Koppeling vervangen 850 benzine

Gestart door Volvo850Luxury, 24-11-2013 16:04:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvo850Luxury

7.2 Versnellingsbak uit- en inbouwen

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)

ABS-gever
10 (1,0)

Aftap/niveauplug versnellingsbak
35 (3,5)

Voorste en achterste motorrubbers
50 (5,0)

Achterste motorsteun/motor
50 (5,0)

Aandrijfasmoer

fase 1
120 (12,0)

fase 2
60° verderdraaien

Aandrijfas rechts lagerkap
25 (2,5)

Wielbout
110 (11,0)

Subframe aan carrosserie

fase 1
105 (10,5)

fase 2
120° verderdraaien

Subframesteun aan carrosserie
50 (5,0)

Draagarm aan fuseekogel

fase 1
18 (1,8)

fase 2
120° verderdraaien

Draagarm aan fuseekogel (aluminium draagarm)

fase 1
18 (1,8)

fase 2
120° verderdraaien

Klembout fuseekogel aan fusee (stalen draagarm)50 (5,0)

Afstandsteun stabilisatorstang
50 (5,0)

Momentarm reactiestang
25 (2,5)

Momentarm kleppendeksel
10 (1,0)

Reactiestang M8
 
fase 1
18 (1,8)

fase 2
120° verderdraaien

Reactiestang M10
 
fase 1
35 (3,5)

fase 2
90° verderdraaien

Reactiestanghouder versnellingsbak M8

fase 1
18 (1,8)

fase 2
90° verderdraaien

Reactiestanghouder versnellingsbak M10

fase 1
35 (3,5)

fase 2
40° verderdraaien

Stuurhuis aan subframe
50 (5,0)

Kabelsteun versnellingsbak
25 (2,5)

Versnellingsbak aan motor
50 (5,0)

Startmotor
40 (4,0)

Uitbouwen Versnellingsbak+koppeling

- Plaats de auto op een tweekolomshefbrug.

- Zet de hendel voor de hoogteafstelling van het stuurhuis los. Druk het stuur eerst helemaal naar beneden en trek hem daarna zo ver mogelijk naar boven. Zet het stuur met de hendel vast.

- Zet de versnellingshendel in de vrijstand.

- Maak de massakabel van de accu los.

- Verwijder de accu, het luchtfilterhuis en de aanzuigbuis.

- Verwijder de accubak.

- Verwijder de bouten waarmee de steun voor het luchtfilterhuis vastzit.

- Verwijder de schakelkabels van de steun en de hefbomen.


Figuur 7.1: Schakelkabels losnemen

- Verwijder de buitenste schakelhefboom door de splitpen los te tikken.

- Trek de stekerverbinding los van het achteruitrijlichtcontact.

- Maak de werkcilinder van de koppeling los van de versnellingsbak en hang hem op aan de carrosserie. Verwijder de borgveren. Let op! Zorg ervoor dat de stofhoes op de cilinder blijft zitten.

- Verwijder de massakabel van de versnellingsbak en de kabelklemmen van de kabelboom.

- Draai de moer voor het achterste motorrubber een paar slagen los.

- Verwijder de vijf bouten waarmee de startmotor aan de versnellingsbak vastzit.

- Til de expansietank voor de koelvloeistof van de steun en laat hem liggen.

- Maak de gevlochten massastrip los van het schutbord.

- Breng de hijsbeugel aan op de reactiestang van de motor en zet hier zoveel spanning op dat de motorrubbers iets worden ontlast.

- Verwijder de voorwielen.

- Verwijder de ABS-sensor uit de wielspindel (links). Let op! De stekerverbinding niet losnemen.

- Maak de steunen voor de remleidingen en de ABS-kabels aan beide kanten los.

- Haak de steunen los en laat deze vrijhangen.

- Verwijder de voorste plastic moeren voor het binnenscherm een de linkerkant en de eventueel aanwezige Torx-schroeven.

- Draai aan de linkerzijde de aandrijfasmoer los. Verwijder vooraf de moerborging. Maak het uiteinde van de aandrijfas los van de naaf. Tik het uiteinde 10-15 mm naar binnen. Gebruik een kunststofhamer.

