Wiel eraf

Gestart door Peultje, 20-12-2014 22:03:42

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Dat moet serieus schrikken geweest zijn. Gelukkig zijn de gevolgen beperkt!
Ik ga de mijne straks ook maar eens controleren denk ik. :o

widebody

Mijn werkgever verlangt dat wij de wielmoeren regelmatig natrekken. Ondanks dat die serieus met de (grote) luchttol vastgezet worden gebeurt het regelmatig dat er en 1 om meerdere moeren ietwat loszitten. Heeft met de schommelende temperathuren te maken.

V70 classic

Ik heb ooit een lijst  van het web getrokken waar de meeste merken zowat opstaan.
Daar was advies 140 Nm.

Een vrachtwaggel is niet te vergelijken met een personenwagen.
Daar trek je 2 jeer na en klaar ben je, mits je ze de 2e keer kunt bijgeven.
Dan trap je de monteur onder zn. ballen want dan heeft ie de naaf of velg niet schoongemaakt.
Ik had een hekel aan die grapjassen die cont aan de wielsleutel hingen.
Kon je er vaak met 10 wiebouten moeren en een brander naar toe.
Heb talloze wielen gemonteerd en je kunt eigenlijk zeggen dat wanneer je netjes werkt het gewoon niet los komt.
Grootste dooddoener is vervuilde schroefdraad.
Dan kun je dien wat je wilt krijg je het nooit vast.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Bouke

Zo dat is schrikken en balen tegelijk :o ik zet alles altijd kruislings vast n
op 130 nm en loop daarna alles nog een keer na gewoon om zeker te zijn. Nooit problemen gehad gelukkig.

rogerV701998

Citaat van: Bouke op 21-12-2014 10:10:41
Zo dat is schrikken en balen tegelijk :o ik zet alles altijd kruislings vast n
op 130 nm en loop daarna alles nog een keer na gewoon om zeker te zijn. Nooit problemen gehad gelukkig.

Zo doe ik het ook. Ook heb ik een jaar of 2 geleden nieuwe wielbouten gekocht. Gewoon voor de zekerheid. Grote kruissleutel en momentsleutel liggen bij het reservewiel en heb ik dus altijd bij me. Maakt een bandenwissel bij een lekke band onderweg toch wat makkelijker.

Maar dit is idd. bij TS gelukkig goed afgelopen!

fpede

Heb ik zelf ook eens bijna voorgehad, terwijl de wielen er al een paar maand opzaten.
Was een leerrijke ervaring, aangezien ik het wel goed kon horen, en ik nu dus weet hoe een bijna-los wiel klinkt  ;)

Verder zet ik mijn wielen ook vast met momentsleutel rond 126 Nm op m'n sleutel van de lidl  ;D

blastaway

Potdomme wat een verhaal. Echt een nachtmerrie. Mvg
Sven
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Piet

Ik zet nu al 17 jaar mijn bouten op 110Nm vast. Ik heb nog nooit een spontaan losse bout gehad.
Trek ze ook nooit na.
En als ik ze weer los, zitten ze altijd nog goed vast. 110 Nm is gewoon goed.
Ligt denk ik eerder aan de techniek van vastzetten als ze weer loskomen
Ik draai ze altijd eerst aan met het wiel nog van de grond, kruislings dwz steeds 1 bout overslaand en dan 2 rondjes zodat ik zeker weet dat het wiel goed vlak aanligt.
Van de krik af en met het wiel op de grond weer kruislings op 110 Nm trekken, weer even 2 rondjes maken.

Je kan je ook afvragen wat het op een veel hoger moment aantrekken of vastrammen met een luchttol met de bouten/moeren doet. Wellicht kun je ze daarna dan ook niet meer op 110Nm vastzeten.

gero

wat een pech en aan de andere kant wat heb je geluk gehad dat er niks ernstig is gebeurt.

Ik heb toch even voor de zekerheid mijn eigen wielen even nagetrokken op 125 NM ( ze zaten alle 4 gewoon nog vast)

V70R^2

Citaat van: Piet op 21-12-2014 11:12:13
Ik zet nu al 17 jaar mijn bouten op 110Nm vast. Ik heb nog nooit een spontaan losse bout gehad.
Trek ze ook nooit na.
En als ik ze weer los, zitten ze altijd nog goed vast. 110 Nm is gewoon goed.
Ligt denk ik eerder aan de techniek van vastzetten als ze weer loskomen
Ik draai ze altijd eerst aan met het wiel nog van de grond, kruislings dwz steeds 1 bout overslaand en dan 2 rondjes zodat ik zeker weet dat het wiel goed vlak aanligt.
Van de krik af en met het wiel op de grond weer kruislings op 110 Nm trekken, weer even 2 rondjes maken.

Je kan je ook afvragen wat het op een veel hoger moment aantrekken of vastrammen met een luchttol met de bouten/moeren doet. Wellicht kun je ze daarna dan ook niet meer op 110Nm vastzeten.

Precies zoals ik het doe. 110Nm volstaat, schroefdraad goed schoon en heel klein beetje kopervet zodat de weerstand niet te groot is bij vastdraaien.

Dan rek je de bout ook niet teveel uit en kan je ze nog vaak los/vast maken. Ik wissel sowieso voor - achter om de maand met een wasbeurt ivm AWD.

Wiel kruislings vastmaken van de grond, maakt deze contact met de grond dan is 110 Nm bij lange na niet genoeg momentum om de bout vast te krijgen en kan ik mij goed voorstellen dat ze loskomen..

Gelukkig lijkt de ravage beperkt tot het cosmetische, ik denk dat je geluk gehad hebt :)

henry classic v70

:eusa_eh:  120Nm (+ 20° voor de zekerheid)  ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4