Cbv vervangen

Gestart door wesdv, 19-11-2013 15:46:26

Vorige topic - Volgende topic

wesdv

Heren,

Is er iemand die mij misschien kan vertellen hoe ik de cbv op de turbo los krijg.
Ik heb een ander setje veren en nieuw membraam liggen en heb net eens gekeken hoe eea los moet.

Het setje is van ipd en in hun instructies laten ze alleen de cbv zien op een gedemonteerde turbo, wel zeggen ze er bij dat de turbo niet gedemonteerd hoeft te worden.

De bovenste boutjes zie ik nog wel zitten maar de onderste lijkt mij schier onmogelijk te bereiken.
Ook de bovenste zijn niet simpel los te krijgen lijkt mij?

Iemand een idee wat er allemaal los/ aan de kant moet om bij dat onderste boutje te komen?
Zoals ik hier op het forum zie zijn er zat die een bov gemonteerd hebben en dan moet je ook een blockingplate monteren en zit je dus met hetzelfde uitdaging.

Wout309t

Is een beetje een uitdaging ja. Inlaatbuis en drukbuis loshalen scheelt al veel.
Gaten wel tijdelijk afdichten want je gaat gegarandeerd boutjes laten vallen.

Gewoon op je gemakkie doen, zo heftig is het verder niet.
2011 V70 2.0T R-Design MT

wesdv

Bovenin gaat nog wel lukken als ik dat doe maar gaat mij met name om de onderste.
Ik kan op geen enkele manier met iets van gereedschap eronder komen.
Er loopt daar namelijk ook een stuk pijp wat voor de koeling van de turbo zorgt.
Heb geprobeerd om met mijn hand er tussen door te voelen of ik het boutje voelde maar zelfs daar is geen ruimte voor.

MrCain

Makkelijste ,vind ik dan, is om je turbo er in zijn geheel er af tehalen = is in princiepe zo gadaan! Zo op de werkbank werkt een stuk makkelijker ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

wesdv

Dat is de laatste optie ;)
Zo gedaan valt wel tegen weet ik uit ervaring.
Downpipe eraf, koelvloeistof aftappen , olieleidingen eraf, drukpijp en inlaatpijp eraf, vacuumslangen eraf.
Er moet toch een simpelere manier zijn?
Is dat onderste boutje misschien van onder op een of andere manier te bereiken?

wesdv

Zit er bij jullie op die plek geen slang van het koelwater van de turbo in de weg dan bij mij wel.
Verder is de ruimte tussen de cbv en het hitteschild aan de onderzijde zo krap dat ik daar geen dopje op krijg.
En een steeksleuteltje kan ik geen slag mee maken als ik hem er uberhaupt al op krijg.
Ik heb wel een automaat, weet niet of dat verschil maakt?

wesdv

Vandaag bezig geweest en wat een enorme k*******klus is dit.
Na de drukpijp en inlaatpijp verwijderd te hebben is de cbv wel zichtbaar maar daar is alles mee gezegd.
Omdat de boutjes ook nog eens in een soort van nisje zitten is een steek of ring sleuteltje geen optie.

Het meest bovenste boutje kreeg ik nog wel een dopje op en dus ging die vrij makkelijk los.
Het andere bovenste boutje kreeg ik in 1e instantie ook niets op. Na wat verder kijken heb ik het hitteschild verwijderd en dan krijg je ook op dat boutje nog wel een dopje.

En nu komt het het onderste boutje is bij mij met geen mogelijkheid te benaderen met normaal gereedschap.
Nu wist ik dat ik ergens nog een ringsleuteltje 10 moest hebben met een heel dun ringetje ( speciaal gereedschap van gedore a 15 euro per sleuteltje ) na flink zoek werk sleuteltje gevonden.
En verdomd doordat het ringetje ook iets gebogen stond kreeg ik deze er net op gepriegeld.

Volgende probleem je kunt slechts een slag van een paar graden maken.
Na hem net in beweging te hebben gekregen kon ik met wat kunst en vliegwerk ( onderste boven op de motor liggend ) met mijn kleine vingertjes het boutje net een beetje stukje voor stukje draaien.

Echter zoals al eerder vermeld gaat dit boutje er bij mij niet uit omdat hij uiteindelijk klem loopt tegen een stuk koelslang wat daar loopt.

Gelukkig had ik hem er wel ver genoeg uit zodat ik het huisje iets kon kantelen.
Hierna kon ik wederom met wat priegelen de veer en het membraam eruit vissen.

Nieuwe erin gefrommeld en daarbij goed opletten dat hetmembraam niet beschadigd of dubbel zit.

Monteren ging op precies de omgekeerde manier, en dus zit alles er nu weer op maar heb ik geen gevoel meer in mijn vingertopjes en zijn mijn handen weer aan alle kanten open.

Al met al een klusje wat , bij mij in ieder geval , niet zo simpel was.

De optie om de complete turbo te verwijderen had misschien zelfs nog wel sneller geweest.

MrCain

Citaat van: wesdv op 23-11-2013 17:16:03
De optie om de complete turbo te verwijderen had misschien zelfs nog wel sneller geweest.

;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

wesdv

De complete turbo verwijderen komt bij mij wel iets meer bij kijken als onder normale omstandigheden.
Ik heb namelijk niet meer de vband aansluiting aan de racekat zitten.
Mijn uitlaatsysteem is compleet pijp in pijp zeg maar.
Als ik dus de cat wil verwijderen moet ook de rest van de uitlaat gedemonteerd worden.

Daarna is turbo weghalen relatief simpel inderdaad.
Wel gezegd dat ik geen brug of iets dergelijks tot mijn beschikking heb en dus op straat lig.

Maarja klusje geklaard, donderdag naar fasttech voor de nodige software en dan voorlopig even uitgesleuteld tot na de winter.

wesdv

Dat heb ik ook al eens geprobeerd maar ligt er een beetje aan wat voor setup je hebt denk ik.
Ooit de turbo moeten verwijderen omdat er een scheurtje zat in de rubbere koelslang die aan de turbo zit.
Met alleen de dp los kreeg ik niet genoeg vrije ruimte om de turbo weg te krijgen.
Ik heb trouwens een 19t en 3 inch dp.
Verder zit er bij mij alleen ter hoogte van de middendemper een ophang punt en verder ergens ter hoogte van de aansluiting van de dp op de rest een plaat onder de wagen die onder de pijp door loopt.
Ik krijg de dp dus niet ver genoeg naar beneden om de turbo erlangs te krijgen.

Ik heb ooit de vband aansluiting vervangen voor een mof vanwege het feit dat juist door deze aansluiting de pijp de neiging had om iets door te hangen en dan tegen de plaat aan tikte, erg irritant in de wagen.