Slechte versnellingsbak? of toch iets anders

Gestart door djkain, 06-10-2013 13:37:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

djkain

Hoi iedereen,

even een puntje wat me stoort aan mn s70 t5 van 97, (handbak)

Als ik voor de lichten sta, versnelling in neutraal, voet van koppelingspedaal.

Als we dan terug moeten vertrekken, heb ik last om hem in 1 te zetten,
geen enkele versnelling pakt hij, enkel de 5, dan moet ik hem even in 5 zetten voor ik alle andere versnellingen kan gebruiken... of ik moet heeel hard duwen in zijn 1 (denk ik ook niet gezond)

Is er hier een probleem met mijn versnellingsbak? of ergens in de koppeling?
Er zit een nieuwe koppeling en druklager in (allen origineel) vliegwiel is blijven zitten maar zag er nog deftig uit.

Ook als ik speel met het gas, dus diep induwen en direct lossen schokt heel het motorblok,
alle steunen buiten de bovenste zijn veranderd. heeft dit ook met de versnellingsbak te maken? misschien dat er ergens speling op zit?  of toch gewoon aan de bovenste motorsteun?

ahja, wagen heeft nu 237.000km


grtn

fpede

als je even van de rem gaat, en de auto dus wat ver-rolt, gaat het dan nog altijd zo moeilijk?

ik heb namelijk hetzelfde probleem maar dan enkel met de achteruitversnelling,(niet altijd).

trucjes zijn:

de rem even lossen, zodat de wagen dus wat verplaatst.

of even een andere versnelling inzetten(met koppeling ingedrukt)

zit waarschijnlijk in de bak. nuja voor mij is het geen supergroot probleem, al denkik dat moest ik hetzelfde hebben als jou, ik het waarschijnlijk niet lang zou volhouden,...  ;)

djkain

Citaat van: fpede op 06-10-2013 13:47:23
als je even van de rem gaat, en de auto dus wat ver-rolt, gaat het dan nog altijd zo moeilijk?

ik heb namelijk hetzelfde probleem maar dan enkel met de achteruitversnelling,(niet altijd).

trucjes zijn:

de rem even lossen, zodat de wagen dus wat verplaatst.

of even een andere versnelling inzetten(met koppeling ingedrukt)

zit waarschijnlijk in de bak. nuja voor mij is het geen supergroot probleem, al denkik dat moest ik hetzelfde hebben als jou, ik het waarschijnlijk niet lang zou volhouden,...  ;)

inderdaad,
als de wagen een meter verrold is dit weg, kan ik weer gewoon soepel schakelen,
of even in 5zetten, dan kan ik ook alles weer schakelen...
tijdens het rijden ook geen noemenswaardige kloppen of tikken,
gewoon soepel schakelen, enkel als ik wat vroeg de koppeling ophaal kraakt hij. :-) haha

Bij het installeren van de druklager was ons wel gemerkt dat de aansluiting van de hydrauliek naar de koppeling zeer los zat, je kon hem makkelijk draaien, echter tot nu toe (5maand later) lekt deze niet ondanks de hoge druk...
dus of dit er iets mee te maken heeft denk ik niet..

The Demon

Rem/koppelingsysteem ontluchten zou zo maar kunnen dat er een luchtbelletje in zit.

Groet,
The Demon.

Jack v

Bakolie en zoals Demon zegt remolie verversen/ontluchten.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

The Demon

Citaat van: Jack v op 06-10-2013 16:04:17
Bakolie en zoals Demon zegt rem olie vloeistof verversen/ontluchten.
;)

Groet,
The Demon.

djkain

Zal eens beginnen met systeem te laten ontluchten,

Daar hadden we wat problemen mee na wissel koppeling.
Via de zoekfunctie ook al gevonden dat als u koppeling soms hoog opkomt, soms lasg,
Dat het systeem moet ontlucht worden. Ik heb dit ook,
Volgende week eens afspraak maken met de garage... Weer €'s uitgeven.
Pff

Piere

Koppeling ontluchten gaat niks helpen, bakolie gaat het probleem minder erg maken, maar dat is de oorzaak niet.

Wie heeft de koppeling vervangen? Vraag es of ze een klein likje hittebestendig vet op je primaire as hebben gesmeerd. Dat kan namelijk ook wel helpen want dan kan je koppelingsschijf beter weg en weer schuiven over je primaire as waardoor ze zeker niet blijft plakken.


