Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

blauweroffel

Citaat van: 855T5+ op 14-06-2016 23:48:25
Die laatste is waarschijnlijk de oorzaak van alles. Wellicht een kabel geraakt/klemgeraakt bij een of andere eerdere werkzaamheid. Kabels overal allemaal nalopen, jeez...

Op het oog nalopen lijkt mij niet zo heel erg lastig, het lijkt mij dat er dan ergens tijdens werkzaamheden in het verleden iets fout is gegaan. Maar het lijkt mij handiger om met meetaparatuur aan de slag te gaan en daar ben ik echt een nitwit. Weet amper hoe ik mijn multimeter moet gebruiken
:-X

BR

blauweroffel

Citaat van: elianmars op 15-06-2016 07:58:58
Is er misschien in het verleden gerommeld met de kabels die bij de radio liggen (voor carkit o.i.d.)?

Yep.
Toen ik de auto kocht zat er  een HU1205 in. Deze was door de vorige eigenaar ingebouwd, ik heb er de rekening nog van. Er had een hu603 ingezeten. Ook heeft er oproepsysteem voor huisartsen in gezeten en een bluetoothinstallatie. De laatste twee waren er  uit gehaald toen ik de auto kocht.
Er is ook een kabel met contrasigarette aansluiting gemonteerd ergens in het vooronder (achter de radio). Achter een geschakelde plus.

Ik heb er bluetooth carkit in gemonteerd en de contra-aansluiting gebruik ik voor de voeding van de brodit. Ook zit er inmiddels een andere HU1205 in. De derde inmiddels en alle drie vertoonden ze hetzelfde euvel: zeer regelmatig moet ik opnieuw de code intoetsen. Soms zelfs als de auto afslaat en ik opnieuw moet starten.
Het is dus idd een wirwar aan draden. Wellicht moet ik dat er allemaal eens uithalen en opnieuw monteren. Maar zoals ik al zei: nitwit eigenschappen op dit gebied......

BR

855T5+

Klinkt als een verkeerde plus ergens gebruikt, wellicht eentje met canbus signalen erop en dan heb je je oorzaak. Hadden ze bij een carkit inbouw station voor een Peugeot 406 die ik eens had ook gedaan, geeft de gekste problemen....
Volvo: Mutatis Mutandis

blauweroffel

Vandaag maar eens flink gegoogled op CAN bus.
En weer iets bij geleerd. Oa hoe kortsluiting kan ontstaan. Door kabelbreuken naast elkaar in dezelfde kabelboom kan er oa 12V op een canbuskabel staan. En daardoor kunnen eenheden niet goed met elkaar communiceren of zelfs uitvallen.  Het slechte nieuws: vind die breuk maar eens.
Van de week ga ik eerst maar eens uitvogelen hoe op de canbus kan meten. Als daar dan 12 V op staat, gaan we verder zoeken.

Ik vraag mij of er een canbuskabel in de kabelboom zit die naar de achterklep gaat. Een paar jaar geleden bleek die nl precies op het scharnierpunt kapot te zijn en die heb ik toen gerepareerd. (was op vakantie, de achterklep bleek plotseling niet meer op slot te gaan met de ab)
Wellicht heb ik daar iets fout gedaan?

En volvotech.eu schijnt ook goed te kunnen helpen om canbus problemen op te lossen

BR

KIM

Met het lostrekken van zekeringen kun je lokaliseren uit welk circuit die 12 volt vandaan komt. Dat brengt je dichter bij de oorzaak.

Ik zou gaan zoeken bij achteraf aangesloten componenten. Een dergelijke storing ontstaat niet vanzelf.

blauweroffel

In de N:
Vanmorgen in een bocht naar rechts hoor ik wat herrie in het links voor onder...
Wat gekraak, en ik denk, het zal toch niet een stab. stangetje zijn?
Daarna als ik harder dan 50 rij een soort gegil/gefluit, alsof de remmen aanlopen. Als ik op de rem trapt verandert er niets: het geluid blijft aanhouden. Als ik wat langzamer rij, zo'n 35 km, dan verdwijnt het geluid. Wee wat harder, dan neemt het toe.

Als ik ga slingeren, dan neemt het toe als ik naar rechts stuur, als ik naar links stuur, neemt het af.
Is dit het einde van een homokineet? De stab. stang ziet er nog goed uit, beide uiteinden geen speling oid.

Dus toch homokineet?

BR

classicT5

Als je hem op assteunen zet, motor starten en in versnelling kun je makkelijk lokaliseren wat het, lijkt me.

arjen850

Citaat van: blauweroffel op 26-06-2016 13:48:30
In de N:
Vanmorgen in een bocht naar rechts hoor ik wat herrie in het links voor onder...
Wat gekraak, en ik denk, het zal toch niet een stab. stangetje zijn?
Daarna als ik harder dan 50 rij een soort gegil/gefluit, alsof de remmen aanlopen. Als ik op de rem trapt verandert er niets: het geluid blijft aanhouden. Als ik wat langzamer rij, zo'n 35 km, dan verdwijnt het geluid. Wee wat harder, dan neemt het toe.

Als ik ga slingeren, dan neemt het toe als ik naar rechts stuur, als ik naar links stuur, neemt het af.
Is dit het einde van een homokineet? De stab. stang ziet er nog goed uit, beide uiteinden geen speling oid.

Dus toch homokineet?

BR

Geen aanlopen ankerplaat, of een wiellager?

blauweroffel

IK zal hem even op de assteunen zetten en dan wielen rond laten draaien in de eerste versnelling

Ik heb het wiel er af gehad, ankerplaat zit goed, met de hand ronddraaien hoor ik niks, wiel zit geen speling op.
Als ik met draaiende motor en stilstaande auto draai aan het stuur, hoor ik af en toe wat "klonk"geluiden links voor, vooral vlak voor de maximale uitslag.

Wiellager is vorig jaar nog vervangen........

BR

855T5+

Dus je as is eruit geweest, ohoh...
Volvo: Mutatis Mutandis

Vulk

Citaat van: 855T5+ op 26-06-2016 18:49:13

Ik zeg niks.  :eusa_wall:

blauweroffel

Citaat van: 855T5+ op 26-06-2016 18:49:13

Ja de as is er toen  uit geweest, maar dit is meer dan een jaar geleden.
En deze as is 2 1/2 jaar geleden zelfs vernieuwd teo de versnellingsbak is gereviseerd.
Hoor ik jullie dus suggereren/zeggen dat de as kapot is?
BR

classicT5

Stuurstang ook al nagekeken?

blauweroffel

Citaat van: classicT5 op 26-06-2016 20:40:55
Stuurstang ook al nagekeken?

Yep, niets aan te zien, geen olie lekkage.
Het geluid komt van het linkerwiel, vriend van mij heeft er ook mee gereden en hij concludeerde ook dat het van het linkerwiel kwam.

Morgen ga ik er mee naar de garage, ben benieuwd wat zij aangeven.
Ik hou jullie op de hoogte

BR

classicT5

Kogel op de stuurstang? Waarmee aan de fusee zit?