Defecte/slechtwerkende luchtmassa-meter?

Gestart door BobaFett, 21-11-2004 20:49:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvomen

De LMM is meestal de 1e in de rij. Wanneer dit niet de oorzaak is, dan toch aan de EGR klep denken.
Bij onze V70 '99 was ook de LMM defect. Na een nieuwe gingie weer als de brandweer. Alleen bleef er een dipje bij 2800 tpm. (dus 'golvend' accelereren) ik heb een keer de EGR klep middels het vac. slangetje uit gezet en weg was het 'golven', en ook de rook was weg !!!! Alleen wel een lampje van het motormgt systeem die aanging. Toen heb die EGR klep maar weer ingeschakeld.

Peertje

Lambda lampje kun je resetten als je ODB1 hebt.
Daar staat al een hele hoop over geschreven op het forum.
Lees wel eerst even de foutcodes uit.
Hé? Geen banner meer?

BobaFett

Citaat van: SnakeByte op 20-06-2005 12:57:34
Lambda lampje kun je resetten als je ODB1 hebt.

En die heb ik dus niet. Ik heb me wel eens laten vertellen dat de accu losmaken ook helpt. Als dat zo is merk ik dat vanavond, dan gaat er een nieuwe accu in.

Voor de volledigheid, Agnetha is van 1996.

Johann

Citaat van: Ludo op 21-06-2005 10:07:17
ik heb het nog ooit geschreven, maar niet iedereen gelooft het of wil het horen.  ;)
in de meeste gevallen gaat het lampje branden bij een storing.
afhankelijk van welk type storing neemt de ECU dan standaard waarden i.p.v. gemeten waarden.
de motor draait dan niet optimaal.
het lampje mag dan uit zijn door de accu af te koppelen, de opgeslagen storing is daarom niet weg!.


Dit is niet helemaal waar Ludo, verschilt per ECU versie. Als een storing als "permanent" te boek gaat blijft ie staan. Als het een onregelmatige storing is dan wil deze ook nog wel eens verdwijnen als de stroom er af is geweest.
Ik ben het wel met je eens dat er een hoge kans bestaat dat de ECU in een noodloop programma zit. Presties zijn dan minder.

thuur

Dit zijn eenvoudige voltages die je zeker met een huis-tuin-en-keuken multimeter ook kunt meten!


Gr 8)

thuur

Citaat van: Ludo op 27-06-2005 23:42:52
Citaat van: thuur op 27-06-2005 23:11:43
Dit zijn eenvoudige voltages die je zeker met een huis-tuin-en-keuken multimeter ook kunt meten!


Gr 8)

ja dat klopt, moet je alleen weer weten welke aansluitingen je moet hebben om te meten, en welke connectors je moet afsluiten.
en als de waarden niet overeenkomen, kun je dan ook de inlaatluchttemperatuur meten met een multimeter?, of in welk bereik dat de temp mag zitten?.
of hoeft dat niet, welke conclusies trek je dan uit de gemeten waardes?.

zou Volvo echt zoveel €€ investeren als het met eenvoudig huis-tuin-en-keuken gereedschap weg kan.   ???

Nou, de "uitleestool" van Volvo is een combinatie van Volt/Ampere/Ohmmeter met een seriele poort van de dataoverdracht. (lees: een chipje van twee en een halve euro!)

Welke pinnen je moet hebben kun je redelijk afleiden uit de schema's. Daarnaast is je vaste nulpunt een massa punt. Als je 4 kabels hebt, dan hoef je ook maar 4 pogingen te ondernemen. +12 en de massa-aansluiting op de stekker heb je zo gevonden. Blijven er 2 over ;)

Voor voltmetingen hoef je niets speciaals te doen: gewoon de meetpen in de stekker erbij steken. Voor amperemetingen moet je inderdaad de meter 'tussen' de kabel plaatsen en voor Ohm (weerstand) metingen moet je het betreffende onderdeel gewoon loskoppelen.

De inlaatluchttemperathuur heb je niet in de hand ;) Maar je kunt bijvoorbeeld wel met een standaard thermometer de temp. meten en dan de voltages wat de LMM afgeeft. Dan een fohn ervoor houden en nogmaals meten (temp & volt). Dan nog een keer (fohn op koude stand b.v.) en nogmaals meten. Dit in een grafiekje tekenen en je kunt de waardes zo voorspellen ;)

De waardes an sich zeggen niet zo heel veel. Het gaat meer om de verhoudingen: als het consequent (=lineair of exponentieel) op- of afloopt zal het wel in orde zijn ;) En vaak staan de min. en maxwaardes in Vadis, trouwens ook met een + of - 20% :-X


Gr 8)

Hen3

#21
@thuur
Jij knutselt nogal graag zie ik ;D

@Boba
Citeer
Toen ik naar huis ging na de bosmeeting ging het lampje branden
Daar is een eenvoudige verklaring voor! Je roffel wilde gewoon nog niet naar huis! Wel luisteren naar je auto Patrick....

thuur

Ik kan het niet helemaal goed zien in Vadis ( ???) maar ik denk dat het doosje de 'oil trap' is. Als je hier dus wat olie vindt lijkt me dit volkomen normaal ;)

Dat het slangetje geen klem heeft lijkt me niet goed, gezien de andere slangen/klemmen. Zal ooit wel een keer los geweest zijn en vergeten terug te plaatsen door de monteur in kwestie. Als de slang er goed op zit hoef je je geen zorgen te maken. Anders zelf een klem aanbrengen of minstens een tie-wrap om losschieten te voorkomen.

De slangetjes beginnen trouwens al aardig te vulcaniseren zie ik. Zijn ze nog goed zacht?


