bougiekabel / kontactbrug zelf maken

Gestart door ruspek, 02-01-2014 08:50:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruspek

hoi hoi,

Zoals de topictitel al aangeeft:
Is de kontactbrug (bougiekabel voor de gloeipluggen) makkelijk zelf te maken?

nieuw zijn die dingen iets van 70 euro, die van de koelvloeistof zijn er alleen nog in roemenië / rusland.......op een website te vinden. Of ze daadwerkelijk te leveren zijn is nog maar de vraag.

Welke kabels heb ik dan nodig? bougiekabel, laskabel of ????
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Ewout Schalkwijk

Ik ga over een uurtje even bij VW langs. Kijken of die ze nog leveren. Als ja, dan Groupbuy? ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ruspek

ligt aan de prijs ;-)

maar ben zeker wel geïnteresseerd.
Zal hier ook even vragen bij Brouwer hoe ze dat anders oplossen.

Wat kost de kabel naar de cilinders bij jullie?
(je zit toch in Noorwegen?)
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

pwberg

#3
Of ze zelf te maken zijn zal voornamelijk afhangen van de verkrijgbaarheid van de losse contacten die je over de pluggen heen schuift. Verder is het m.i. niets meer als een stuk touw  ;D

Ik heb 2 jaar geleden BTW 55 euries betaald voor een kabel, deze is verdeeld in een deel met met 2 contacten en 3 contacten. Is deze niet verbouwen door het deel met 2 contacten te verwijderen en GOED te isoleren?  ???

EDIT: Nee dus, deze lijken ingegoten te zitten.



Wellicht met wat meer werk toch mogelijk........
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

ruspek

en de bevestiging aan de kabelboom? moet die erin gesoldeerd worden of is het "plug and play"
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

pwberg

Citaat van: ruspek op 02-01-2014 10:57:00
en de bevestiging aan de kabelboom? moet die erin gesoldeerd worden of is het "plug and play"

Simpel soldeerwerk, niet zo spannend.......
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

ruspek

en kan je er ook nog een beetje bij? of moet de auto op de brug
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

pwassink

Citaat van: pwberg op 02-01-2014 11:02:00
Citaat van: ruspek op 02-01-2014 10:57:00
en de bevestiging aan de kabelboom? moet die erin gesoldeerd worden of is het "plug and play"

Simpel soldeerwerk, niet zo spannend.......


Een simpele rekensom met daarin de Letters U = I x R en de al ergens eerder genoemde "reden"
dat veel volvo dealers in NL deze bedrading onklaar maakten doen mij vermoeden dat er forse
stromen kunnen lopen, Zowel het "Iets aanpassen" van wat bestaands als de nieuwe homemade kabels zullen in elk geval deugdelijk moeten worden afgezekerd, van voldoende dik draad en vooral goed opletten voor overgangsweerstand en of slechte lassen ..  

Niet even een draadje ergens inpielen in ieder geval  :eusa_shhh:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

pwberg

Citaat van: pwassink op 02-01-2014 11:54:25
Een simpele rekensom met daarin de Letters U = I x R en de al ergens eerder genoemde "reden"
dat veel volvo dealers in NL deze bedrading onklaar maakten doen mij vermoeden dat er forse
stromen kunnen lopen, Zowel het "Iets aanpassen" van wat bestaands als de nieuwe homemade kabels zullen in elk geval deugdelijk moeten worden afgezekerd, van voldoende dik draad en vooral goed opletten voor overgangsweerstand en of slechte lassen .. 

Niet even een draadje ergens inpielen in ieder geval  :eusa_shhh:

Contactbrug van de gloeipluggen is afgezekert op 80A, neem aan dat deze niet veel minder zal zijn.

Echter, als je voldoende overlap neemt en een goede soldeerverbinding maakt (glimmend, niet korrelig etc) zal het geen probleem geven. Tenminste bij mij niet  ;)
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Ewout Schalkwijk

Resultaat van m'n speurtocht naar een contactbrug:

Noorwegen: niet meer verkrijgbaar.
Zweden: niet meer verkrijgbaar.
Denemarken: niet meer verkrijgbaar.

Via VAG, nog wel verkrijgbaar, maar als losse pluggen die dan samen in een kabelboom opgenomen moeten worden. Niet handig, want niet voorbereid voor Volvo. Knippen en plakken dus.

Nederland: nog 2 1 in heel Nederland te vinden. ;D

Zelfs al kan ik redelijk goed solderen, heb ik daar geen trek in. Ik wil het gewoon goed hebben en heb geen zin in een eventuele brand/kortsluiting onder de motorkap.

De oorspronkelijke relais zijn via het centrale Volvo magazijn nog wel volop te krijgen. Dus voor wie geïnteresseerd is: Er is er nog maar 1 contactbrug in Nederland via je lokale dealer te bestellen. Kosten: c.a. 30 euro.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ruspek

Ewout dank voor je zoektocht.

Ik heb die van mij even goed bekeken en ik kan met een contactbrug die 3 pluggen heeft niet zoveel; ik heb nl maar twee pluggen......
De pluggen zijn trouwens deze week (maand?) in de aanbieding bij mister-auto. 12,xx per stuk. Was bij de Brezan en daar vroegen ze 22 euro per stuk voor één of ander chinees merk.

Bij mij onder de kap heb ik trouwens ook losse bougiedoppen en niet één contactbrug. (misschien al een keer vervangen?)

Ik laat het dus maar even bij de contactbrug voor de cilinders. (vanochtend om 11 uur bij Furness Meppel en vanmiddag om 15.00 uur aanwezig bij de dealer. :eusa_dance:

Ik zal morgen eens gaan solderen
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Ewout Schalkwijk

Citaat van: ruspek op 02-01-2014 20:22:30
Ewout dank voor je zoektocht.

Graag gedaan, ben er zelf ook blij mee, want ik heb er nu een die onderweg is naar Noorwegen.


Citaat van: ruspek op 02-01-2014 20:22:30

Bij mij onder de kap heb ik trouwens ook losse bougiedoppen en niet één contactbrug. (misschien al een keer vervangen?)

Ik laat het dus maar even bij de contactbrug voor de cilinders. (vanochtend om 11 uur bij Furness Meppel en vanmiddag om 15.00 uur aanwezig bij de dealer. :eusa_dance:

Ik zal morgen eens gaan solderen

Zou je daar eens een goeie foto van willen maken? Ben benieuwd hoe dat er bij jou uitziet.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ruspek

#12
Doe ik morgen wel ff; bij deze




Kreeg de foto niet beter of moest van alles slopen.
Had ik vandaag niet zoveel zin meer in na 5 gloeipluggen en nieuwe contactbrug ertussen solderen.
Moest zelfs de stuurbekrachtigingspomp compleet verwijderen... :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Ewout Schalkwijk

Citaat van: ruspek op 02-01-2014 21:39:35
Doe ik morgen wel ff; bij deze

http://i42.tinypic.com/6it9mt.jpg


Kreeg de foto niet beter of moest van alles slopen.
Had ik vandaag niet zoveel zin meer in na 5 gloeipluggen en nieuwe contactbrug ertussen solderen.
Moest zelfs de stuurbekrachtigingspomp compleet verwijderen... :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:


Nee hoor. Was niet nodig. :eusa_whistle: Nu al twee keer gedaan zonder de pomp te verwijderen. Afgezaagd pijpsleuteltje 10 'does the trick'. Heb ik zelf uitgevonden. ;D

Die pluggen zijn inderdaad zoals VAG het doet. Kan ook, ik prefereer toch de originele, maar misschien bestaat die niet bij de 'twee plugs' uitvoering.

Ewøut

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein