koelventilator gaat aan zodra motor op temperatuur is

Gestart door Jacks70, 01-06-2014 20:35:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacks70

Hallo Allemaal,
Deze week mijn V70 uit 2001 verkocht en een V70 classic gekocht, 1998, 432000 km en tot en met 423000 km onderhouden bij de Volvo dealer (boekjes er bij). Grandioos dat geluid!!
Wat mij opvalt is dat de koelventilator aan gaan zodra de motor net op temperatuur is. Hij blijft dan ook aan ( ECC is dan uit).
Ik heb er al een nieuwe thermostaat in gezet, ook een iets koudere ( 87 ipv 90 gr) maar helpt niet. Aan de kleur te zien is de koelwater temperatuuropnemer ook redelijk nieuw (zijn hier verschillende types voor??)

Al gezocht op het forum en gezien dat het computer er even uit halen en er weer in ook zou kunnen helpen, maar nee.

Heeft iemand enig idee?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Jack

)()()sT

Heb je de sensor ook gelijk meevervangen? Of het koelfanrelais boven de ventilator?

Jacks70

Hoi, nee de sensor heb ik niet vervangen, die ziet er als nieuw uit.
Het lijkt er wel op dat hij een te hoge temperatur meet.
Hoeveel ohm moet hij zijn bij 90 graden?

Jacks70

Allen,

Is opgelosd: er zit een Vialle LPI installatie in mijn V70.
Daar zat een gele draad op de temperatuursensor aangesloten die iets doet richting de ECU. Hierdoor zou de auto sneller op LPG overgaan.
Deze draad los gemaakt en ventilator blijft nu uit.

Groetjes,

Jack

The Demon

Dat is symptoombestrijding, niet de oplossing. :eusa_naughty: :eusa_doh:
Die draad zit er niet voor niets.

Vervang die temperatuursensor nou maar, al ziet hij er nog zo netjes uit, als hij verkeerde waardes doorgeeft gaat de ECU van de motor EN de LPI installatie rare dingen doen.

TIP: Neem geen immitatie sensor.

Groet,
The Demon.

)()()sT


Jacks70

Draad is los en de temperatuurmeter op het dashboard komt mooi op 3 uur. Blijft daar ook stabiel.

Vialle geeft het volgende aan:
Bij mijn V70 uit 1998 zit deze wel aangesloten, vindt je ook terug in de Technical Manual van VilallePLi.
Het gaat dan wel om de LPE4 PLI ECU.
( Beyond the LPE4 is a possibility to connect a wire wiht the engine temperture sensor (coolant). This is being used to manipulate the temperature during the warm up phase. In this case the petrol ECU calculates a shorter pertol injection time. This way we are given the opportunity to switch to LPG faster after a cold start).
Hij schakeld idd erg snel over op LPG.

Vandaag gereden en hij schakelt bijna net zo snel over op lpg als met draadje. Ventilator blijft uit en de auto rijdt uitstekend.Geen verschil als met het aangesloten draadje.
Sensor is dus wel goed.