Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

blauweroffel

Zoals gemeld heb ik het gasklephuis schoon gemaakt.

Maar nu heb ik het volgende probleem:
De auto rijdt nu niet lekker, maar alsof ie voortdurend inhoudt.
Uitlezen: geen codes

Op gas en benzine:
Stationair lopen: tijdens het rijden koppeling intrappen: toerental schommelt tussen 500 en 1000 tpm, soms slaat ie zelfs af.
Bij stilstand en stationair lopen: 800 tpm

torque op de telefoon laat iets vreemds zien: af en toe bij de vacuum meter de meleing: geen gegevens, even later wel weer gegevens zichtbaar

verschil met:

Het enige wat ik nu kan bedenken is dat ik de luchtbuis niet goed op het gasklephuis heb bevestigd.

BR

blauweroffel

De XC gaat steeds beroerder rijden.......morgen zet ik er een ander gasklephuis op (nieuwe, bij de dealer gekocht) Zet m er zelf op, daarna laadt de dealer de software.

Nu nog de olie lekkage opsporen. De slang van stuurbekrachting zweet iig, ik heb m schoongemaakt, maar hij is weer smerig.
En ik ga proberen de nivomats er omder te zetten, ben benieuwd of dat ingewikkeld is.

BR

blauweroffel

Vanmorgen een nieuw gasklephuis bij de dealer gehaald.
en begonnen om die dus te vervangen.

Het huis zit onder het spruitstuk, dus om er goed bij te kunnen moet de ventilator er uit.
Ook de aanzuigbuis naar het gasklephuis er onder uit gehaald en toen zag ik dit:  :eusa_sick:

Die heb ik er dus niet goed opgezet vorige week. Moet ook op de tast, maar dit is wel erg klunzig. Vandaar dat de auto zeer beroerd liep.
Buis definitief overleden. Bij Albergen en in Enter gezocht naar vervanger, maar helaas..... dus maar een nieuwe besteld bij de dealer. Morgen afmaken.

In Enter wel ander leuk hebbedingetje gevonden in een V70 die net binnen was (automaatbak kapot, zag er verder errug goed uit!!!)
Voor de achterruiten en de achterportieren :eusa_dance:
links

rechts:

Die voor de achterramen had ik nog nooit eerder gezien.

Verder heb ik de onderkant van de motor rechts goed schoon gemaakt. Zoals ik het nu zie, is de oliepomp niet de schuldige.
Ik verdenk de slang van de stuurbekrachtiging. Potje staat weer onder niveau, en slang is weer vies. Dit had ik vorige week helemaal schoon gemaakt. Maar de auto was wel errug smerig aan de onderkant. Dat kan niet van dat kleine beetje olie van de stuurbekrachtiging komen volgens mij.

BR

V70geRwin

Dat plastic spul heeft ook niet het eeuwige leven natuurlijk  ;D

En wellicht nog een nieuwe klep "over" ....

blauweroffel

Ik heb de nieuwe klep laten zitten, want ik vond m voordat ik het gasklephuis loshaalde al niet fijn lopen. (kan nu wel met de ogen dicht een gasklephuis bij deze motoren vervangen, zowat alles op de tast en met behulp van een spiegeltje gedaan  ;D)
Vandaag nieuwe buis terug gemonteerd, ventilator er weer in en de boel aangesloten.
Auto gestart, was benieuwd of tie in de noodloop zou gaan oid, maar dat gebeurde niet.
Naar de dealer gereden en voor de zekerheid de software geupdate.
Wel 400 euro lichter, maar ik vond het meevallen: nieuwe gasklephuis, nieuwe aanzuigbuis, nieuwe software.

Wat een verschil! Rijdt weer prachtig. Alleen doet de cc het niet...ggrr
Straks maar even kijken naar de schakelaars bij de pedalen, wellicht is de koppelingspedaalsensor los geschoten. Net vervangen, dus die kan niet kapot zijn.

BR

Hans Duiven

Mooi dat het weer goed loopt natuurlijk  :D

Ik heb de set ook maar gebruik alleen de achterste. Die voor de achterportieren liggen hier stof te happen.

blauweroffel

De cc doet t dus niet. koppelingspedaalsensor zit vast, groene stekker zit er in.
Kan het ook liggen aan de remschakelaar bij rempedaal?
Als ik de auto start en ik druk op de cc dan gaat het lampje van de cruisecontrol branden, maar na 4 tellen gaat het uit.
Geen storingscode's, ook niet opgeslagen in de ecu.

Dus eerst maar een andere remschakelaar?

O, ja en ik wil de nivomats er onder zetten (je ziet ze door het raam liggen, onder de schokbrekers voor de voorzijde). Op YT kan ik niet echt iets vinden over een XC uit 2001.
Op het V70 forum lees ik dat het wel kan, maar daar wordt ook gesproken over een andere type trekhaak als je dit wil doen.
Wie kan me vertellen hoe ik de nivomats eronder kan krijgen?
Ik kan natuurlijk altijd Arjan nog vragen, maar dit wil ik eigenlijk zelf doen.

BR

UserID6342

Goede software geladen voor de ETM ?  Als hier de verkeerde software in zit doet je CC het ook niet.

blauweroffel

Citaat van: Dirk342 op 27-04-2017 05:57:47
Goede software geladen voor de ETM ?  Als hier de verkeerde software in zit doet je CC het ook niet.

