een nieuwe accu, van ?merk, prijs en ervaringen.

Gestart door 850 T-5 STEFAN, 17-11-2013 23:41:35

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Volvo, Bosch, Varta: allen goed.
Neem geen zwaardere dan voorgeschreven ivm dynamo, anders laadt hij niet volledig op. ;)

jeroen74

Arjanestate

854 T-5 ROOD 1994

The Demon

Al eens geprobeerd om met 1 liter water een fles van 1,5 liter vol te krijgen?

Gaat niet lukken.

Groet,
The Demon.

jeroen74

Als ik 1 liter cola haal uit een volle fles (starten) en daarna weer terug giet (dynamo laadt), maakt het uit of die fles 1,5, 2 liter of 100 litercapaciteit heeft? Als die liter er terug ingegoten is die fles weer vol ;)

Ik tank elke dag 20 liter LPG; als ik nou een grotere LPG tank monteer, moet ik opeens elke dag meer tanken als ik nog steeds hetzelfde stuk rij?

The Demon

Citaat van: jeroen74 op 28-11-2013 19:25:24
Als ik 1 liter cola haal uit een volle fles (starten) en daarna weer terug giet (dynamo laadt), maakt het uit of die fles 1,5, 2 liter of 100 litercapaciteit heeft? Als die liter er terug ingegoten is die fles weer vol ;)

Ik tank elke dag 20 liter LPG; als ik nou een grotere LPG tank monteer, moet ik opeens elke dag meer tanken als ik nog steeds hetzelfde stuk rij?
Dus jij verkoopt een 1,5 liter fles waar maar 1 liter inzit en zegt dat hij vol is?  :eusa_think:

Groet,
The Demon.

razorx

Als je met een te grote accu veel relatief korte ritjes maakt zal je veel eerder een probleem krijgen dan met een 56-60Ah accu.
Simpelweg omdat hij niet genoeg geladen wordt. Met een kort ritje bedoel ik 20 minuten of zo.

V70 classic

Citaat van: razorx op 28-11-2013 19:55:26
Als je met een te grote accu veel relatief korte ritjes maakt zal je veel eerder een probleem krijgen dan met een 56-60Ah accu.
Simpelweg omdat hij niet genoeg geladen wordt. Met een kort ritje bedoel ik 20 minuten of zo.

Tja dat van die laad duur schreef je in je eerste reply hier niet.
Nu je dit meeneemt ben ik het met je eens.

Echter je moet de accu wel zo groot mogelijk nemen.
Dan lijdt ie minder bij een koude start. 
Een te kleine accu loopt steeds op zn tenen.
Kunnen ze ook slecht tegen.

Schijnt zelfs de een accu gemaakt uit herwonnen lood ( vaak die ell cheapo's) ook minder capaciteit hebben tov een exemplaar met dezelfde spec's uit nieuw lood  :eusa_think:
Kan iemand dit bevestigen en onderbouwen?

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

jeroen74

Nee, ik koop een volle fles, haal er een liter uit, en gooi het er net zo hard weer in. Of die fles nou een 1 liter fles of een olympisch zwembad, nadat ik de eruitgehaalde liter er weer in gestopt hebt is die fles of dat olympisch zwembad weer vol.

Yits, ik denk dat een akku bijzonder snel weer terug opgeladen is na een start. Het is wel veel stroom, maar wel heel kort. Zeg, 200A gedurende 2s. Dat is 400A per seconde. Een dynamo kan makkelijk, zeg, 10A leveren. 40s * 10A= 400A. Reken op 80% efficiency, en dan is 50s genoeg om de ontrokken energie weer aangevuld te hebben (de spanning neem ik niet mee, ik ga er vanuit dat die constant is en dus tegen elkaar wegvalt)

Overigens is een dynamo niet bedoeld een compleet lege akku bij te laden, daar moet je een akkulader voor gebruiken.

Ik heb lang geleden een bijzonder slecht startende diesel gehad (in de winter rustig 2 minuten lang aanzwengelen en voorgloeien voor er pruttelend leven in kwam); die dynamo had een hard leven omdat ie langdurig hard moest werken; een akku deed ik ook maar een jaar mee. Een akku gaat bij elke keer wat dieper ontladen zwaar in capaciteit achteruit.

Ergo, ik zie weinig kwaad in een maatje grotere akku; maar je hebt er ook geen reet aan. Alleen maar meer gewicht wat je altijd meesjouwt. En ja, je kan wat langer de radio aan hebben tijdens het detailen...

edit:

wat betreft dat lood: ik geloof dat 99% van het lood uit loodakku gercycled wordt. Een van de beste recycling-systemen die er bestaan schijnt. Volgens mij ook heel makkelijk weer goed zuiver te krijgen en ook makkelijk terug te winnen.

V70 classic

Over dat gerwonnen lood.
Het is me niet duidelijk of men hier gerecycled lood, of lood dan wel complete delen uit oude accu's bedoelde.
Het eerste geval lijkt mij niet want je smelt die meuk in een pot met allehande andere loodproducten en levert dat in broodjes aan duracell  ;D

Herwonnen cellen, of lood 100% verkregen uit accu's zou ik me iets bij voor kunnen stellen.
Ik las het ooit maar begreep de term herwonnen lood niet goed.
Dus wat herwonnen ze, lood of het lood of delen uit accu's.

jeroen74

De engelstalige wiki heeft er een artikel over.

Ze herwinnen het lood; een akku worden vermalen als ie gecycled wordt, en blijft dus niks direct bruikbaars over. Het zijn echte ruwe grondstoffen die weer helemaal opnieuw verwerkt moeten worden.

V70 classic

Citaat van: jeroen74 op 28-11-2013 20:35:24
De engelstalige wiki heeft er een artikel over.

Ze herwinnen het lood; een akku worden vermalen als ie gecycled wordt, en blijft dus niks direct bruikbaars over. Het zijn echte ruwe grondstoffen die weer helemaal opnieuw verwerkt moeten worden.

Ok.
Dat zou dus betekenen.
Dat een accu uit herwonnen lood 100% bestaat uit lood afkomstig uit accu's.

Dus deze accu's zouden minder presteren dan accu's geproduceerd uit " nieuw" lood.
Is wel iets om mee te nemen als wat aanschaft.
Zeker als je een diesel rijdt.

Grts

jeroen74

Ik denk dat op zich het niet uit zou mogen maken of het gebruikte lood nou "nieuw" uit de aardkorst getrokken is (en ook vol met troep zit uit die aardkorst) of al een keer gebruikt... hoogstens dat er misschien fabrikanten zijn die het lood minder goed zuiveren.

Er zullen meer factoren zijn dan alleen het gebruikte lood die de prestaties bepalen; o.a. de gehele constructie en het electrolyt bijvoorbeeld.

JW

Hier een test: http://www.autozeitung.de/auto-zubehoer/autobatterien-test-agm-blei-saeure-technik-vergleich?page=0,1

CiteerBei den herkömmlichen Blei-Säure-Batterien verfügt der Testsieger Exide Premium über die beste Kapazität

Hebben die beide in de 760 en de V70 (3.2). Prima accu's die Exide. Goed verkrijgbaar bij enkele Nederlandse webshops. Wel een beetje duurder maar niet heel gek. Meen dat de 80 Ah versie 125 Euro kost. Bosch kwam er ook erg goed uit. Originele accu's ook goede ervaring mee, al enkele de 10 jaar makkelijk zien halen.

Over een grotere accu, volgens mij absoluut geen probleem. Zolang het niet te veel kg is zou ik altijd de sterkste/hoogste capp accu er in zetten.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

thuur

Ik heb vaak zat "semi-gestrande" autorijders mogen helpen. Reden van stilvallen: accu leeg. Waarom? Accu te groot. Door telkens maar kleine stukken te rijden werd de (te) grote accu nooit volledig opgeladen. Dat gaat heel lang goed, maar aan alles komt een eind. Vaak plaatsen (no offense) caravan-rijders enorme accu's zodat het koelkastje in de caravan aan kan blijven tijdens de pitstops. Leuk bedacht, maar een startaccu is daar compleet ongeschikt voor. Die moet je zwaar belasten en direct volledig opladen. Als je dat doet heb je er zeker 7 jaar plezier van. Radio aan tijdens het poetsen (=koelkast tijdens pitstop) of 4x starten binnen een kwartier is echt killing voor een startaccu, daar zijn echt betere oplossingen voor.

Praktijkervaring: Je moet zeker een kwartier rijden wil je de energie die je hebt onttrokken tijdens 1x starten weer terugwinnen. Korter rijden betekent uiteindelijk een lege accu. Nachtje vorst erover en het is klaar met je accu.

Of lood gerecycled is of niet zal qua werking niets uitmaken, recycling is big business en ze kunnen echt wel wat tegenwoordig. Het zal zeker wel schelen in kostprijs.

Gr :D