Spookauto ?

Gestart door Thom, 24-10-2013 23:15:14

Vorige topic - Volgende topic

Thom

Dag mede Volvo genieters :)

Ik hoop dat jullie me een klein beetje op weg kunnen helpen en misschien een beetje mee kunnen denken want ik kom er zo 123 niet uit en heb ook niet echt een idee waar ik moet beginnen met zoeken...

Gisteravond namelijk een bezoekje aan de Ikea gebracht, en niks aan de hand met de Volvo op de heenweg. Zelf lekker aan het toepasselijke Zweedse bier gezeten en dus de vriendin maar mooi terug laten rijden   :)

Alleen net na vertrek valt ineens plots de hele dashboard en kachel verlichting weg, en da's dan toch ineens een knap duistere bedoeling   :o

Even gestopt en de zekering bekeken die heel bleek te zijn, daarna wat lopen rommelen met de dimmer, verlichtingsschakelaar en het contact slot, maar niks hielp, mooi geen licht meer...

Vervolgens wil ik weer instappen en nog voor ik me deur weer dichtgooi, valt ook ineens de interieur verlichting spontaan uit, de deur een paar keer open en dicht, andere deur geprobeerd, gerommeld met de schakelaar (In de continu stand werkt het licht weer wel) maar ook hier mooi geen licht meer als je een deur opent...  ???

Naja, je wilt toch naar huis, en de auto rijdt verder prima en buiten werkte al het licht ook prima dus gewoon opweg gegaan en af en toe kwam onderweg ineens de dash verlichting weer terug om daarna net zo makkelijk weer te verdwijnen...
Op de snelweg maar even schuin op de snelheidsmeter gekeken en de cruisecontrol gebruikt, dat scheelt weer opletten want je ziet er echt geen moer meer  ;)

Thuis de auto ontdaan van zijn Ikea lading (Daar heb je een Volvo voor  ;)) en vervolgens ontdekt dat bij het omdraaien van de sleutel ineens de centrale portiervergrendeling het ook niet meer doet   :-[

Vanochtend ga ik naar me werk, werkt de CV ineens weer wél, en vanavond op me werk denk ik ff een peuk uit de auto te halen, gaat ie wel open, maar daarna mooi niet meer dicht met de CV.....

Wel viel me vanavond nog op dat als ik me deur open de interieur verlichting soms een korte flits lijkt te geven...

Iemand een idee waar ik dit spookachtige probleem in moet gaan zoeken?
Het lijkt me dat de CV, dashboard verlichting en interieurverlichting weinig raakvlakken hebben, en dat alles tegelijk kaduuk gaat lijkt me ook wat toevallig... ?

Hopelijk weet iemand van jullie nog wat :)

Alvast bedankt !

Groetjes,
Thom

haasje

Het eerste dat in me opkomt is de linker van de 3 "J" relais in je zekeringkast. Deze zorgt voor de dashverlichting en de cv (die op zijn beurt weer voor de interieur/instap verlichting zorgt)

Thom

Oh Toppie :)

Gaan we daar zo eens even een blik op werken of dat de boosdoener is.

Bedankt voor zover !

maruska

die, in combinatie met vochtig weer ? is de plaat wel goed dicht bij je zekeringkast ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

BBS

Óf, is je ontwaterings afvoer in de zekering bak wel goed open?
Volvoloos....

Thom

Hmm, dat laatste kan weleens een goeie zijn, ik heb even kort naar de J-relais gekeken en zag daar zo niks bijzonders aan en ze schakelen gewoon.

Maar vanmorgen rij ik naar me werk en bij een drempel valt mijn verlichting weer weg en kwam weer terug toen ik remde, dat een paar keer na elkaar en daarna bleef het helemaal duister.

Klinkt redelijk als klotend water, vanavond ens verder onderzoeken :)

Alvast bedankt voor het meedenken heren !

jacques1967

Hoe is het gesteld met je relais voor de verlichting? Zit ook onder dat kapje , en kan geel van kleur zijn. Speel daar eens mee met draaiende motor en ingeschakelde verlichting natuurlijk (meestal automatisch) Bij mijn 850 zat er een soldeerpuntje los die de zaak dan wel en dan weer niet beduvelde. Dus eventueel relais open maken en soldeer puntje goed bekijken of er tegen aan tikken(maar dan met behuizing er nog op.

Thom

Gisteren had ik even de tijd en dus de zekeringen kast even open gehaald en die was gewoon droog van binnen en de afvoer lijkt prima door te lopen.

Rommelen met de kast gaf binnen ook geen verschil. Vervolgens het verlichtingsrelais nog open gemaakt maar ook die zag er schoon uit.

Met het idee dat dat het dus niet was toch weer in de auto gaan kijken en de verlichtingsschakelaar er uit getrokken,
Ondanks dat rommelen en schakelen ermee geen enkel effect had heb ik hem eens open gemaakt en viel me op dat de sleepsporen van de contacten aardig zwart en vet waren.

Het geheel schoongemaakt, terug in elkaar gezet en de contactjes iets uitgebogen en tot mijn verbazing werkt mijn dashboard verlichting nu weer gewoon...  ;D

Ik snap alleen nog steeds niet waarom mijn interieur verlichting en centrale vergrendeling ermee gestopt waren, ook onafhankelijk van elkaar...  ::)

Gisterenavond uiteindelijk op en neer gereden naar Zaandam en niks aan het handje en gewoon kunnen genieten van de Volvo...  ;)

Snappen die ik het niet helemaal, maar verder zoeken nu alles werkt heeft toch weinig zin. We wachten wel af of het terug komt of dat dit het was, stom dat het toch zoiets simpels lijkt te zijn.

Bedankt voor al jullie hulp en meedenken in ieder geval !

Oh, 1 vraag nog, de verlichting schakelaar heeft 2 lampjes erin zitten, 1 is het groene verklikker lampje voor de verlichting en moet de andere de verlichting van de schakelaar zelf zijn?

Daar zit nl geen licht in, terwijl als ik de lampjes omwissel ze beide werken, anders toch maar een ander schakelaar scoren...