Automaat schakelt niet naar hoogste versnelling

Gestart door J0, 26-09-2013 10:58:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J0

Hallo allemaal,

Mijn automaat 50-42LE in de 850GLT uit 92 wil niet meer naar de hoogste versnelling schakelen.
De bak is kort geleden gespoeld, olie gechekd, OBD geeft geen foutmeldingen.
Het relais doet zijn werk, getest door te rijden zonder zekering 11.
Het begon een tijdje terug met "jengelen" tussen de 3e en hoogste versnelling, alsof de bak niet weet of hij nu moet overschakelen. Door even het gas los te laten schakelde hij dan wel over. Maar nu schakelt de bak helemaal niet meer naar de hoogste versnelling.

Is dit een typisch geval van een overleden selenoid?
Hoe kan men dit controleren?

Alvast bedankt voor evt. reacties.
Groet,
Jo

NinaPaul

Is het ECHT de hoogste versnelling (nr. 4) of de Lock-up?

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

Citaat van: J0 op 26-09-2013 10:58:22
Hallo allemaal,

Mijn automaat 50-42LE in de 850GLT uit 92 wil niet meer naar de hoogste versnelling schakelen.
De bak is kort geleden gespoeld, olie gechekd, OBD geeft geen foutmeldingen.
Het relais doet zijn werk, getest door te rijden zonder zekering 11.
Het begon een tijdje terug met "jengelen" tussen de 3e en hoogste versnelling, alsof de bak niet weet of hij nu moet overschakelen. Door even het gas los te laten schakelde hij dan wel over. Maar nu schakelt de bak helemaal niet meer naar de hoogste versnelling.

Is dit een typisch geval van een overleden selenoid?
Hoe kan men dit controleren?

Alvast bedankt voor evt. reacties.
Groet,
Jo



Wat is je toerental bij 80 km/h ?

J0

Hij schakelt ECHT niet naar de hoogste versnelling, de zo geheten OverDrive.
Hij blijft niet in Lockup hangen, bij 80 Km/u gaat het al aardig richting 3000 tpm.
Bij 120 km/u draait de motor iets meer dan 3500 tpm.

NinaPaul

Voor de goede orde.

Wat versta jij onder een "over drive"? Want deze bakken hebben geen (apart geschakelde) over drive.
Wel is natuurlijk de 4e versnelling een overdrive, overbrenging < 1

Die 120km/h zijn dat "gps" kilometers of "teller" kilometers?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

J0

Oke, Overdrive, 4e versnelling, maakt me niet uit...
Het gaat om de hoogste versnelling, in dit geval.
De 120 km/u zijn teller kilometers, het verschil is (gemeten) <8 km/u.

Maar wat maakt dit uit voor het schakelprobleem?

NinaPaul

Alles.

Als je geen overdrive hebt, kan die ook niet in- of uit-schakelen of stuk zijn.
De toeren zijn afhankelijk van de versnelling en de snelheid, dus er zit een wezenlijk verschil tussen de toeren. Genoeg verschil om inschakelen lock-up in twijfel te trekken.

verder noem jij het "jengelen" het terugschakelen van 4e naar 3e op 120 km/h zou ik geen jengelen noemen.
Motor schiet 1000 toeren omhoog en je vertraagt als een dolle (gas pedaal zelfde stand).

Dan geef je aan 80km/h is 3000 toeren, 120km/h is 3500 toeren.
De bak loopt in 3e minimaal 4000 toeren om 120 te rijden?!

Mijn beste GOK (want informatie is tegenstrijdig) is dat je lock-up niet (goed) werkt.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

J0

Allereerst bedankt voor je reactie.
Maar weer op de snelweg gaan uit proberen, en inderdaad, bij 120 km/u draait de motor nagenoeg 4000 tpm.
Iets over de 130 km/u bijna 5000.
Het minieme verschil zou kunnen zijn dat er banden met hoogtemaat 65 onder zitten i.p.v. de standaard 60.
Als ik de keuzehendel dan in L schakel veranderd er niets, de pijl van de lockup gaat dan ook branden op het dashboard. Schakel ik weer terug naar D gaat de pijl netjes uit, maar het toerental blijft ongewijzigd.
De bak schakelt ECHT niet meer naar de 4e trap.

Het blijft voor mij een groot mysterie...

mehn

Die pijl is overigens geen aanduiding voor de lockup, maar een aanduiding dat je niet in D rijdt ;)
Als ie knippert heb je een storing, in de W stand brandt de pijl ook.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Sbv


Wouter1973

Citaat van: J0 op 27-09-2013 12:42:19
Allereerst bedankt voor je reactie.
Maar weer op de snelweg gaan uit proberen, en inderdaad, bij 120 km/u draait de motor nagenoeg 4000 tpm.
Iets over de 130 km/u bijna 5000.
Het minieme verschil zou kunnen zijn dat er banden met hoogtemaat 65 onder zitten i.p.v. de standaard 60.
Als ik de keuzehendel dan in L schakel veranderd er niets, de pijl van de lockup gaat dan ook branden op het dashboard. Schakel ik weer terug naar D gaat de pijl netjes uit, maar het toerental blijft ongewijzigd.
De bak schakelt ECHT niet meer naar de 4e trap.

Het blijft voor mij een groot mysterie...
De keuzehendel in L schakelen bij 130 km/u???  :eusa_naughty: Wees blij dat er niets gebeurde. Dat is de low gear, oftewel de eerste versnelling. Dat zijn geen versnellingen om in te schakelen op de snelweg, maar die is bedoeld voor in de bergen.