een uitgebrande S80 op LPG door een gaslekkage..?

Gestart door timj, 17-09-2013 13:55:16

Vorige topic - Volgende topic

timj

Ik lees net een advertentie op autoscout van een S80 op LPG die te koop aangeboden wordt op zich niets bijzonders.

Maar er staat dus letterlijk in de omschrijving van deze auto dat de brand ontstaan is door een bevroren gasleding lees onder:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
La macchina come dalla foto ha preso fuoco.
Ha un impianto GPL originale dalla casa, la macchina non disponeva di assicurazione di furto e incendio.
L'incendio è stato causato da un tubo del gas che si è congelato e si è rotto e ha preso fuoco davanti l'impianto elettrico quindi facilmente dimostrabile.
Per informazioni chiamare al 3476631773 dal lunedi al venerdi dalle 08.00-12.00 e dalle 14.00-19.00 e il sabato mattina dalle 08.00-12.00 oppure mandare una mail a
ricambi@savegnagorenato.it
PREZZO 1500€ trattabili
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

vrijelijk vertaald met translate staat er:

Het vuur werd veroorzaakt door een gasleiding die bevroor en brak en vloog in brand in de voorkant van het elektrische systeem zo gemakkelijk aantoonbaar

Nu rijdt ik zelf op LPG en ik maak mij nav dit bericht toch zorgen,ik weet natuurlijk niet de precieze oorzaak maar het feit dat dit KAN gebeuren is op zich reden om eens aan jullie te vragen of dit een
gevaarlijk nadeel kan zijn van het riden om LPG dus een bevroreren gasleiding. ???

kan dit überhaupt want ik heb begrepen dat alle LPG tanks een afsluiter hebben..?

Walter

Als dat iets is waarvan de kans dat het gebeurd groot is, hadden we dat dan niet al lang geweten? Ik werk al 20 jaar in de auto's en dit is de eerste keer dat ik dit verhaal lees.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Volvo850Luxury

Gewoon een beunhaas die de gasinstallatie heeft ingebouwd denk ik.

Een gasinstallatie die professioneel in elkaar is gezet vliegt echt niet zomaar in brand.

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

timj

Citaat van: Volvo850Luxury op 17-09-2013 15:28:07
Gewoon een beunhaas die de gasinstallatie heeft ingebouwd denk ik.

Een gasinstallatie die professioneel in elkaar is gezet vliegt echt niet zomaar in brand.

dit vindt ik in wiki:

Explosiegevaar

Omdat lpg(-damp) in een bepaalde verhouding met lucht gemengd explosief is (zie explosiegrens), mogen tankstations met lpg in Nederland niet in de directe omgeving van woningen gebouwd worden. Het transport van lpg kan gevaar opleveren. Zo ontplofte in juni 2009 een treinwagon met lpg in het Italiaanse Viareggio. Daarom probeert men dit transport te beperken.
Uit onderzoek is gebleken dat lpg-tanks in auto's dermate sterk zijn dat deze bij auto-ongelukken vrijwel nooit scheuren, in tegenstelling tot benzinetanks. Bovendien hebben lpg-tanks een voorziening die de gasstroom uit een gescheurde gasleiding afsluit. Een lpg-tank mag om veiligheidsredenen voor maximaal 80% gevuld worden. Hiervoor zorgt een extra veiligheidsventiel in de tank.

ik wordt alleen nieuwsgieriger  ???

grijzev70tdi

Citaat van: henry classic v70 op 17-09-2013 15:45:52
... ik denk eerder dat zoiets explodeert :eusa_think:

Gastank kan normaal gesproken niet exploderen. Hij blaast af bij hoge druk (steekvlam) maar zal nooit uit elkaar klappen
Grolsch, het klinkt al lekkerder

timj

Citaat van: grijzev70tdi op 17-09-2013 16:13:46
Citaat van: henry classic v70 op 17-09-2013 15:45:52
... ik denk eerder dat zoiets explodeert :eusa_think:

Gastank kan normaal gesproken niet exploderen. Hij blaast af bij hoge druk (steekvlam) maar zal nooit uit elkaar klappen

maar als de afsluiter nu bijv.niet werkt kan het dan zijn dat er toch gas kan ontsnappen uit een slang..?

jeroen74

Bij mijn verdamper installatie is de enige slang de slang vanaf de verdamper naar het gasmengstuk. De toevoerleiding is van koper.

Mocht die slang serieus lekken, dan slaat de motor af, en worden de afsluiters afgesloten. En daar zijn er minstens twee van, waardoor de kans dat er twee tegelijkertijd in de open-toestand blijven klemmen verwaarloosbaar klein is.  Mogelijkerwijs zou natuurlijk de electronica die afsluiters kunnen blijven aansturen, maar dan heb je het over meerdere fouten tegelijkertijd.

Bovendien heeft LPG behoorlijk wat reukstof in zich, waar je zelf een klein lekje toch snel moet ruiken.

En een benzinesysteem kan ook lekken ;) en benzine is ook een bijzonder brandbaar goedje. Diesel is wat dat betreft een stuk 'veiliger'.