Avonturen met de NBP's

Gestart door TDIThijs, 01-03-2018 12:28:11

Vorige topic - Volgende topic

TDIThijs

Zo, na een drukke tijd met school toch eindelijk toegekomen aan de beginpost van mijn blog.
Zoals de titel al zegt zal ik hier mijn avonturen bijhouden met mijn NBP's, de TDI en T5.  :)
In mijn "even voorstellen"-post al het tipje van de sluier gelicht, ik heb nu namelijk een T5 in mijn bezit!
Hij kwam voorbij met wat werk en optisch in mindere staat. Er was niks bij qua boekjes en onderhoud, behalve het keuringsrapport van het RDW  ;D. De T5 had een lekke radiateur, het lambda-lampje brandde en de beste man had zijn twijfels hoe lang de distributieriem nog mee kon. De prijs was echter zeer redelijk, het is een handbak en er zat wat ander leuk spul op dus de keuze was snel gemaakt.  ;D
Achterop de trailer ging hij mee terug naar Bemmel en mocht hij in de loods eventjes uitrusten voor de (in mijn ogen) grote operatie.
Hier gezellig samen buiten, links de T5 en rechts de TDI:

Na er wat weken verstreken lag het een beetje stil, ik liep tegen wat dingen aan en had er even weinig zin en tijd voor. Ondertussen was er al wel een hoop losgehaald en was alles gereed om weer in elkaar te gaan. Na wat probleempjes met het opleggen van de distributieriem en met wat hulp van V70R^2 en Diederickvolvo (waarvoor dank!) kon ik weer verder. Een paar dagen later met Diederick een avond (en nacht  ::)) doorgewerkt en hij was af! Het blok loopt enorm soepel, ophanging is ook goed. Het was nog wel even wennen, dat extra vermogen, maar dat duurde niet lang  :D.
Even wat stukjes gereden en zo nu en dan een plaatje geschoten:

Hij is namelijk al wat geüpgrade: hij is voorzien van en 3" downpipe met racekat en een 2.5" cat-back uitlaatsysteem, helaas zijn alle serienummers van de turbo af dus heb ik (nog) niet kunnen achterhalen welke turbo het is maar ik gok een 16T. Tijdens de grote operatie ben ik zo vrij geweest om een aluminium intercooler over te nemen van Diederickvolvo en heb ik er gelijk blauwe injectoren ingezet (was eerst wit). Binnenkort dus naar een chiptuner om de tune even na te laten kijken (ondertussen al druk Tuners deugd aan het doorspitten, dat duurt nog wel even  :o). Hieronder een lijstje met wat er allemaal gedaan is en wat ik nog wil doen, dat houdt het mooi overzichtelijk.

nog "To Do"
reeds gedaan
T5
Turbo nakijken
Tune na laten kijken
Hulpcilinder koppeling vervangen en koppeling ontluchten
Remsysteem nogmaals flushen
Bougiekabels en bougies vervangen
Remschijven en blokken vervangen, misschien upgraden

Carterontluchting
Distributieriem + waterpomp
Hydraulische spanner distributieriem
Alter 1 draagarmen met PU-rubbers en nieuwe fuseekogels
Nieuwe expansietank
Aluminium intercooler
Vacuümslangen inlaatsysteem
Nokkenaskeerringen bakzijde
PU subframe inserts
Vloeistoffen gewisseld

TDI
Ophanging en stuurdelen nakijken
Interieur opknappen
Bumpers opknappen en spuiten
Dakkoffer in dezelfde kleur spuiten als de auto
De rest hou ik nog even geheim  :eusa_whistle:

V70geRwin

Mooi duo, succes met alle plannen  :eusa_clap:

diederickvolvo

Gaaf, ook een blog. 
Laat de foto's van de late avonden werk maar komen ;)

The Volvoboy

Leuk Thijs! ;D Ben erg benieuwd naar je T5 :D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km