[850 '93 10v] Start/Aanslaan probleem

Gestart door Patrick850, 15-12-2005 15:42:19

Vorige topic - Volgende topic

Patrick850

Ik heb een startprobleem met mijn 850 GLE '93 10V.
Er zijn 3 situatuaties waarin zich problemen kunnen voordoen.

1. Ik start auto (koud) en ga 5 km rijden, haal boodschappen (30 minuten) en daarna niet meer aan te krijgen. Startmotor draait 3 seconden heel goed, daarna hapert deze, vervolgens gaat ie weer verder met starten. Uiteindelijk aan de praat gekregen. De motor liep ook gelijk goed, dus niet pruttelen. Ook geen benzinelucht. Dus verzopen was hij niet op het moment.

2. Ik start de auto (koud) en ga 1 km rijden. Zet de motor uit en probeer 'm weer te starten. Motor slaat aan, maar valt meteen weer uit. Als te benzine toevoer wordt geblokkeerd. Hetzelfde geluid heb ik vroeger wel eens gehoord, wanneer de startblokkering nog geactiveerd was.

3. Ik start de motor(koud) en rijd 5 meter. Dus auto verplaatsen. De volgende dag wil de auto niet meer aanslaan. De startmotor draait rond (zonder de 3 seconden pauzes in situatie 1). Motor is verzopen, want na lang doorstarten met gaspedaal naar beneden,
slaat de motor aan en is moeilijk 'levend' te houden met het gaspedaal. Het stinkt dan wel naar benzine en na 1 minuut loopt de motor weer prima.

Aanvullende info:

-Tijdens het rijden is de motor nog nooit afgeslagen. Als ie eenmaal rijdt, dan zijn er helemaal geen motorische problemen.
-Volgens mij geen noemenswaardige foutcodes. Ik noem ze voor de zekerheid toch maar even. A7: 1-2-2  en op de B2: 1-2-2

Ik ben al een paar dagen op het forum op zoek gegaan naar antwoorden en
heb mijn eigen conclusies getrokken.

-Relais 103 (brandstof), is het volgens mij niet, want de motor slaat niet af.
-Nokkenassensor lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat deze geen foutcode geeft en tijdens het
rijden ik geen problemen heb.
-Brandstofpomp, zou in theorie kunnen, maar bij elke forumer met soortgelijke problemen heeft vervangen niet geholpen.

-Brandstofdrukregelaar: ??
-Lek Spruitstuk: ??
-rotorkap/bougie(kabels) zijn ook vrij nieuw.

Overigens is het zo dat de startproblemen niet vaak voorkomen. Meestal als mijn vrouw ermee wil rijden. Laatst had ze de kinderen (maxicosi's) achterin en toen gebeurde dus situatie 1. Sindsdien rijdt ze er niet meer mee en zoek ik naar een oplossing.

Voor situatie 1 & 2 denk ik persoonlijk aan het alarm(startonderbreking). Het lijkt erop dat de benzine/stroom wordt afgeknepen. Ik heb het alarm er overigens nooit op staan, want de hoorn begint zomaar te piepen/kraken, ook als het alarm niet is ingeschakeld. Dus een zekeringetje bij de accupool verwijderd, zodat de hoorn niet meer werkt.

Voordat mijn knip leeggezogen wordt bij de dealer, wil ik vragen of jullie met mij mee willen denken.

thuur

Je verzuipt m. Zoek maar es op het forum voor de oorzaak hiervan en hoe hiermee om te gaan, bekend probleem alhoewel niet alle 850' er last van hebben.

Steeds in meer of mindere mate dus. Alhoewel ik denk dat de hapering van de startmotor (1.) een eenmalig incidentje is geweest. Zo niet, dan zou ik eerst eens het contactslot goed bekijken. Deze willen ook nog wel eens slijten (elektrisch/schakelende gedeelte).

Startblokkering is onderbreken van het signaal naar je startmotor. M.a.w. de startmotor draait niet rond als de blokkering erop zit. Er is geen afsluiting van de brandstof.

Trouwens, een klein stukje rijden is volgens je instructieboekje iedere afstand tot 20 km... Ik zou zeggen rijd eens wat meer ;) Dit soort problemen krijg je ook van enkel korte stukken rijden. Als de motor nooit helemaal op temperathuur komt slijt hij bijzonder snel en krijg je dit soort vage klachten.

