Vreemd gedrag kachelmotor

Gestart door Marc O., 18-09-2013 09:12:33

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Al een tijdje vertoont de kachelmotor van mijn V70 vreemd gedrag. Als ik de auto start dan knipperen de ECC lampjes (maar niet altijd) en blijft de kachelmotor dood. Vaak gaat deze dan na een tijdje alsnog draaien. Het lijkt erop dat dat dan gebeurt nadat ik bijv. over een putdeksel ben gereden, waardoor de auto een flinke dreun krijgt. Vanaf dat moment doet ie het gewoon, met dien verstande dat het toerental van de kachelmotor lijkt toe te nemen als de automotor stationair gaat draaien (en andersom).

Uitlezen van de ECC lukt om onduidelijke redenen niet. Ik heb vorig jaar zowel de kachelweerstand als de kachelmotor vervangen (weliswaar door gebruikte exemplaren).

Zijn er forummers die dit herkennen? Met name het gaan draaien na die 'bonk' (putdeksel) vind ik vreemd. Een kabelbreuk lijkt me niet logisch, omdat de kachelmotor dan ook elk moment weer zou kunnen uitvallen. Zou het kunnen dat die trillling ervoor zorgt dat bijv. het ventilatortje in de temp. sensor weer vrijkomt? Of de kachelmotor? Of wellicht een klep in het systeem?
...The Nile isn't just a river in Africa...

coyote1980

Citaat van: Marc O. op 18-09-2013 09:12:33
Zou het kunnen dat die trillling ervoor zorgt dat bijv. het ventilatortje in de temp. sensor weer vrijkomt?

Dit zou mijn eerste vermoeden zijn. Heb het afgelopen winter in de kou ook een paar keer gehad, maar het is vanzelf weer weggegaan en weggebleven...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Marc O.

Het gekke is dat het bij mij in eerste instantie alleen gebeurde bij hoge temperaturen (als de auto de hele dag in de zon had gestaan). Maar de laatste 2 weken ook 's morgens als het koud is.

fpede

De mijne heeft ook een eigen willetje gekregen,...
Ik krijg ook de knipperende lampjes, en een dode kachelmotor,

Echter geheel at random wil hij soms weer werken   :eusa_eh:
Om dan weer enkele dagen het weer te doen,...

Ik kan me alleen niet herkennen in je verhaal van toenemend toerental bij stationair!

Enige wat ik opmerk, is dat als ik de motor start terwijl de ecc op 0 staat, en ik de ecc dan aanzet, dat ik een tijdelijk dipje krijg in het toerental van de motor, waarna de rode lampjes volgen  ???

Btw: kachelweerstand al vervangen, en de huidige scanpech eens verwisseld voor een 2ehands van Piere, maar geen verschil,...   :eusa_wall:

Sbv

Als het na een hobbel wel werkt, dan zou ik eerder denken een een slecht/los contact in de dashbord kabelboom.
Misschien deze eens vervangen door een andere incl bekabeling van de verwarming achter dashbord.

Arjen en Dirk hebben een V70R staan van 1997, die kabelboom zou je denk ik zo kunnen gebruiken. Ik heb zelf geen fatsoenlijke meer liggen

thuur

Citaat van: fpede op 18-09-2013 10:13:37
Enige wat ik opmerk, is dat als ik de motor start terwijl de ecc op 0 staat, en ik de ecc dan aanzet, dat ik een tijdelijk dipje krijg in het toerental van de motor, waarna de rode lampjes volgen  ???

Duidelijk toch? Fan draait te zwaar (stroomdip), kachelweerstand merkt dat op en grijpt in door de boel uit te schakelen. Na een mechanische tik komt de fan even los en kan weer "soepel" draaien. Het geheel werkt dan weer tijdelijk.

Fan vervangen door een nieuwe is je beste optie. Als je slijtagedelen gaat vervangen door gebruikte slijtagedelen weet je nooit of je een probleem oplost.... En dan maar hopen dat je kachelweerstand het heeft overleefd. Daar mag je gelukkig wel een gebruikte voor nemen (werkt of werkt niet).

Als je de mogelijkheid hebt kun je eerst nog eens het ECC paneel uitwisselen, maar ik verwacht niet dat hier het probleem zit.