- Verwijder onder de auto de beide bouten van de voorste beschermkap, druk de kap naar voren zodat de geleiding aan de voorkant loslaat. Verwijder de kap.

- Verwijder bij oudere uitvoeringen de afschermplaat onder de motor.

- Aluminium draagarm: Verwijder aan beide zijden de bevestigingsmoeren voor de draagarm aan de fuseekogel. Maak de draagarm los van de fuseekogel. Let op! De balgen van de fuseekogels mogen hierbij niet beschadigen.
Stalen draagarm: Maak aan beide zijden de klembout en moer van de fuseekogel aan de fusee los.


Figuur 7.2: Afschermplaat en moeren fuseekogels losnemen

- Maak aan beide zijden de afstandssteun van de stabilisatorstang los en haak ze uit.

- Verwijder de bevestigingsbout voor de kabelgoot op het subframe en haak de goot los van het frame.

- Maak, indien aanwezig, de koolfilterbus met slangen los van het subframe. Knip het kabelbandje voor de slangen door en hang de bus aan de carrosserie op.

- Maak de klem voor de uitlaatpijp achter de katalysator los.

- Verwijder de bouten voor de steunen van de remleidingen.

- Verwijder de twee bouten voor de reactiestanghouder/versnellingsbak.

- Tap de olie af uit de versnellingsbak.

- Rechteraandrijfas: Verwijder de lagerkap van het steunlager van de aandrijfas. Trek de aandrijfas uit de versnellingsbak. Let op! Beschadig bij het verwijderen de aandrijfaskeerring en de balg niet.

- Breng de afdichtplug (Volvo 999 5488) aan. Laat de aandrijfas op het subframe en de olieleidingen rusten.


Figuur 7.3: Aandrijfas losnemen en beschermdop plaatsen ( beschermdop plaatsen is handig maar hoeft natuurlijk niet )

- Draai de bout voor het motorrubber bij het stuurhuis circa één slag los.

- Draai de vijf bevestigingsmoeren van het stuurhuis bij het subframe los.

- Zet ter ondersteuning een hydraulische steun onder de linkerkant van het subframe.

- Draai de bouten los waarmee de steunen van het subframe aan de linker- en rechterkant vastzitten.

- Draai aan de rechterkant de twee bouten voor de bevestiging van het subframe aan de carrosserie circa 15 mm los. Draai de bouten aan de linkerkant geheel los.

- Laat het subframe voorzichtig zakken.

- Laat het frame vrij hangen aan de bouten aan de rechterkant.

- Hang het stuurhuis met behulp van een haak in het gat van de flens van de framebalk op.

- Draai de bout voor het motorrubber bij het stuurhuis en de moer aan de bovenkant van het motorrubber los. Verwijder het motorrubber.

- Maak het uiteinde van de aandrijfas met tape vast aan de olieleiding.

- Maak de kabelklemmen voor de lambda-sonde van de kap los.

- Verwijder de stekerverbinding en de kabel naar de snelheidsmetergever.

- Verwijder de kap bij de achterste motorsteun.

- Verwijder de achterste motorsteun van de versnellingsbak.

- Verwijder de linkeraandrijfas. Draai hiervoor de veerpoot en druk hem naar buiten. Tik met een kunststofhamer tegen het as-uiteinde en trek de aandrijfas uit de naaf.

- Verwijder de aandrijfas uit de versnellingsbak. Gebruik een wringijzer tussen de versnellingsbak en de binnenkant van de aandrijfas.

- Breng de afdichtplug (Volvo 999 5488) aan in de versnellingsbak.

- Laat de motor zover zakken dat de uitlaatpijp nog net niet op het stuurhuis rust. Let op! Laat de motor niet zover zakken dat de kabels of leidingen worden beschadigd. Let tevens op dat de peilstokbuis de ventilateur niet raakt.

- Ondersteun de versnellingsbak en draai de bevestigingsbouten (zeven stuks) los. Trek de versnellingsbak recht van de motor vandaan. Laat de steun zakken en verwijder de versnellingsbak.