Eerlijk is eerlijk: het zijn nathuurlijk belachelijke afstanden om met een auto te rijden. Iedere koude start brengt de nodige slijtage met zich mee, dus probeer deze te verkomen. 's Avonds op de juiste plek parkeren en voor de rest de fiets nemen. Mocht je heel veel boodschappen hebben, kun je best een klein stukkie rijden. Maar neem de auto dan van het weekend een paar uur mee en laat m es goed uit ;)

Gr 8)

Patrick850

Citeer
Je verzuipt m. Zoek maar es op het forum voor de oorzaak.

Alleen in situatie 3, maar welke reparatie is hier voor nodig om het te verhelpen. Dat kan ik dus niet vinden.

Citeer
Er is geen afsluiting van de brandstof.

Weet je dat heel zeker? In welke situatie wordt de brandstof toevoer wel afgesloten?

Citeer
... Ik zou zeggen rijd eens wat meer ;) Dit soort problemen krijg je ook van enkel korte stukken rijden
Ik rijd er juist erg veel mee (70 KM per dag). Ik schreef dat deze problemen zelden voorkomen, maar soms rijd ik ook korte stukken. 2 kinderen in de maxi-cosi en de weekboodschappen is wel erg vol op de bagage drager.  ;)

Citeer
Eerlijk is eerlijk: het zijn nathuurlijk belachelijke afstanden om met een auto te rijden. Iedere koude start brengt de nodige slijtage met zich mee, dus probeer deze te verkomen. 's Avonds op de juiste plek parkeren en voor de rest de fiets nemen. Mocht je heel veel boodschappen hebben, kun je best een klein stukkie rijden. Maar neem de auto dan van het weekend een paar uur mee en laat m es goed uit ;)
Ik heb heel veel  problemen gelezen op dit forum, waar jij zeer technisch antwoord op gegeven hebt. Jammer dat je mij de fiets adviseert.

thuur

Citaat van: Patrick850 op 15-12-2005 21:27:59
Citeer
Je verzuipt m. Zoek maar es op het forum voor de oorzaak.

Alleen in situatie 3, maar welke reparatie is hier voor nodig om het te verhelpen. Dat kan ik dus niet vinden.

Citeer
Er is geen afsluiting van de brandstof.

Weet je dat heel zeker? In welke situatie wordt de brandstof toevoer wel afgesloten?

Citeer
... Ik zou zeggen rijd eens wat meer ;) Dit soort problemen krijg je ook van enkel korte stukken rijden
Ik rijd er juist erg veel mee (70 KM per dag). Ik schreef dat deze problemen zelden voorkomen, maar soms rijd ik ook korte stukken. 2 kinderen in de maxi-cosi en de weekboodschappen is wel erg vol op de bagage drager.  ;)

Citeer
Ik heb heel veel  problemen gelezen op dit forum, waar jij zeer technisch antwoord op gegeven hebt. Jammer dat je mij de fiets adviseert.

Hahaha, sorry hoor! Ik las uit je post dat dat het normale gebruik van de auto was! ;D Neem me niet kwalijk  :-*

Het verzuipen kun je niets aan doen. Dus gewoon op de plek zetten 's avonds of verzetten als de motor nog warm is. Het komt doordat (en dat heb ik al vaaaaak getypt) omdat de 'koude start'-modus van de computer zorgt voor een rijk mengsel. Na afzetten is er dus nog redelijk wat benzine in de verbrandingskamers. Bij de volgende koude start is de ingespoten hoeveelheid benzine net te veel waardoor de motor verzuipt. Dit fenomeen doet zich ook voor bij een situatie-2-geval, alleen in mindere mate.

Trust me: been there, done that, got the t-shirt 8)

Er komt geen brandstof meer als:
- filter verstopt
- pomp kapot
- relais 103 kaduuk
(ok, een gescheurde leiding e.d. maar dat merk je snel genoeg wel :P)

En situatie 1 had ik al gezegd, de rest is bij deze rechtgezet! ;)

Gr 8)

Christiaan

Maar Thuur ben je er zeker van dat er geen meervoudige startonderbreker in zit? En startmotor en brandstofpomp?
Christiaan

thuur

Ik heb zelf m'n alarm aangesloten op basis van de schema's van het Volvo alarm. Daarbij ook gebruik gemaakt van de nodige anti-diefstalmaatregelen (zowel van het alarm, als de voorbereidingen die de 850 heeft).

Tenzij Patrick een ander alarm heeft, denk ik dus niet dat de brandstoftoevoer wordt afgesloten.

Vergeet niet, in 1993 waren de mensen een stuk netter en er nog geen behoefte aan zeer uitgebreide anti-diefstal maatregelen ;D

Bovendien is het in de techniek nog bijna altijd zo dat meerdere euvels vaak dezelfde oorzaak hebben. Vandaar dat ik initieel nooit aan meerdere dingen tegelijk denk. Het verzuipen ken ik maar al te goed :-[

Gr ;)

Patrick850

Het is een volvo guard I. Met zo'n sensor/3xled aan de linker raampost.

Toch weet ik bijna zeker dat alleen in situatie 3 de motor is verzopen. Je ruikt dan benzinelucht en de motor slaat uiteindelijk aan met horten en stoten. De andere situaties zijn echt anders. Ik weet alleen niet waar het aan ligt en wat ik dus moet gaan vervangen. Ik wil toch iets proberen, al is het alleen maar voor de gerustmoed van mij vrouwtje.

Is het trouwens eenvoudig om het alarm definitief uit te schakelen. Ik heb wel iets gelezen over het overbruggen van zekeringen.

thuur

Ff zoeken, staat wel ergens ja. Gewoon een zekering verwijderen (weet niet meer welke).

Tja... dan kun je beginnen met reinigen gasklep en stationairregelaar (nachtje laten weken in remmenreiniger) en het vacuumsysteem goed nakijken. Is altijd goed om te doen en zorgt ervoor dat de motor beter loopt (ongeacht temp/toeren).

En de ontsteking: bougies, verdeelkap en rotor zijn niet duur. Kabels kun je evt. bestellen bij EstateServices (65 euro).

En uiteraard relais 103 openmaken en goed bekijken. Solderingen breken en ik heb wel eens gehoord dat de contacten verbuigen..

Gr 8)

Patrick850

Denk je dat relais 103 ook stuk kan zijn, zonder dat de motor afslaat. In dat geval ga ik wel een nieuwe kopen.

thuur

Een nieuwe is duur, en de oude is gemakkelijk te inspecteren ;)

Vwb je vraag: Nee. Relais 103 heeft als enig doel de brandstofpomp uit te schakelen indien er een ongeluk gebeurt. Relais uit -> pomp uit. Relais aan -> pomp aan.

Maar wat is 'stuk'..? Stel hij maakt slecht contact (gescheurde solderingen) dan kan hij best een tijdje goed werken voordat ie uitvalt. Maar meestal is dat andersom het geval: na een minuut of 10 rijden stopt plots de motor ermee. Wat weer niet wil zeggen dat het niet kan.

Misschien heb je niet zoveel aan mijn antwoord, maar het is helaas niet altijd 100% duidelijk wat de oorzaak is..

Gr :-\

Patrick850

Ik zal morgen eens dat relais bekijken en me eens gaan verdiepen in het volgende;

-Rotor(huis) inspecteren
-Bougiekabels inspecteren (er moet een datum opstaan geloof ik???)
-Reinigen van gasklep en stationairregelaar (ik weet niet waar dat zit, maar ik zoek het wel op)
-Flametrap

-Vacuum slangen weet ik niet te vinden, maar dat zal ook wel ergen op het forum staan, hoop ik.

enneh, Tnx Thuur

thuur

Verdeelkap heb je snel geschoten: hoe zwarter de puntjes, hoe meer ingebrand. Tip: koop een Bosch, dezelfde kwaliteit, helft van de dealerprijs. Dan ook de rotor kopen (kost weinig).

Bougiekabels hebben in het geel het productiejaar erop staan (ik verwacht 1993, want ze worden niet snel vervangen door dealers e.d.), vlak bij de verdeelkap.

Gasklep: ook goed die 2 dunne kanaaltjes schoonmaken vlak voor de klep zelf (met een naald doorprikken evt.).

Stationairregelaar.... zoek maar even, staat heel veel over geschreven.

Flametrap kost nieuw 1,17 EUR, dus.....

Vacuumslangen zijn die dunne zwarte en witte/gelige slangetjes rondom je gasklep. Lopen alle richtingen uit en vooral de knie-tjes rotten wel eens weg. Moet absoluut luchtdicht zijn ;)

Suc6!

Gr 8)