Gr :D

fpede

Citaat van: thuur op 18-09-2013 10:33:26
Citaat van: fpede op 18-09-2013 10:13:37
Enige wat ik opmerk, is dat als ik de motor start terwijl de ecc op 0 staat, en ik de ecc dan aanzet, dat ik een tijdelijk dipje krijg in het toerental van de motor, waarna de rode lampjes volgen  ???

Duidelijk toch? Fan draait te zwaar (stroomdip), kachelweerstand merkt dat op en grijpt in door de boel uit te schakelen. Na een mechanische tik komt de fan even los en kan weer "soepel" draaien. Het geheel werkt dan weer tijdelijk.

Fan vervangen door een nieuwe is je beste optie. Als je slijtagedelen gaat vervangen door gebruikte slijtagedelen weet je nooit of je een probleem oplost.... En dan maar hopen dat je kachelweerstand het heeft overleefd. Daar mag je gelukkig wel een gebruikte voor nemen (werkt of werkt niet).

Als je de mogelijkheid hebt kun je eerst nog eens het ECC paneel uitwisselen, maar ik verwacht niet dat hier het probleem zit.

Gr :D

Zit inderdaad ook in mijn achterhoofd,... Ecc paneel heb ik al eens gewisseld, daar zit het niet in.
Alleen jammer dat zo'n ventilator zo'n torenhoge prijs heeft... :(

Mja, ik laat er de garage maar eens naar kijken,.. Dank voor het advies!  ;)

thuur

Van een 850 koop je de motor zonder waaierblad nieuw voor ca. 100 euro (op Bosch nummer bestellen). Gedeeld door 400.000km valt dat best mee :eusa_dance: En er zijn vast wel "Zweedse" imitatie-alternatieven die zeker een jaar meegaan.

Gr 8)

Marc O.

Citaat van: Sbv op 18-09-2013 10:29:25
Als het na een hobbel wel werkt, dan zou ik eerder denken een een slecht/los contact in de dashbord kabelboom.

Ik kan me dat niet voorstellen. Dan zou ie net zo makkelijk na een hobbel weer uit kunnen vallen en dat gebeurt nooit.

Sbv

Citaat van: Marc O. op 18-09-2013 10:44:29

Ik kan me dat niet voorstellen. Dan zou ie net zo makkelijk na een hobbel weer uit kunnen vallen en dat gebeurt nooit.
Verhaal van Thuur klinkt heel aannemelijk.

Marc O.

Citaat van: Sbv op 18-09-2013 11:20:47

Volgens mij was dat meer een reactie op een specifiek probleem dat fpede heeft? Ja, ik weet dat je beter nieuwe onderdelen kunt kopen, maar als iets niet stuk is ga ik nu liever niet blind alles vervangen.

fpede

Citaat van: Marc O. op 18-09-2013 11:39:24
Citaat van: Sbv op 18-09-2013 11:20:47

Volgens mij was dat meer een reactie op een specifiek probleem dat fpede heeft? Ja, ik weet dat je beter nieuwe onderdelen kunt kopen, maar als iets niet stuk is ga ik nu liever niet blind alles vervangen.

precies de reden dat ik niet direct een nieuwe motor wil kopen,... aangezien dat scantech ding er ook nog geen jaar in zit  :eusa_wall:

Marc O.

Tsja, Scantech is misschien niet de meest gelukkige keuze...

fpede

wees gerust, ik ben genezen van de scanpech ziekte,...  ;D

Ewout Schalkwijk

Ik had het een paar weken geleden ook een keer. In de gietende regen reed ik naar de Spar en het viel me ineens op dat m'n ruiten begonnen te beslaan. Vervolgens de regelaar op 'vol' gezet, maar het bleef heel stil in de auto. Nadat ik terug kwam van de winkel startte ik de auto en de fan begon gewoon te draaien alsof hij nooit anders had gedaan. Tijdens het stilstaan (vijf minuten) en starten heeft de auto doodstil op de parkeerplaats gestaan. Gelukkig heb ik reserve onderdelen, maar die zijn natuurlijk net zo oud.

Wel had Marije al eens het vermoeden dat de 'topsnelhewid' van de fan niet meer zo heel hard is. Ik weet het niet. Dat soort dingen sluipen er heel zachtjes in. ;D

Ewøut

P.S. Wat kost een originele ongeveer?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein