OBD2 Autoscanner

Gestart door george, 14-11-2004 16:44:48

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Citaat van: george op 15-12-2004 19:22:41

Bij wijze van tets een stekkertje van een injector getrokken en dus een storingscode gemaakt, storingslampje op het dashboard aan.
Uit gelezen, code P0205 = "injector circuit open cylinder 5". Daarna weer gereset met dat apparaat en alles weer OK.

De nodige software voor vertaling van de storingscode en een copy van de manual heb ik Ludo doen toekomen. Wellicht iets voor het forum.
Volgende keer ook weer het hele topic lezen ??? :P

basjordans

Reitse,

Ik ging ervanuit dat om het stekkertje van een injector te verwijderen je eerst de afdekplaat boven de injectoren moet verwijderen.
Dat houdt in dat ik moet gaan rommelen met zaklampen (ivm de duisternis), schroevendraaiers etc.
Wellicht wist iemand iets waarmee het ook snel te testen is ZONDER gereedschap, lampen etc etc. Ik heb de bobinekabel er al uit getrokken maar dat mag kennelijk van Volvo, want ik greeg daarna geen foutmelding.

Vandaar.

Reitse

huh? die als je dat sierplaatje lostrekt kan je zo bij die stekkertjes komen hoor... Hele injector lostrekken is wel wat meer werk...

mathh

Stekker LMS lostrekken naast luchtfilterkast ???
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

basjordans

Wederom een update:

't  begint nu toch een beetje een toestand te worden. De door mij gekochte scanner blijkt alleen voor Amerikaanse auto's te werken...
Ben inmiddels wel weer wat wijzer: er zijn drie smaken OBD II (SAE) voor de VS, ISO voor Europa en CAN voor de nieuwe systemen.
Hoezo standaard  :-\

Alleen geen enkele leverancier kan mij duidelijk maken of mijn 1995 850 T5 (met OBDII en die daarom dus eigenlijk 1996 zou moeten zijn, maar volgens Reitse toch-echt-1995-is-omdat-hij-eerder-op-kenteken-is-gezet)
nu echt ISO compatible is.

Ook is mij niet duidelijk of de CP9135 van george nu wel of niet op de 850 werkt. Volgens de leverancier rommelde iedereen in 1996 in europa maar een beetje aan met de OBDII standaard....

Al met al: een tijdrovende kwestie maar wel leerzaam.

Ben momenteel naar de AMX530 oplossing aan het kijken. Wel wat duurder, maar ook wat professioneler opgezet (firmware aanpasbaar etc).
Eens zien wat die fabrikant te zeggen heeft.

Ik houd u op de hoogte!

Kleine aanvulling: ook ik heb de scanner proberen te testen door een stekertje van de injector los te maken. DOE DIT DUS NIET!!!!
Prachtig lambda lampje gaat aan.....scanner aangesloten: doet het niet want die blijkt alleen voor US auto's te zijn (en geeft daarom 0 fouten aan). Gevolg: ik zit nog steeds met dat lampje  :'(
Ik weet niet of dit gevolgen heeft voor de auto, de omgeving of het mileu, maar het moet maar even...

mathh

Hallo Bas. Bedoel je hiermee te zeggen dat de scanner wel compatibel is op jongere modellen? Dat wil ik dan wel eens voor je proberen ;D
Om je lampje uit te krijgen moet je eens proberen de accu los te maken voor plm een half uur. Denk wel aan je startonderbreker (alarm uit) en je klok en radiokode moeten opnieuw ingesteld worden
Bij mij is het daarmee ook uitgegaan.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

basjordans

Dank je voor de tip! Ga het vanmiddag meteen proberen.
Je bent altijd welkom voor een testsessie OBDII ! Stuur maar even een PB.

basjordans

Weer een update: vandaag tijdens het rijden (ongeveer 800 km na het oorspronkelijke loshalen van het injectorstekkertje) zie ik opeens dat het lambda lichtje uitgaat!

De Volvo is dan welliswaar traag van begrip (omdat hij er 800 km voor nodig heeft om te snappen dat het stekkertje er weer op zit) maar hij is dus toch slimmer dan ik dacht... :)

elianmars

Vandaag op eBay.com een bod gedaan op zo'n OBD II scanner (de Actron CP9135).
Ben benieuwd hoe 't afloopt! ;D

elianmars

Citaat van: elianmars op 14-02-2005 21:33:11

En binnenkort kan ik als het goed is zelf de foutcodes uitlezen :)

De  scanner komt er aan!

george

Citaat van: elianmars op 15-02-2005 23:22:10

De  scanner komt er aan!

Kost da??
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

elianmars

Citaat van: george op 15-02-2005 23:32:02
Citaat van: elianmars op 15-02-2005 23:22:10

De  scanner komt er aan!

Kost da??

Inklusief de verzendkosten 127 euro. Ik moet alleen ff afwachten of de douane nog een verrassing voor me heeft..... ::)

elianmars

Vandaag de scanner binnen gekregen. Geen extra kosten van de douane deze keer.
Weer een meevaller  :)

Natuurlijk direkt de scanner op de wagen aangesloten. En.......... geen foutcodes.
Beetje vreemd, want zowel de ABS als de Tracs werken niet.
Nu heb ik wel de waarschuwingslampjes uit het dashboard gedraaid. Misschien dat dat er mee te maken heeft.  Daarvoor moet ik de bovenkant van het dashboard weer loshalen.
En aangezien mijn vrouw vanavond de auto mee heeft, kan ik 't niet proberen........

Ook het service-lampje zou moeten branden, ware het niet, dat ik die er ook uit heb gehaald  ::)
Ga ik dus ook terug zetten en kijken of ik dat lampje met de scanner uit kan laten gaan.

Wordt dus vervolgd..........

george

Citaat van: elianmars op 22-02-2005 20:29:35

Natuurlijk direkt de scanner op de wagen aangesloten. En.......... geen foutcodes.
Nu heb ik wel de waarschuwingslampjes uit het dashboard gedraaid. Misschien dat dat er mee te maken heeft.  Daarvoor moet ik de bovenkant van het dashboard weer loshalen.
En aangezien mijn vrouw vanavond de auto mee heeft, kan ik 't niet proberen........

Ook het service-lampje zou moeten branden, ware het niet, dat ik die er ook uit heb gehaald  ::)
Ga ik dus ook terug zetten en kijken of ik dat lampje met de scanner uit kan laten gaan.

Ik denk dat dit apparaat allen het motormanagement uitleest en niet de storingscodes van ABS/TRACS/AT/CC/Elec.stoelen/ECC
In de CP 9135 zit een optie ingeprogrammeerd die aangeeft of het storingslampje wel of niet moet branden. Kijk even in de handleiding staat er wel in. (had je die erbij??, zo niet dan heb ik hem wel digitaal voor je ).
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

elianmars

Citaat van: george op 22-02-2005 20:43:19
Citaat van: elianmars op 22-02-2005 20:29:35

Ik denk dat dit apparaat allen het motormanagement uitleest en niet de storingscodes van ABS/TRACS/AT/CC/Elec.stoelen/ECC
In de CP 9135 zit een optie ingeprogrammeerd die aangeeft of het storingslampje wel of niet moet branden. Kijk even in de handleiding staat er wel in. (had je die erbij??, zo niet dan heb ik hem wel digitaal voor je ).

Ah, ok.

Dus als ik zeker wil zijn van een bepaalde fout van de ABS/TRACS, dan moet ik toch ff langs de dealer?

Ik heb de handleiding er bij. Je bedoelt dat ik de MIL-status in moet stellen. Ga ik doen, als ik de auto weer bij de hand heb.