DEEL 2 koppeling inbouwen

Speciaal gereedschap (Volvo)

-Blokkeersector
999 5112

-Centreergereedschap
999 5487

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)

-Drukgroepbouten
25 (2,5)

-Versnellingsbak aan motor
50 (5,0)

Uitbouwen

- Breng de blokkeersector (Volvo 999 5112) op zijn plaats.

- Draai de bevestigingsbouten van de drukgroep kruiselings in fasen los, verwijder de bouten en verwijder de drukgroep samen met de koppelingsplaat uit.


Controleren

- Controleer of er geen groeven zijn in het raakvlak met het vliegwiel.

- Controleer of het vliegwiel niet versleten is.

- Controleer of de starterkrans nog intact is.

- Controleer of de krukaskeerring niet lekt.

- Vervang defecte onderdelen en maak de spiebanen van de koppelingsas schoon.


Inbouwen

- Centreer de koppelingsplaat waarbij het uitstekende deel van de naaf aan versnellingsbakzijde komt.

- Monteer de drukgroep met behulp van centreergereedschap (Volvo 999 5487).

- Draai de drukgroepbouten gelijkmatig aan en zet ze met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.

- Verwijder de blokkeersector.

- Breng wat Molykote BR2-vet op de drukvlakjes van de koppelingsvork aan. Let op! De prise-as en de geleidebus mogen niet worden ingevet.

- Bouw de versnellingsbak in.

- Plaats de werkcilinder en ontlucht indien nodig het koppelingssysteem.

Druklager en koppelingsvork vervangen

Uitbouwen

- Verwijder het druklager met een draaiende beweging van de koppelingsvork.

- Verwijder het beschermrubber en trek de koppelingsvork naar de binnenkant van de versnellingsbak.


Inbouwen

- Smeer de drukvlakjes en de kogelboutzitting van de koppelingsvork met Molykote BR2-vet in.

- Plaats de koppelingsvork en breng het beschermrubber aan.

En als je krukas keerring lekt, kan je die ook vervangen ( word aangeraden om altijd te vervangen bij koppelingswissel )











Jans Duiven

Hartelijk dank voor het delen van deze informatie  :eusa_clap:

Die binnenkort de krukas keerring bakzijde van de T-5 mag gaan vervangen.

Hans

Martijn84

Denk dat ik nu ook gelijk krukas keerring meepak dan.
Even zien welke ik dan moet bestellen.

UserID6342

Troost je, zijn van alle benzinemodellen hetzelfde ;D

Martijn84

Is het ook makkelijk gelijk de distributie te doen als je toch de motor laat kantelen om versnellingsbak te vervangen?

UserID6342

Je hebt wel iets meer ruimte ja, dus makkelijker om te doen.  Maar zorg er wel voor dat je goed gereedschap hebt om het ding echt op tijd te zetten !  Mijn ervaring is dat een hoop roffels er allemaal langs staan met de distributies.  (Lees, niet goed op tijd)

Martijn84

Kan ik daar iets voor bestellen (specifiek gereedschap)?

arjen850

Citaat van: Martijn84 op 25-11-2013 09:50:07
Kan ik daar iets voor bestellen (specifiek gereedschap)?

Jawel, gereedschap om de nokkenassen vast te zetten, maar ook een stuk om de krukas te blokkeren.

Martijn84

Weet je toevallig ook waar ik zoiets kan krijgen? Bij estateservices zie ik het niet.

t5joost

nokkenas tool heb ik van jack v gekocht hij heeft hem voor mij gemaakt


http://www.volvo850forum.nl/index.php?action=profile;u=9654

Martijn84

Is daar nix origineels van te kopen?
Als ik hem laat maken is dat duur?

UserID6342

Jawel kun je ook origineel kopen, sterker nog die van mij is de originele welke Jack gebruikt heeft om de tools te kunnen maken ;D.  Ik heb er origineel bij Volvo 180 euro voor betaald, nu ruim 3 jaar geleden.  Je praat dan alleen over het nokkenasgereedschap, daar komt de blokkeertool voor de krukas ad 50 euro origineel Volvo dan nog bij.