Pela vacuumpomp

Gestart door Joris, 24-10-2013 10:04:44

Vorige topic - Volgende topic

Joris

Heeft er iemand ervaring  met olie verversen door een vacuüm via de peilstok te creëren, zoals dat met deze Pela pomp kan?

www.pela.nl/index.php/nl/

Het voordeel is volgens mij duidelijk, schoon werken en het schroefdraad van het carter zal niet belast worden door steeds in en uitdraaien vd plug .

Het zal zal alleen wat lastiger zijn om na te gaan of alle olie er daadwerkelijk uit is.

hier een aanbieder: http://www.oliewereld.nl/gereedschap/pela-pl6000

groeten, Joris

StefanCJ

Toen ik met mijn 440 een keer bij de ATU kwam voor een oliewissel werd het ook met een zuigapparaat gedaan. Voordeel was volgens de monteur dat er ook veel vervuiling uit gezogen werd. Of dat ook echt zo is weet ik niet. Het is wel makkelijk, ze hoeven geen carterpluggen los te draaien en verschillende ringetjes op voorraad te houden.

regiozuid

De meeste garages gebruiken de carterpanaftap plug, voordeel is dat alle oude olie naar het laagst punt stroomt en in de olie opvangbak komt.
De schroefdraad kan makkelijk vele honderden keren mee, mits met het juiste aantrekkoppel vastgedraaid.
Als DIY moet je wel handschoenen aantrekken en de olie verantwoord afvoeren.

Het uitzuigen gebeurt wel eens, maar als DIY er is de normale methode het goedkoopst.

blastaway

Ik jheb hem gebruikt bij mijn eerst Passat van 1999, een 110 pk tdi en werkte heel erg goed! Je weet ongeveer hoeveel erin is gegaan en dat kan je ook wel zien met opvangen hoeveel liter eruit komt. Ook nog wat in de oliefilter, maar was bij mij vrij leeg
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

pwberg

Wij gebruiken zo'n afzuiger op het werk zeer regelmatig en het werkt prima.

Gebruik hem echter alleen als ik niet bij de aftap kan, bij de roffel zou ik gewoon de carterplug pakken.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Joris

Ik heb er toch maar een besteld en gebruikt. (v70 tdi). De bediening was erg eenvoudig, volledig leeghalen duurt wel even. Uiteindelijk zal zo goed als alles eruit gezogen zijn, (6 liter tank zo goed als vol), al blijft er wel een gevoel dat je niet 100% zeker weet dat alles er uit is.

In mijn geval was de keuze om over te gaan tot deze manier van olie wisselen ook dat ik een overmaatse plug heb laten monteren (schroefdraad originele plug in carter was beschadigd). Waarbij ik twijfel of het verstandig is deze overmaatse nog los te draaien.  :eusa_whistle:

groeten, Joris

Broabander

Dmv helicoil? Die is namelijk vaak sterker dan een originele schroefdraad, mits goed geplaatst.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Joris

Ik heb sterk de indruk dat er gewoon overmaats getapt is. Ik heb ook niet gesproken over helicoil, achteraf was dat wel handiger geweest. Ik neem er nu maar geen risico meer mee.