Langere overbrenging, toerental verlagen, M59 naar M56 ?

Gestart door LeoZandvliet, 02-01-2014 13:49:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

LeoZandvliet

Voor de techneuten onder ons :)

Al een tijdje vraag ik mij af wat de mogelijkheden zijn om het toerental wat te verlagen in met name de vijfde versnelling.
Zelf denk ik dat dat makkelijk moet kunnen (qua motorvermogen),
aangezien je in de vijfde versnelling met cruise snelheden van 100 of 120 km/uur je nog steeds aardig snel kan accelereren al trap je het gaspedaal in.

Na avonden zoeken op dit forum, volvospeed.com en de rest van internet lijkt het erop dat ik/je de M59 versnellingsbak zou moeten kunnen vervangen door een M56.
Let wel op:
het gaat met name om de M56LK,
de M56H is namelijk exact hetzelfde als de 59 (zoals het plaatje aantoont),
de M56L is verschilt nauwelijks maar is wel ietsjes langer .



Als ik het goed heb begrepen,
heeft de M56LK versnellingsbak een kortere eerste en tweede versnelling,
maar een ietsjes langere vijfde versnelling en een stuk langere eindoverbrenging.
Maar wellicht zit ik er naast, en in dat geval hoor ik graag hoe het echt zit.

Stel nu dat deze wissel echt kan en relatief weinig of zelfs helemaal geen modificaties nodig heeft,
wat zal dit mij dan uiteindelijk opleveren?
Is de daling in het aantal toeren de moeite waard ja of nee?
Wie kan dit uitrekenen of heeft hier een formule voor?

Of wie heeft zoiets al gedaan en/of is hier toch al een wat uitgebreider topic over te vinden.
Zelf heb ik echt weinig over zo'n daadwerkelijk uitgevoerde wissel kunnen vinden,
en heb echt zoveel mogelijk verschillende zoekwoorden geprobeerd.
Ik denk wel dát er ervaringen zijn, aangezien het grote aantal AT <-> MT conversies en topics.

Alvast bedankt voor de tijd en hulp!

Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

)()()sT

De M59 draait net zoveel toeren als de meeste M56's (ca. 2900 rpm bij 120 km/u).
Er zijn ook M56's meen ik die juist nog meer toeren maken in de 5, bij de 2 liter (T-5) modellen o.a.

Ik snap je gedachte overigens wel, als ik gewoon in deellast 120 rij zou ie best nog een gang mogen hebben om terug te gaan in de toeren.
Als je echter bv. naar een M66 kijkt (6-bak van de V70R n) dan draait die in de 6(!) ook evenveel als onze wagens in de 5.

The Volvoboy

Citaat van: )()()sT op 02-01-2014 13:54:16
De M59 draait net zoveel toeren als de meeste M56's (ca. 2900 rpm bij 120 km/u).
Er zijn ook M56's meen ik die juist nog meer toeren maken in de 5, bij de 2 liter (T-5) modellen o.a.

Ik snap je gedachte overigens wel, als ik gewoon in deellast 120 rij zou ie best nog een gang mogen hebben om terug te gaan in de toeren.
Als je echter bv. naar een M66 kijkt (6-bak van de V70R n) dan draait die in de 6(!) ook evenveel als onze wagens in de 5.

Volgens mij draait die wel iets minder toeren hoor. 3e versnelling is wel korter heb ik opgemerkt.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ries van de Zilverschuit

Onder welke auto's/uitvoeringen is die M56LK eigenlijk geleverd?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

LeoZandvliet

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 02-01-2014 13:59:43
Onder welke auto's/uitvoeringen is die M56LK eigenlijk geleverd?

Geen idee :D

Heb wel mijn eerste bericht even aangepast dat duidelijker is dat het om de M56LK bak gaat.
De M56L en M56H maken respectievelijker minder en geen verschil.
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

ulkeman

zover ik vind is de m56lk geleverd onder de v70 t5 vanaf 2004


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

LeoZandvliet

#6
Aha, ik heb ondertussen iets meer bij elkaar gegoogled n.a.v. de vraag "in welke auto wordt de M56LK geleverd?".

Volgens sommigen wordt dit ook wel de M56L2 genoemd... klopt dit?
Of M56L2K ?
Als dat zo is, dan lijkt het erop dat dit blok vooral in diesels geplaatst is, en de wat nieuwere turbo versies (x40/x70), zoals Ulkeman ook aangaf.
Zie via onderdelenlijn waar deze bak uit komt

Volgens dit topic, zou het moeten passen maar moet je een kleine aanpassing doen (ik weet niet precies wat het inhoudt).
CiteerIt will fit just fine. It will have an internal slave so he will need to do a bit of work with the hydraulics and tap into the ABS speed sensor but other than that its a drop in.

