Aanjager cq kachelventilator

Gestart door rittenburg, 31-10-2013 16:29:30

Vorige topic - Volgende topic

rittenburg

Omdat de aanjager van de kachel een beetje piepte heb ik het ding onder het dashboard vandaan gehaald. Het stof er uit geklopt en een sprietje olie op de lagertjes.
Eerst geprobeerd zonder in te bouwen en jawel... hij deed het weer prima. Ventilator weer ingebouwd en aangezet; je raadt het al, niets. Weer uitgebouwd en doorgemeten... niets te vinden. Gecontroleerd op kabelbreuk; ook niets kunnen vinden. Opnieuw geprobeerd en hij deed het weer... opnieuw ingebouwd en opnieuw niets.
Waar zou dat aan kunnen liggen????? Iemand?

Als we apen zouden zijn konden we met pinda's betalen..

volvobug

Hij is bang in het donker  :eusa_think: :eusa_shifty:

Vreemd probleem, haven't got a clue helaas...
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

De stand van de ventilator? Te veel frictie voor de te zwakke startweerstand van de motor? Vervangen van de motor is eigenlijk de enige juiste methode. Ik heb het net 4 dagen geleden gedaan. Kost wat, heb je ook wat. ;D

Ewøut

P.S. Als je dit probleem te lang hebt is het ook dadelijk einde voor je weerstand. Die zijn ook niet goedkoop om te vervangen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

rittenburg

Het is een modelletje 2004... deze heeft geen weerstand, maar een of ander lichtmetalen blok met ribbetjes... (zie plaatje dat ik er net heb bij gezet)

rittenburg

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 31-10-2013 16:42:19
De stand van de ventilator? Te veel frictie voor de te zwakke startweerstand van de motor? Vervangen van de motor is eigenlijk de enige juiste methode. Ik heb het net 4 dagen geleden gedaan. Kost wat, heb je ook wat. ;D

Ewøut

P.S. Als je dit probleem te lang hebt is het ook dadelijk einde voor je weerstand. Die zijn ook niet goedkoop om te vervangen.

Heb 'm getest in de stand zoals ie wordt gemonteerd; dus met de motor naar beneden...

Ewout Schalkwijk

Komt er spanning (geen elektrische) op de behuizing te staan bij het monteren? Hierdoor kan de ventilator ook tegengehouden worden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

rittenburg

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 31-10-2013 17:24:00
Komt er spanning (geen elektrische) op de behuizing te staan bij het monteren? Hierdoor kan de ventilator ook tegengehouden worden.

Heb ik ook al aan gedacht... de passing is nogal precies aan de bovenkant, maar met voorzichtig monteren komt er geen spanning op; het moet passen anders krijg je de boutjes niet in de juiste positie.

volvobug

Heb je de fan van de motoras gehad of geprobeerd deze eraf te halen door er aan te trekken? Als hij niet volledig terug zit op de as kan ik me voorstellen dat hij aan de bovenkant in het ventilatorhuis klem komt te zitten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rittenburg

Citaat van: volvobug op 31-10-2013 18:05:31
Heb je de fan van de motoras gehad of geprobeerd deze eraf te halen door er aan te trekken? Als hij niet volledig terug zit op de as kan ik me voorstellen dat hij aan de bovenkant in het ventilatorhuis klem komt te zitten.

Nee, deze zit vast met een klemring op de as. Verder zit het huis van de motor ook geklemd; dit is bijna niet te (de)monteren.

Denk dat ik maar een spare bestel bij een of andere sloper.

Laat het weten. Tot zo ver bedankt...

855T5+

Gewoon een idee: in't Engels "long shot":

Weet iemand of dit type met koolborstels werkt? En kun je die vervangen, of is dat nu net het probleem bij deze motoren?

Zo ja, dan kan het zijn dat ze te kort afgesleten zijn, dan bij uitbouw door zwaartekracht maken ze contact, bij inbouw juist niet? In dat geval zou de motor door hem tijdens uitbouw te draaien het soms ook niet moeten doen.

Mmmm. :eusa_think:
Volvo: Mutatis Mutandis

haasje

Citaat van: rittenburg op 31-10-2013 16:47:31
Het is een modelletje 2004... deze heeft geen weerstand, maar een of ander lichtmetalen blok met ribbetjes... (zie plaatje dat ik er net heb bij gezet)

Wat denk je dat dat metalen blok is (inderdaad de kachelweerstand)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: 850T5 op 01-11-2013 00:57:01
Gewoon een idee: in't Engels "long shot":

Weet iemand of dit type met koolborstels werkt? En kun je die vervangen, of is dat nu net het probleem bij deze motoren?

Zo ja, dan kan het zijn dat ze te kort afgesleten zijn, dan bij uitbouw door zwaartekracht maken ze contact, bij inbouw juist niet? In dat geval zou de motor door hem tijdens uitbouw te draaien het soms ook niet moeten doen.

Mmmm. :eusa_think:

Ja, de motor werkt met koolborstels. In de meeste gevallen, zoniet alle overleven de koolborstels de motor. Brushless motoren kom je tot nu toe volgens mij eigenlijk hoofdzakelijk tegen in PC ventilatoren e.d.

Ewøut