M'drt's Volvo V70 2.3t

Gestart door M.drt, 04-11-2013 21:25:59

Vorige topic - Volgende topic

Marty__Mouse

In elk geval afleiding vanwege een interessante en leuke reden!

Maar neemt niet weg dat foto's altijd worden gewaardeerd, dus zodra je weer een beetje tijd hebt...... ;D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

M.drt

Hm, dat ene vacuumslangetje, vanuit het spruitstuk naast de stuurbekrachtigingspomp, daar kun je dus echt moeilijk bij en bij een warme motor verbrand je daar dus echt heel erg je hand. Maar goed, dat is dus de reden van onregelmatig lopen en geen turbodruk opbouwen waar ik mee zat. Volgende week stuurbekrachtigingspomp er af en nieuw slangetje er op. Over twee weken klaar met studie voor eventjes, dus dat betekent meer tijd voor sleutelen.
Vraagje: Ik zoek tips voor het aansluiten van de oliedrukmeter en de olietemperatuurmeter. Waar kan ik de sensoren het beste plaatsen?
Dank!

UserID6342

Je kunt, via internet of bij een hydrauliekboer, T-stukken kopen / laten maken (kosten echt niet zo veel), dan draai je dit verloopstuk met 3 aansluitingen op de plaats waar je huidige oliedrukzender zit, of de 3 vrijgekomen plekken kun je zowel de oliedrukzender als de tempzender zetten en ook je originele drukzender terugschroeven.

Sommige mensen zetten de tempzender in de aftapplug van het carter, qua werking maakt het elkaar allemaal niet zo veel.  Andere optie is om een adapterring te kopen, welke je op de plek van het oliefilter zet (hier kun je dan de meters op aansluiten) en dan een kleiner oliefilter monteren, die je weer op de adapterring schroeft, zodat deze niet onder het subframe uitkomt.

M.drt

Ingewikkeld...maar gaan het natuurlijk gewoon proberen! De foto's kan ik echt nergens meer terugvinden. Snap er geen fluit van, alleen de oude foto's staan er nog op? Binnenkort de SD-kaart maar eens op de PC inladen. Gekkigheid weer.
Ben momenteer niet normaal druk met werk. Ben bezig met een bedrijf, www.dewaardefabriek.com of www.hetuurvandewaarde.com. Mensen dichter naar de arbeidsmarkt brengen. Zit allemaal in de opstartfase dus ben voorlopig ook nog nachtdiensten aan het draaien voor Jeugdzorg. En als klap op de vuurpijl m'n Hbo even fiksen. Zit op weken van 70, 80 uur en dat zorgt er voor dat het sleutelen allemaal wat vertraging oploopt. Gelukkig doet het apparaat het prima, zelfs met losse vacuumslang bij het inlaatspruitstuk. Die gaat zaterdag vervangen worden. Zal er foto's van maken ;)

M.drt

Ik heb 'ns een lijstje gemaakt met wat er allemaal nog moet 'beuren, als mensen tips hebben dan is mijn dank daarvoor uiteraard verpletterend edoch niet dodelijk en bent u ten allen tijde welkom deze dank in te wisselen voor een potje pils of een bak koffie.

* Bestuurdersdeur gaat met CV niet goed genoeg open, moet daarna met de sleutel omdraaien. Doet het met lege accu ook niet trouwens, dan draait de sleutel rond zonder dat er iets gebeurd, lijkt ergens dol te draaien?
* Achterklep slot zit muurvast, draait niet rond, werkt wel op CV
* Deurpanelen laten los.
* Bestuurdersstoel is in de zijkanten licht uitgezakt
* Vacuumslang bij het spruitstuk naast de stuurbekrachtigingspomp
* TCV (oftewel turbocontroleding) heeft denk ik een beetje de beste tijd gehad
* Uitlaat gaat het niet lang meer volhouden
* Achterop de hoeken kleine parkeerschade, moet gespoten worden
* Klein pitje bij wielkast achter
* Koelfan slaat enorm snel en vaak aan
* Wiswas voorlamp geeft me de vinger...soms
* Olielekkage, ws vanaf de peilstok (denk ringetje er niet goed in gezet met blok schoonmaken)
* Inbouw meters (oliedruk/temp, turbodruk)
* Ik mis geloof ik een vacuumslang. Vanaf luchtfilterhuis zit een buis, daar zitten twee tuutjes op en 1 is er leeg... Gaat zoals ik las naar de brandstofdrukregelaar op het subframe? Zie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,70656.0.html
* 2 deukjes in zijdeur (dankzij spastische cliënt die er ff tegenaan viel...dankbaar beroep is de zorg ook....
* Voor mistlampen werk er 1 niet van, wil hier tzt dagrijverlichting van maken
* Inbouw Xenon en "heldere" lampen (dus kop- en knipperlicht).
* Installatie BBK (als iemand iets weet...)
* Nieuwe velgen en banden die om de BBK heen passen

Ooit:
* Quaife
* Schroefset óf 30mm verlaging icm Bilstein. Punt is dat ik op ouwe vercrackte landweggetjes hoogte nodig heb, er af en toe een zware kar achter de familiestation wordt gehangen als daar ook nog 4 knullen met overgewicht inzitten en er ook nog af en toe met rap gang gereden moet kunnen worden.

Plan is wel om nog een behoorlijk aantal jaar met deze wagen te blijven rijden. Mag wat kosten, staat op de zaak en op deze manier ben ik het geld liever kwijt aan waar ik lol van heb dan aan afschrijving of aan de belasting. Gezien de KM had ik misschien beter voor LPG kunnen gaan, maar voor hetzelfde geld komt er binnenkort een bedrijfsbus bij en rij ik weer veel minder zakelijk.
Enfin, binnenkort weer klussen + fotomateriaal!

s70mat

VacuumSlangetje zit niet op het subframe!
Dat slangetje zit op ijzeren leiding van je koelwater.  Aan de zijkant van je blok ongeveer recht onder je nokkenas sensor.