Volgens VolvoPartsWebstore (zoekmanier 1, zoekmanier 2) heeft de bak een "4.00 ratio" of "3.77:1 ratio",
betekent dit dat het plaatje met versnellingsbak verhoudingen uit mijn beginpost niet klopt?
De "3.57:1 ratio" ben ik daar nog niet tegengekomen, deze verhouding staat in het plaatje uit mijn beginpost bij final drive.
Dat is de verhouding waar ze het over hebben neem ik aan?

Ze hebben het daar echter ook over een M56LK2 bak, met een "3.77:1 ratio"...
Zal de rij met "alternative gear ratios" in het plaatje dan niet helemaal compleet zijn?
En zal M56LK2 hetzelfde zijn als M56L2 ?

Bij onderdelenlijn verschillende
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

jeroen74

De aanpassing is van de koppelingshulpcilinder, die zit in de bak zelf ipv buiten op de bak gemonteerd. En geen snelheidsensor, waardoor je die moet gaan aftakken van een ABS sensor.

Als je de totale overbrengingsverhouding bereken per versnelling met de getallen in je eerste post:

1: -2%
2: -4%
3: -11%
4: -11%
5: -17%

Volgens mij krijg je een auto die redelijk wat slomer zal zijn.

Keuze van de overbrengingsverhoudingen is best wel kritisch, vandaar al die verschillende uitvoeringen.

Ries van de Zilverschuit

Van Dennis850estate heb ik begrepen dat M56xx-bakken van de N ook onder onze auto's passen, mits je het schakelmechanisme aanpast. Het verhaal van de drukcilinder staat daar weer los van. Die is ergens bij de classic erin gekomen, rond de bouwjaren '97/'98. Dat is niet helemaal duidelijk.

Tsja en wat het voelbare effect van verschil in verhouding bij de eerste vier versnellingen? Geen flauw idee. Lagere toeren op de snelweg is natuurlijk nooit verkeerd, gezien de dorstigheid van onze auto's. (Qua geluid merk ik weinig verschil tussen 2500 of 3000 toeren. Onze motoren zijn best stil, vind ik.)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

LeoZandvliet

De -17% van jeroen74 is eigenlijk (1 - 0,82875) * 100% als ik het correct heb nagerekend...
Betekent dat dan dat je met de meest lange overbrenging,
je niet 2900 toeren zou draaien bij 120 km/u maar:
2900 rpm * 0,82875 =~ 2403 rpm ?
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

Wouter1973

Neem een automaat! Mijn T-5 draait een heel comfortabele 2700 toeren per minuut bij 123 km/u.  :)

LeoZandvliet

Tsja ik wil geen automaat (anders had ik die wel gekocht) en dan scheelt het maar 200 rpm, das ook de moeite niet :P

Maar goed,
wie heeft ervaring met zo'n wissel of weet waar er nog meer over te vinden is?
En kloppen de berekeningen?
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

schutten

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 03-01-2014 10:26:32
Van Dennis850estate heb ik begrepen dat M56xx-bakken van de N ook onder onze auto's passen, mits je het schakelmechanisme aanpast. Het verhaal van de drukcilinder staat daar weer los van. Die is ergens bij de classic erin gekomen, rond de bouwjaren '97/'98. Dat is niet helemaal duidelijk.

Tsja en wat het voelbare effect van verschil in verhouding bij de eerste vier versnellingen? Geen flauw idee. Lagere toeren op de snelweg is natuurlijk nooit verkeerd, gezien de dorstigheid van onze auto's. (Qua geluid merk ik weinig verschil tussen 2500 of 3000 toeren. Onze motoren zijn best stil, vind ik.)

Dat is ook zo ombouw schakel mechanisme is wel een keer te doen,maar vergeet niet een nieuwe koppelingset bij te kopen.. Price as is dikker dan oude type bak.

jeroen74

Volgens mij is het allemaal een hoop gedoe voor heel weinig. Het is op zijn minst net zoveel werk als een koppeling vervangen. Tenzij dat de koppeling hoognodig aan vervanging toe is en je een andere bak voor weinig kan scoren....

volvobug

Als er in het algemeen gesproken wordt over een M56 bak, over welke uitvoering hebben we het dan? In het bijzonder de M56 i.c.m. een 10V? M56 staat als zodanig niet in het staatje hierboven, alleen met een toevoeging van een letter (L, LK, H).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.