Inspectie zuigerwanden?

Gestart door Roelbr, 07-02-2014 13:27:14

Vorige topic - Volgende topic

Ronald21

check werking carterventilatie door de analyse met de olievul dop

draai'm los, laat 'm liggen

geef gas en de dop moet aangezogen worden

staat genoeg op dit forum in deze

)()()sT

In jouw regio (Utrecht) zit best wat kennis en kunde. Ik weet zeker dat er mensen zijn die even een blik willen werpen en de test willen doen. Wellicht is er in de buurt ook genoeg kunde om de carterventilatie te reinigen en vervangen :)

petrolhead2.5

je brandstofverbruik is in ieder geval netjes, getuigd waarschijnlijk van een keurige rijstijl en een motor die verder wel goed is. Ik zou nog een test willen aanbevelen, als 'ie echt lekker warm is (bijv na een snelwegrit) laat 'm even een minuutje of 4 stationair draaien, vervolgens in z'n vrij ff flink op 't gaspedaal gaan staan (portier open en kijk naar achterkant van de auto), als zich dit manifesteert in een grote blauw rookwolk dan zijn waarschijnlijk je klepsteelrubbers defect (dichten niet goed meer af). Bij mijn 10v had ik ook eerst flink last van roken/ olieverbruik, ná vervangen van CV + klepsteelrubber is het gemiddelde olieverbuik ik zo'n liter op ca. 3.000-3.200km gevuld met 10W40. Die van mij verbruikt meer olie bij korte ritjes, op lange ritten op vakantie, als de motor lekker op temp blijft, kan ik olieverbruik nauwelijks waarnemen. 

Broabander

Rubbers vallen wel mee, arbeid is veel. 6-8 uur meen ik ergens gelezen te hebben. Kop eraf is de snelste maar meest ingrijpende manier, kan ook door de nokkenassen te liften en ze met een tooltje te vervangen maar dat duurt langer, meen ik.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

volvobug

Mocht ik zover komen dat ik de klepsteelrubbers moet/wil vervangen, zou ik zelf denk ik toch meteen de kop eraf halen. Werkt wel zo makkelijk om de rubbers te vervangen maar dan kan ik ook meteen een verse koppakking plaatsen. Die is na 15-20 jaar meestal niet helemaal fris meer, ook al slaan ze tot dusverre zeer weinig door. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze de komende 15-20 jaar niet met bosjes gaan sneuvelen  ::)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Citaat van: Roelbr op 17-04-2014 18:37:51
Klepdeksel 'zweet' inderdaad wel.
Dat kan hoeft niet ernstig te zijn. De koppakking zit overigens 1 etage lager  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

petrolhead2.5

als je klepsteelrubbers vervangt zonder de cilinderkop eraf te halen, dan moet je sowieso nokkenassen er weer inzetten en dus ook weer een nieuwe vloeibare pakking aanbrengen op je kleppendeksel, ben je dus ook weer van die lekkage af. Persoonlijk vind ik cilinderkop eraf halen toch nog wel iets meer werk hoor, maar da's ook afhankelijk van wat je nog extra wilt gaan doen (als je bijv toch nog cartervent moet vervangen is 't niet zoveel meer werk om cil kop te demonteren, want spruitstuk is dan toch al los).