schroef in band, mag prop nog?

Gestart door blastaway, 26-02-2014 08:52:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blastaway

Damn, gisteravond wil ik wegrijden met de Golf en ik denk wat stuurt dat ding ellendig op het grind. Kijken: band lek links voor. Nadere inspectie wijst uit dat er een schroefje in de band zit en inderdaad daar loopt ie langzaam leeg.

Ik heb zelf nog van dat spul waarmee je een prop in de band kan zetten. De schroef zit midden in het loopvlak van de band. Is het verstandig dit ermee te doen? Zijn dure Continental sportcontact 3 banden in 18 inch en wil geen nieuwe kopen.

Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Lunadust

Kan, indien ongeveer 2 cm of minder van de wang af is het niet aan te raden.
Zoals op de foto is het prima gedaan.
Techneut, geen dichter.

blastaway

Bij mij zit hij nog een paar cm naar rechts in de volgende groef. Dan ga ik dit maar doen :-)
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

MVeldhuis

Idd gewoon prop erin drukken.

Volvo850Luxury

Ziet er idd heel onveilig uit.

Toen ik een prop in me band liet schieten, deden ze gewoon een soort parapluutje via de binnenkant van de band, dat kan er nooit uitschieten.
Wat ik daar op de foto zie herken ik wel van scooterbanden die geplakt werden, ik wist niet dat ze er ook autobanden mee deden.

NinaPaul

Citaat van: Volvo850Luxury op 28-02-2014 23:30:07
Ziet er idd heel onveilig uit.

Toen ik een prop in me band liet schieten, deden ze gewoon een soort parapluutje via de binnenkant van de band, dat kan er nooit uitschieten.
Wat ik daar op de foto zie herken ik wel van scooterbanden die geplakt werden, ik wist niet dat ze er ook autobanden mee deden.

Prop werd vroeger veel vaker gedaan, maar ikzelf zie/gebruik ook liever de padenstoel/paraplu versie.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Rob850turbo

Ik gebruik deze ook nog steeds, zijn vulcaniserend oid  . Werkt prima

V70 classic

Proppen is knoeien.
Doe je enkel bij langzaam verkeer.
Je weet nl nooit wat zo een schroef met je koordlagen heeft gedaan. 
Dat weet je enkel door inspectie van binnenuit.
Maar goed als je te beroerd bent om een paar centen uit te geven kun je een banaan nog recht lullen.

Maar goed is mijn opinie en ik heb al wat banden geplakt.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Hengeveld

Gaten in het loopvlak mogen tot 6mm doorsnede altijd gerepareerd worden. Beschadigingen aan de zijkant worden vanaf bandsnelheidscode H ten zeerste afgeraden met het oog op de veiligheid. Dit geldt zowel voor Nederland als Duitsland. Alleen in Duitsland zijn bandenbedrijven erg terughouden om reparaties te doen.

Het punt is dat je moet kunnen zien of de doorsnee 6mm is, ook aan de binnenkant. Als de band er dan toch al af is, is het net zo duur om een paraplu te zetten. Dus een prop mag alleen als je zeker weet dat de schade niet groter is dan 6mm.

Vergeet overigens niet dat als je op een te zachte of lege band gereden hebt, de band van binnen beschadigd is, waardoor reparatie van het gat al niet meer zinvol is. Om deze mogelijke schade te beoordelen moet ook de band eraf. Ook dan is er geen reden om een prop te verkiezen boven een paraplu.

Kortom, een prop mag onder dezelfde voorwaarden als een paraplu. Maar zonder de band eraf te halen, weet je niet zeker of je aan de voorwaarden voldoet.

V70 classic

Citaat van: Hengeveld op 01-03-2014 17:43:40
Gaten in het loopvlak mogen tot 6mm doorsnede altijd gerepareerd worden. Beschadigingen aan de zijkant worden vanaf bandsnelheidscode H ten zeerste afgeraden met het oog op de veiligheid. Dit geldt zowel voor Nederland als Duitsland. Alleen in Duitsland zijn bandenbedrijven erg terughouden om reparaties te doen.

Het punt is dat je moet kunnen zien of de doorsnee 6mm is, ook aan de binnenkant. Als de band er dan toch al af is, is het net zo duur om een paraplu te zetten. Dus een prop mag alleen als je zeker weet dat de schade niet groter is dan 6mm.

Vergeet overigens niet dat als je op een te zachte of lege band gereden hebt, de band van binnen beschadigd is, waardoor reparatie van het gat al niet meer zinvol is. Om deze mogelijke schade te beoordelen moet ook de band eraf. Ook dan is er geen reden om een prop te verkiezen boven een paraplu.

Kortom, een prop mag onder dezelfde voorwaarden als een paraplu. Maar zonder de band eraf te halen, weet je niet zeker of je aan de voorwaarden voldoet.


Dat bedoel ik.
En is die band er toch af. Pak dan ff een binnenmanchet.
Die zijn ervoor.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

blastaway

Is afgelopen vrijdagmorgen gemaakt. Stelde niet veel voor en de bandenman zei ook dat hij zijn vrouw en kinderen ermee loet rijden. Mijn 'prop' was vrij oud, dus toch maar ff bij de bandenman laten doen om de hoek.
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km