wat is de lekkerste / beste motor combinatie?

Gestart door ruspek, 25-12-2013 15:15:19

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Kan ik me heel goed voorstellen want een 850 is eigenlijk totaal niet geschikt daarvoor !  Ik trok de Tabberts, Weieperts e.d. altijd met of een zware Mercedes, Laro, of met een Patrol cq Mercedes bus met industrie diesel erin.  Die laatste blijven gewoon gaan en geven absoluut geenkik met zo'n zwaar ding erachter.

)()()sT

Of dat nou een 10-klapper of een dikke T5 was, de TS. heeft het over een sleurhut van 1600kg.
Daar zou ik sowieso niet zo happig op zijn met een 850/V70, maar wie ben ik ;)

BBS

Die sleurhut van ons was 1350 kilo op papier in de praktijk stouwde ik er 10% meer in.
Een hut erachter van 7 meter is wel het max en zou er niet mee naar zuid-spanje kachelen. Motorisch kon de 2,5T hem prima handelen ;) :D
Volvoloos....

petrolhead2.5

voor 't trekken van sleurhutten zijn er idd (nog) betere auto's, ligt natuurlijk ook een beetje aan het formaat. Dikke diesel heeft dan natuurlijk de voorsprong (verbruik en koppel), met m'n 10v bedoelde ik een beetje gekscherend  ;) maar ik blijf er bij dat 't helemaal goed gaat, en ik vind 't een heerlijk blok met een mooi uitgesmeerd vermogensverloop redelijk koppel en hij klinkt lekker vol en romig/ smeuiig  :D maar veel meer als een normale caravan moet je dan niet willen dikke tandem assers laat ik ook staan. Maar wat nou vooral de lekkerste combinatie is is voor eenieder verschillend, het is de combinatie van kosten (tot hoe ver wil je gaan en tot waar gaat je budget), gebruik v/d auto (wel of niet vaak een aanhangwagen). Alles heeft z'n voors en z'n tegens. Ik denk dat voor de 'gewone' chauffeur de 2.5 10v en 20v motoren n/a al dan niet op LPG de beste balans geeft tussen prestaties en kosten, de diesel voor de veelrijders niet te vergeten.

Jan_D.

De vraag is ook hoeveel km totaal en hoeveel km's (en hoe) met de caravan erachter. In een dikke bedrijfsbus merk je niet dat er een caravan achter hangt, als het een Volvo op benzine moet worden zou ik een turbo versie nemen. Beter een 2.3 dan een 2.5T alhoewel die laatste ook erg lekker rijdt. Als je een vijfversnellings AT (Geartronic) kiest, ga er dan wel van uit dat je gewoon met de hand moet gaan schakelen. In mijn V70N 2.5T heeft de bak in elk geval de neiging om erg snel op te schakelen en je wilt niet met een caravan een vals plat op met minder dan 2000 toeren; ik niet in elk geval.

rpakuypers

Citaat van: petrolhead2.5 op 25-12-2013 22:40:16
Ik denk dat voor de 'gewone' chauffeur de 2.5 10v en 20v motoren n/a al dan niet op LPG de beste balans geeft tussen prestaties en kosten, de diesel voor de veelrijders niet te vergeten.

Kan ik me volledig in vinden, maar ik denk dat onder de lpg-rijders genoeg mensen zijn die je als "veelrijder" kunt bestempelen, ondergetekende inclusief. Enig nadeel van lpg is het om de haverklap vervangen van je ontstekingsmaterialen. Op dat punt kun je beter dieselen .........

Groet,
Roger

petrolhead2.5

zie het vervangen van je ontstekingsdelen als preventief onderhoud, voor LPG is dit gewoon super belangrijk als je deze kosten (we praten verdeler + rotor + kabels over ca 100 euro??) dit is 1x tanken op Euro 95  :o. Ik rij ca 20.000km per jaar nu 1,5 jaar naar volle tevredenheid waarvan de laatste 7 maanden op G3 en heb er geen moment spijt van. Dat te bedenken dat ik voor 2 jaar geleden nog tot de categorie hoorde 'OP GAS MOET JE KOKEN'  ::) Het heeft ook wat om met een typisch Volvo blok te roffelen ipv met een VAG diesel (Hoewel TOP blok, lees een der beste uit VAG staal ooit :P)

ruspek

De vag diesel (tdi) bevalt me ook uitstekend, al zou ik liever een d5 hebben (ivm groter vermogen)

De auto an siech ( de classic)  bevalt me ook, al zijn de stoelzittingen wat aan de korte kant.
Maar geen idee hoe dat in de N  is.