Gr 8)

Zippo

Super verhaal zeg!!
Dat scheelt genoeg.... kun je lekker van eten! ;D

Zippo

mehn

Citaat van: Boba Fett op 07-07-2005 14:39:25
Het verhaal LMM begint steeds mooier te worden.

Degene die Agnetha onderhoudt had een nieuwprijs gekregen van +/- 450 euro (incl. btw) voor een LMM voor een TDI. Dat was schrikken, dus ik zoeken, vind ik een gebruikte (met 3 maanden garantie) voor 225,- euro (incl. btw).

Zonder dat ik het wist had mijn vader een andere vestiging van de plaatselijke dealer in de buurt gebeld en die gaven hem een prijs van ..... 250,- incl. btw... NIEUW (!)  :o
Het moet niet gekker worden...

Wat blijkt nou? Het artikelnummer is gewijzigd. De "oude" kost inderdaad nog zo'n 450 euro. De nieuwe is stukken goedkoper!!

Het NIEUWE artikelnummer (schrijven jullie mee?): 8 6 0 2 7 9 8

@Boba Sr.: thankx!

Met dit soort dingen moet je sowiezo ff de VAG dealer bellen lijkt me, of werkt dat bij een LMM niet?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

denkweb

Citaat van: Boba Fett op 07-07-2005 15:48:30
Citaat van: mehn op 07-07-2005 15:33:01Met dit soort dingen moet je sowiezo ff de VAG dealer bellen lijkt me, of werkt dat bij een LMM niet?

Goeie opmerking.

Ook dat is uitgezocht. De Audi A6/VW Transporter 2.5 TDI (5 cil.) heeft "dezelfde" (in ieder geval qua binnenwerk). Prijs zou rond de 500 euro zitten (volgens de plaatselijke VAG dealer). Er is een ruilsysteem (prijs +/- 84 euro) maar alleen voor nieuwere types.

Kortom... ook VAG was geen optie.


Aanvulling: de gebruikte LMM kost nu nog maar 125 euro (helft van nieuwprijs van 250 euro). Met drie maanden garantie.....


Dit verhaal komt me bekend voor, het onderdeelnummer dat je geeft is van de 'slechte LMM van de nieuwere generatie' waarover zoveel te doen is. Op deze gelden derhalve ook de tarieven als ruilonderdeel. De oude generatie LMM is minder onbetrouwbaar maar aanzienlijk duurder.

Ik heb me ooit bij Rica iets laten vertellen over LMM's, hoe het precies zat weet ik niet meer maar ik dacht dat zij een bestaande LMM konden repareren of een vervangende LMM konden leveren, met originele Boschonderdeel maar dan modificeerden ze zelf iets dacht ik... (sorry mensen, heb toen maar het halve verhaal meegekregen!).

thuur

Citaat van: Boba Fett op 07-07-2005 23:17:00
Nieuwe informatie!

Vanavond leuk met sintjoost4ever gesproken.

Hij had een schema van de LMM (stekkerzijde) waarop staat dat de weerstand gemeten tussen pen 1 en 4 bij 20 graden buitentemperatuur +/- 2750 Ohm moet zijn. Als de temperatuur hoger is wordt de weerstand lager en als de temperatuur lager wordt stijgt de weerstand.

Dat is een hele mooi controlemiddel om te bepalen of je LMM slecht dan wel stuk is  ;)
Ik weet niet of de pennen op het huis wel of niet genummerd zijn. Maar hij zou dat schema faxen (naar mijn werk) waarop een duidelijke tekening staat, dus dat post ik hier nog.

Morgen neem ik mijn Ohmmeter mee naar mijn werk, het zou zo'n 18 graden worden. Kan ik mooi controleren of die 2750 Ohm gehaald wordt.

Concreet:
20 graden = +/- 2750 Ohm
30 graden = +/- 2000 Ohm

Great news! Dat schema wordt zeer zeker gewaardeerd! ;)


Gr 8)

maasrover

Ik heb vorig jaar mijn LLM stul gehad het was wel van mijn s70 tdi en heb die zelf geplaats na ik hem had kunnen kopen langs een vriend van mij die garage heeft.IKk heb hem zelf gemonteerd en het werkte niet.Ik naar mijn vriend gereden in de garage aan de computer gehangen fout code LLM massa meter stuk.code uitgedaan met een bosh toestel ik ga weer rijden lampje van motor electronica weer aan dus terug baar de garage weer uitgelezen met resultaat LLM stuk .Ik naar een volvo garage zij hebben de computer ge reset en nooit geen probleem meer gehad.

RayG1974

#28
Goedemiddag,

Net ff jullie stukje zitten lezen en ik zit een beetje met hetzelfde probleem (wagen is nu bij de dealer.)

Zelf heb ik het volgende gedaan:

Ik heb de sensoren  (boven de luchtfilter) schoongemaakt en de connectoren van de 4 polige stekker.

Het duurde een aantal kilometers voordat het effect had, maar daarna ging ie weer als een straaljager. Had weer vermogen met optrekken, tot aan het rode aan toe.

Helaas duurde dit maar een dikke week en nu houdt ie weer in bij +/- 3400 toeren. Het enige wat anders is is dat ik wel goed vermogen heb tot aan het inhouden en na het doorschakelen wil ie ook gelijk weer door.

Zou het dan toch ergens anders aan liggen. iig is mijn bakkie vandaag weer terug naar de dealer om er nog eens naar te kijken.

Nog tips misschien ?


RayG1974

Nou da's balen. De dealer kan niets vinden. Toch raar hoor.

Nou willen ze de brandstofpomp en de sproeiers na gaan laten kijken. Dit gaat me natuurlijk veel geld kosten. Vind het wel vreemd dat ze zelfs geen melding kunnen vinden.

Wat nu ? Heb geen zin om leeg te lopen op iets wat ze misschien niet kunnen vinden.