M.drt

Zo. Lekke slang achter spruitstuk vervangen. Sleuteltje tien kwijtgeraakt met spruitstuk vastzetten, ligt klem tussen slang en blok. Morgen proberen te vatten. Voor de rest wil het wel vlotten. Dunne buisje gevonden, zitten nog grappig genoeg van die mooie verroeste klemmen op.
Zoals eerder aangestipt had ik niet de tijd om het hele ombouwproject zelf te doen. Stuk is overgenomen door iemand anders (waar de auto ook op de brug stond dus), kom er nu dus achter dat daar best wat half werk tussen zit. Fiks over de zeik er van, heb dus geld uitgegeven aan half werk en kan het alsnog zelf doen :eusa_wall:. Maar nu bedtijd, en binnenkort maar eens op gesprek met die Bob de bouwer. Nu bedtijd, morgen alles afmaken en dan hopelijk dat hele vacuumlek weg en turbodruk die constant blijft. Zzzzzzzz!

M.drt

Zit dus nog een lek. Als ik de slang van het rode pijltje dichtknijp hoor ik geen lek meer. Iemand idee wat dit is/hoe te fixen?

Gr!

maruska

nieuw slangetje ? is volgens mij een losse, in die dikke sok zit een dunner buisje waar deze op aansluit.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

M.drt

Plaatje is niet van de mijne, ik heb de slang al vervangen. Blijf met een vacuumprobleem zitten. Turbo bouwt niet meer druk dan 0.5 bar op. Mogelijk wastegate die open blijft staan? Ik weet het niet echt meer. Wordt er inmiddels beetje kippig van, er zit een hoorbaar lek wat niet te horen is als ik de slang inknijp.

maruska

of de dumpvalve van de turbo ? bij mij ook een soort probleem. ik gok de interne dumpvalve hier. weet niet hoe je dit makkelijk kunt checken..
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

M.drt

die bedoelde ik... teveel woorden

Ik heb het slangetje vanaf de turbo control valve naar turbo losgehaald. Scheelt iets, komt dan tot 0.7 met veel hangen en wurgen. Zou met huidige setup meer dan 1.0 moeten draaien...
Ik hoor duidelijk lucht aanzuigen. Bij lostrekken van het buisje wat naar de zijkant van het inlaatspruitstuk loopt, is het weg. Logisch dat ik dit nu pas hoor, want daar zat eerst dus een scheur in (dus hoorde ik het lekken in de buurt van de stuurpomp). Is dus het slangetje wat naar die nippel vlak voor de turbo loopt.

Dus. Of de leidingen lopen verkeerd, of er zit ergens een lek wat ik niet kan vinden, of er ontbreekt een slang of de turbo/dumpvalve is naar z'n grootje en blijft deels openstaan. Maar waarom suist het dan?

Enfin. Nu werken (lang leve de nachtdiensten). Morgen weer een dag.

Edit: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,50224.0.html dit topic gelezen, en het is dus een vacuumslang die op de PTC-nippel gaat. Hier gaan de dikke slang van de carterventilatie en de dunne slang vanaf het inlaatspruitstuk op. Welnu; dunne slang op die PTC-nippel en de boel begint te sissen.

Nu zit ik met een aantal vragen.
* Wat doet die PTC-nippel en wat kan daar aan kapot zijn?
* Heeft dat invloed op de verminderde turbodruk?
* Kan, en zo ja hoe dan, ik die PTC omzeilen?
* Ter aanvulling. Ik zat zo eens te denken hé, is het niet makkelijker om dat tuutje op het inlaatspruitstuk door te lussen naar het kerstboompje... Kom je makkelijker bij en sneller te zien of er een scheurtje inzit.
* Wat dóét dat tuutje daar eigenlijk, behalve bar irritant zijn om te vervangen en mij mn knokkels rauw schaven.

M.drt

Vandaag na de meeting onder de motorkap gedoken. Heb alle vacuumleidingen losgetrokken en opnieuw gelegd, kwam er achter dat er dus 1 verkeerd zat :-\. Rare gesis is weg, de turbo blaast normaal af.
Het weinig druk probleem heeft te maken met temperatuur ben ik nu achter. Alles zit nu "volgens het boekje" aangesloten met nieuwe siliconenslang en klemmetjes er om. Ik was zo eigenwijs (weet dat het niet mag, ja ja) om met redelijk koude motor toch wat hoger in de toeren te gaan. En bam, 1.1 bar turbodruk!
Ben vervolgens naar een achterafweggetje gereden, motor goed warm, trucje herhalen....en niet verder dan 0.4, 0.5 bar komen. Ik meen me te herinneren dat dit met de temperatuursensor te maken heeft?
Dat indachtig trok ik de sensor even los, daarna weer in elkaar. Motor starten, et voila, blijkbaar gaat de termostaat nu pas open want de meter geeft aan dat de motor aardig koud is.
Helaas lukte het niet meer om boven de 0.5 bar uit te komen. Zit dus nog een probleem in, wat waarschijnlijk dus te maken heeft met de temperatuursensor/thermostaat. Iemand een idee hoe ik dat kan checken?

PS. het vage gesis bij de PTC is op magische wijze verdwenen met het heraansluiten van de slangen :-\...

M.drt

Inmiddels turboprobeem opgelost, bleek onderaan 't blok een leiding los te liggen naar volgens mij brandstofregelaar. Die er op en vlammen met dat spul. Ik verkoop de Volvo nu ivm overgaan naar bus met diesel...

daanium

jammer dat die de verkoop in gaat, je had mooie plannen!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]