(mkv, etc.) niet kunnen afgespeeld worden, maar wie weet heeft de ps4 daar een antwoord op  ;)

Zelf gebruik ik de ps3 eigenlijk meer als mediaplayer, dan als gameconsole!

Maar ieder z'n meug he  ;D

Driven2Shine

Als je via een ps3 alles afspeelt dan is ps3 media server iets voor jou.
http://www.ps3mediaserver.org/

Heb het vroeger ook veel gebruikt totdat ik het zat werd dat mijn PS3 stofzuiger geluiden ging maken tijdens het afspelen van een film of serie.

De ps3 heb ik nog steeds trouwens maar is al denk ik een jaar niet meer aangeweest.

Marty__Mouse

Citaat van: Driven2Shine op 26-08-2013 12:52:38

Heb het vroeger ook veel gebruikt totdat ik het zat werd dat mijn PS3 stofzuiger geluiden ging maken tijdens het afspelen van een film of serie.

De ps3 heb ik nog steeds trouwens maar is al denk ik een jaar niet meer aangeweest.

Precies die stofzuiger geluiden is de reden dat ik mijn mediapc bij de tv beneden ook niet meer gebruik om films te kijken, die gebruik ik nu af en toe om spellen te spelen en te photoshoppen e.d. maar voor de films heb ik daarom juist een passief gekoelde mediaspeler gekocht, dus geen geruis bij mijn films..  ;D

Citaat van: Kingfisher op 26-08-2013 12:46:05
Tnx voor de response, ben zojuist even gaan snuffelen bij de Saturn en heb me daar ook even wat (algemeen) laten informeren. Al met al zijn mijn wensen dus kennelijk "basic" en heb ik (nog) geen speciale wensen, waarschijnlijk omdat ik van veel functionaliteiten het bestaan nog niet eens weet  :P

Maar om kort te gaan, heb zojuist een Mede8er MED600X3D  gekocht, aangezien ik toch geen geduld heb om lang te zoeken ;)
Die voldoet volgens de informatie aan mijn wensen en ligt mbt de prijsstelling netjes in het middensegment. Nu alleen nog een losse 2TB HD met ingebouwde voeding erbij kopen, maar die prijzen vallen nog best tegen  :(

Vanavond maar eens aan de hobby!

Prima ding hoor die Mede8ter.. Heb ik ook nog naar gekeken, maar geen Wifi aan boord, dus of een los dongletje kopen of (nog beter) hem bedraad aansluiten op je netwerk.

Externe HD's zijn toch niet zo duur meer?
http://tweakers.net/categorie/334/externe-harde-schijven/producten/

Voor iets meer dan € 100,- zelfs al 3TB.. Daar kan je al aardig wat 1080p 3d films op kwijt hoor..  ;)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Kingfisher

Citaat van: Marty__Mouse op 26-08-2013 14:34:16maar geen Wifi aan boord, dus of een los dongletje kopen of (nog beter) hem bedraad aansluiten op je netwerk.

Dit is er een met wifi, was 20,- duurder dan dezelfde zonder wifi dus dat heb ik maar wel alvast gedaan voor het geval dat....
Zojuist door vrouwlief een WD 2TB op laten halen, met interne voeding ivm geen voeding meeslepen steeds ,moet voldoende zijn ;D

fpede

Citaat van: Driven2Shine op 26-08-2013 12:52:38

hmmm  :eusa_think: hier heb ik toch nog geen last van gehad... spreken we hier over de 1e ps3 of de slimline?
want stofzuigergeluiden maakt de mijne zelfs niet bij gamen, laat staan bij een film afspelen  ;)

Driven2Shine

1e generatie net nadat het apparaat uitkwam.

fpede

ik heb een slim-line, wie weet heeft dat er iets mee te zien.  ;)

1e versies van een nieuw product hebben vaak nog wat kinder-foutjes, dus die laat ik meestal nog even liggen  ;D