IK mag t toch hopen! Maar t kan natuurlijk. Volgende week moet ik toch even naar de dealer terug. Kunen ze dat even nakijken.
De auto lekt olie. Ik heb gisteren alles schoon gemaakt, want door de rijwind zat alles rechts aan de onderkant onder de olie: draagarm, subframe, onder de bijrijderskant, aandrijfas, etc
Gisteren een stukje gereden en de olie komt weert terug natuurlijk. En zoals ik het nu kan zien komt t ergens links onder (vanuit de wielkast bekeken) bij de oliepomp vandaan.
ik zal proberen er een foto van te maken, ik kan het niet goed uitleggen zo.
BR

UserID6342

Krukaskeerring, pakking / keerring van de oliepomp om maar even snel een paar voorbeelden te noemen die daar de lekkage kunnen veroorzaken.  Ook het oliefilter kan een goede zijn voor lekkage. Oliepomp en filter zitten overigens aan de rechterkant van de auto.

blauweroffel

Ik heb zo een vermoeden dat het een olie retourleiding is. Het gaat behoorlijk hard eigenlijk wel......woensdag heeft de garage pas tijd >:(

Vandaag even langs geweest voor de cc. De goede software zit er wel op. Ik kreeg als tip om de remschakelaar er even af te halen en helemaal uit te trekken. Wellicht dat dit helpt.

Vandaag langs Arjan en Dirk getoerd, het viel op dat de cruise melding ongeveer 8-10 tellen oplicht. Het gaat niet uit als je op de rem trapt. Dat viel me wel op, want dat zou wel moeten.
Auto uitzetten en opnieuw starten, dan kun je weer o pde cc drukken, en weer na 8-10 telllen gaat die uit. De auto rijdt dan ook even op de cc.

morgen maar eens de truc met de remschakelaar uitvoeren.

BR

blauweroffel

Het blijkt dat de pakking van de carterpan lekt, vlakbij de olieretour.
De auto naar de garage gebracht en ik mocht even kijken. In feite stelt de reparatie niet zoveel voor,  volgende keer moet ik dit toch ook zelf kunnen....... Het opsporen van het lek was niet veel werk, wel het schoonmaken aan de onderkant. Want er zat veel olie aan de onderkant van voor naar achter...

Vanmorgen even met Arjan geappt over vervangen schokbrekers achter voor nivomats. Want of mij dat gaat lukken....maar de monteur bij de garage heeft even uitgelegd hoe het moet toen ik er naar vroeg.(auto stond mooi op de brug en dan is het mooi makkelijk inspecteren....)

Dus ik ga het zelf proberen, zal een fotoreportage maken en hier neerzetten.

BR

blauweroffel

Vanmiddag twee dingen gedaan:

De voortrein aan de onderkant schoongemaakt. Volgende week namelijk controleren of er nog ergens olie lekt.

hiermee gedaan (1,99 bij de lidl)

Daarna nivomats eronder gezet:

voor AWD:

Auto op de krik en twee bokken: (de achterwielen gaan er af, dus draai eerst even de bouten los  ;D)

De schokbreker zit vast met twee bouten onder in de wielkast (aan de bovenkant)

(dit is de achterste, de andere zit aan de voorkant, maar iets dieper naar binnen)

deze moet ook los, zit achterin, onder de afdekplaat: (hier ben ik begonnen)

Tot slot de onderste bout: de schokbreker steunt hier op een "huls", dus je kan deze losdraaien en er uit halen.

IK heb daarna de onderkant met een hamer er voorzichtig van af getikt. (zit om een buis) de schokbreker valt er nu uit.
Met een beetje draaien en wringen krijg je m er onder uit.
Wat wel hielp was dat iemand even hielp om met een domme kracht de draagarm wat naar beneden te drukken, want zodra de schokbreker  los komt, schiet de dragarm wat omhoog. Door de draagarm weer wat naar beneden te duwen krijg je met enig wurmen de schokbreker er weer in. Eerst aan de onderkant vastgezet.
Toen de draagarm weer naar beneden duwen met de domme kracht tot de buis precies voor de opening van de schokbreker zit. Met een hamer tik je het ook op/om de buis. En weer vastzetten.
tot slot de bout binnenin de auto er weer op gedraaid.
Resultaat:

(de oude ligt er onder)

Andere kant:

Ik was hier om 19.25 mee begonnen, de eerste duurde ongeveer een half uur, de tweede zat er binnen 10 minuten onder. Samen met het afhalen van de wielen en het er weer opzetten, was ik in 65 minuten klaar.

Ikke blij  :eusa_dance:

BR

blauweroffel

Vandaag een nieuwe zitting in de bestuurdersstoel gezet en het leer van het zitvlak vervangen. Het oude leer was kapot gescheurd, het resultaat mag er zijn  :eusa_dance:
Dank aan potjjk in Almelo: vakwerk.

de foto is gedraaid, geen idee waarom.........maar het zit echt weer fantastisch :D
De stoel kon zelfs omlaag, zat anders te hoog.

BR

blauweroffel

Ook in electronisch gepost:

De cc valt na een tel of 8 gewoon uit. Deze week gasklephuis vervangen (nieuwe software erop), koppelingspedaalschakelaar vervangen, remschakelaar vervangen.
Het probleem begon al een tijd geleden als volgt: de cc viel soms tijdens het rijden uit. (al voor het vervangen van gasklephuis) Na een paar km de cc schakelaar weer induwen, en hij deed t weer.

Maar nu valt ie dus na een tel of 8 uit en je kan hem daarna niet meer inschakelen. Motor uitzetten, starten en de cc doet t weer een paar tellen, dan valt ie weer uit. Van de week ook de accu er af gehad en plus tegen min gehouden.

Verder geen enkle foutmelding. Tot vanmiddag: SRS waarschuwing.

Wie weet raad?