Het probleem dat jij hier voorhebt is dat je primaire as niet verdraait om het zo maar even te zeggen, op het moment dat jij een versnelling wilt schakelen. Als je dan je auto een beetje vooruit laat lopen verdraait je secundaire as in je versnellingsbak waardoor je tandwielen toch mooi in elkaar kunnen haken.
Hoe komt het nu dat dat niet lukt als je stilstaat? Dat is omdat je synchro's een beetje aan de versleten kant zijn en je dus je primaire as niet verdraaid krijgt.
Ik heb het trouwens ook juist zoals Francis; als 1e niet lukt dan fixt de achteruit het wel :)



Koppeling ontluchten is niet zo heel moeilijk trouwens. Ben je een beetje handig?
En als je er terug mee naar dezelfde garage gaat die de koppeling heeft vervangen kun je dat nog wel als garantie eisen lijkt me :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

djkain

Citaat van: Piere op 11-10-2013 23:27:46
Koppeling ontluchten gaat niks helpen, bakolie gaat het probleem minder erg maken, maar dat is de oorzaak niet.

Wie heeft de koppeling vervangen? Vraag es of ze een klein likje hittebestendig vet op je primaire as hebben gesmeerd. Dat kan namelijk ook wel helpen want dan kan je koppelingsschijf beter weg en weer schuiven over je primaire as waardoor ze zeker niet blijft plakken.


Het probleem dat jij hier voorhebt is dat je primaire as niet verdraait om het zo maar even te zeggen, op het moment dat jij een versnelling wilt schakelen. Als je dan je auto een beetje vooruit laat lopen verdraait je secundaire as in je versnellingsbak waardoor je tandwielen toch mooi in elkaar kunnen haken.
Hoe komt het nu dat dat niet lukt als je stilstaat? Dat is omdat je synchro's een beetje aan de versleten kant zijn en je dus je primaire as niet verdraaid krijgt.
Ik heb het trouwens ook juist zoals Francis; als 1e niet lukt dan fixt de achteruit het wel :)



Koppeling ontluchten is niet zo heel moeilijk trouwens. Ben je een beetje handig?
En als je er terug mee naar dezelfde garage gaat die de koppeling heeft vervangen kun je dat nog wel als garantie eisen lijkt me :)

ik heb die samen met een forumlid vervangen,
dus kan geen garantie aanspreken (of hij moest de boel gratis weer openleggen hihiiii)

systeem is al onlucht, geen verandering, koppeling gaat wel als door boter, kan bij wijze van spreken met pink bedienen...

hij komt wel redelijk hoog op,
bij men s40 na koppelingswissel kwam deze veel lager op...
is trouwens alleen A-kwaliteit gebruikt (sachs)

maar eens de bakolie laten wisselen... wie weet helpt dat (heb beetje olie gemorst bij uitnemen versnellingsbak,
misschien zit er gewoon te weinig olie op na 16jaar gebruik...)

Kapitein Haak

Begrijp ik nou goed dat je na dat je de koppeling hebt vervangen de oude olie er weer in hebt gegooid ???
Wat nou downsizen...... Groet, Jef

Piere

Citaat van: Kapitein Haak op 19-12-2013 21:29:44
Begrijp ik nou goed dat je na dat je de koppeling hebt vervangen de oude olie er weer in hebt gegooid ???

Gebeurt meer dan je denkt...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

djkain

Citaat van: Kapitein Haak op 19-12-2013 21:29:44
Begrijp ik nou goed dat je na dat je de koppeling hebt vervangen de oude olie er weer in hebt gegooid ???

Die olie is er nooit uitgeweest.

Op aanraden van de volvo dealer.
Zij zeggen dat vervangen nooit nodig is, ook niet na 16jaar!

benjy

Toen ik mijn auto kocht kraakte de bak als je van 1 naar 2 schakelde en ging ook soms moeilijk in zijn 1 ( bak had zijn beste tijd gehad) maar had er toen nog de € voor heb toen de bakolie vervangen en er van forte een toevoeging bij gedaan te koop bij de dealer ik heb toen nog 2 jaar met de bak kunnen rijden en heb toen de bak vervangen met de koppeling en krukaskeerring omdat die was gaan lekken maar de bak schakelde toen nog heel soepel.
De toevoeging van forte zorgt dat de boel in de bak niet meer plakken.
Je kunt dus altijd eerst kijken of je klachten daarmee over zijn suc6.