Mijn vraag kwam een beetje naar boven ivm onderhoud dat eraan zit te komen. Distri komt eraan en nog wat kleine dingen, samen een 1000 euro.
Dat geld kan natuurlijk ook bij een andere wagen. (Al heb ik voorgaande jaren aL veel (deels preventief) vervangen aan de huidige.
Ik weet dus wat ik heb.

Waarom zou een V70 minder geschikt zijn voor caravans?
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

rpakuypers

Citaat van: ruspek op 26-12-2013 08:14:42
Mijn vraag kwam een beetje naar boven ivm onderhoud dat eraan zit te komen. Distri komt eraan en nog wat kleine dingen, samen een 1000 euro. Dat geld kan natuurlijk ook bij een andere wagen. (Al heb ik voorgaande jaren aL veel (deels preventief) vervangen aan de huidige.
Ik weet dus wat ik heb.

Dat laatste is heel belangrijk, je weet wat je hebt. Een andere aanschaffen zal het probleem niet zijn maar je weet niet wat daar nog achter weg komt ............ zie maar al te vaak dat het in eerste instantie goud is wat er blinkt, maar als de kosten zich dan opstapelen dan kan je beurs behoorlijk leeglopen.

Groet,
Roger

-D©©©L-

Citaat van: rpakuypers op 25-12-2013 23:07:27
Citaat van: petrolhead2.5 op 25-12-2013 22:40:16
Ik denk dat voor de 'gewone' chauffeur de 2.5 10v en 20v motoren n/a al dan niet op LPG de beste balans geeft tussen prestaties en kosten, de diesel voor de veelrijders niet te vergeten.

Kan ik me volledig in vinden, maar ik denk dat onder de lpg-rijders genoeg mensen zijn die je als "veelrijder" kunt bestempelen, ondergetekende inclusief. Enig nadeel van lpg is het om de haverklap vervangen van je ontstekingsmaterialen. Op dat punt kun je beter dieselen .........

Groet,
Roger

Om de haverklap onstekingsdelen vervangen ?  Daar herken ik mijn niet in.
Hoe vaak is dat bij jou nodig geweest ?

widebody

Of gewoon een bayrische maschine nemen, met 6cylinder diesel :eusa_clap:.

Onvermoeibaar en meer rij-dynamiek :eusa_dance:.

Of schop ik nu mensen tegen de schenen ;D?

BBS

Niet echt tegen de schenen schoppen, maar jij bent hier wel illegaal met je Badkuip Met Wielen :evil: ;D
Volvoloos....

BBS

Citaat van: rpakuypers op 26-12-2013 08:39:50
Citaat van: ruspek op 26-12-2013 08:14:42
Mijn vraag kwam een beetje naar boven ivm onderhoud dat eraan zit te komen. Distri komt eraan en nog wat kleine dingen, samen een 1000 euro. Dat geld kan natuurlijk ook bij een andere wagen. (Al heb ik voorgaande jaren aL veel (deels preventief) vervangen aan de huidige.
Ik weet dus wat ik heb.

Dat laatste is heel belangrijk, je weet wat je hebt. Een andere aanschaffen zal het probleem niet zijn maar je weet niet wat daar nog achter weg komt ............ zie maar al te vaak dat het in eerste instantie goud is wat er blinkt, maar als de kosten zich dan opstapelen dan kan je beurs behoorlijk leeglopen.

Groet,
Roger

En dat is nou net de reden waarom wij onze wagen om hebben laten bouwen naar G3. Sowieso waren wij al van plan om de wagen lang te houden maar nu rijden wij hem helemaal "af".

Een distributie zit bij elke wagen een keer eraan te komen, en als de rest van de wagen goed is en hij bevalt goed, waarom zou je hem dan wegdoen?
Voor die paar knaken wat onderhoud is?
Volvoloos....

Domaso

Misschien een tip voor TS. Kijk eens op http://www.caravantrekker.nl/. Op de site kun je bijv. een trekkracht berekening maken.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Hiker

Voordat je je betrouwbare 2.5 D weg doet, kijk vooral niet naar de 'stand-alone-prijzen'. Vergelijk ook daadwerkelijk de hogere kosten t.o.v. een vervanger.

Wat scheelt die paar cent per ltr op 20.000 km in een auto die je kent? (Even zwart/ wit: 20.000/1000km/tank = 20 x tanken * € 5,- voordeel per tankbeurt = €100,- op jaarbasis. Verkoop je daar je auto voor?

Daarbij is een N snel ook wat duurder in de wegenbelasting.

Of 'proef' ik dat je eigenlijk wat anders wilt?  ;)

(Ik zou graag een R rijden, echter met gas moet ik iedere 2-dagen tanken en daar heb ik geen zin in. Daarbij weet ik nu wat ik heb dus kachel lekker verder.)
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha