RenVeld Volvo 850 Estate 2.0-10v A4 G3 1995

Gestart door RenVeld, 21-10-2013 00:16:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RenVeld

Hoi, even voorstellen. Rens van der Velden, 46jaar, redelijk Volvo minded en sinds kort in het bezit van een Volvo 850 Estate 2.0-10v A4 G3 uit 1995. Beetje rare auto naar mijn mening maar zal wel met een lease constructie oid te maken hebben. Het is de basis motor maar wel met automaat, 4 electrische ramen, Electrische spiegels, stoelverwarming voor, half leder (of iets dat er voor door moet gaan), Centrale vergrendeling, cruise control, GEEN airco, waarschijnlijk in 2006 voorzien van een G3 installatie, voorzien van een mooie bordeaurode metallic lak. Afgelezen km stand 240 dkm maar vermoed dat dat niet helemaal correct is.

Mijn mobiliteitspark bestaat uit meerdere auto's en moet nodig teruggetrimd worden want het groeit maar door.
1974 Daf 66
1975 Honda CB met sachs rotatieblok
1978 Volvo 245
1981 Volvo 345 Vario
1983 Volvo 340 Vario 3drs
1986 Volvo 340 Vario 5drs
1992 Volvo 240 Estate
1995 Volvo 850 Estate

Waarom deze 850?

Toeval....... De 240ers zijn nog niet volledig rijklaar en voor werk- en gezinsvervoer zijn de 340ers op benz net even te klein en te duur. Daarnaast moet ik nog wel eens wat karren trekken en alles bij elkaar optellend zocht ik dus een redelijk grote station op G3.
Nu had ik via wat ruilhandelingen via een Fiat Palio een Golf4 staan. Die kon ik dus weer ruilen voor deze 850. Netto investering (muv uren) zo'n €300. Goede deal. Vorige gezinsbus verkocht en dat budget gaat nu gedeeltelijk geinvesteerd worden in deze 850 zodat hij me nog zo'n 200 dkm kan voortbrengen.

Wat is er al gebeurt:
4x nieuwe LM velgen met nieuwe banden; Meteor Sport - 205/55R16
4x gebruikte LM velgen met nieuwe banden; Meteor Winter - 205/55R16
- nieuwe brandstofdrukregelaar
- nieuw brandstoffilter
- V70 achterlichten
- witte zijknipperlichten
- nieuwe rotor, verdelerkap
- nieuwe bougiekabels, bougies
- nieuwe ruitenwissers voor
- nieuwe ruitenwisser achter
- achterruitenwisser motor en mechaniek vervangen
- koplamp beugel en kap gemonteerd
- alle lampjes rondom vervangen
- HU905 gemonteerd
- Achterbank vervangen voor volleder exemplaar met verwarming en bagagenet
- deurpanelen vervangen voor volleder exemplaren
- armsteun voor vervangen door volleder exemplaar met bekerhouders
- Honden"kooi" geinstaleerd met bergruimte eronder voor fietsendrager, mini lichtbalk en trekstang
- motorolie en filter vervangen
- zijraam spoilers gemonteerd
- rechterbuitenspiegelglas vastgezet
- uitlaat sierstuk gemonteerd
- nieuwe Monroe schokdempers achter
- nieuwe heavy duty veren achter
- auto gepoetst
- nieuwe wieldraag armen voor
- nieuwe LPG dop (na 4 weken alweer verloren, but kwaliteit plastic)
- nieuwe APK
- ........................................ vast nog wel iets vergeten
EDIT:
- K&N inlegfilter geplaatst
- 1 krik verwijderd, 2 is me toch te veel
- Follow me home relais geplaatst
- volleder voorstoelen, mechanisch met verwarming geplaatst en aan gesloten
- Verstralers achter grille geplaatst
- claxons verplaatst
- lederen stuurwiel geplaatst en claxonring opgefrist
- automaatbak van nieuwe olie voorzien



Wat moet er nog gebeuren?
- auto start slecht op benzine
- achter asbak en achterbankverwarmingschakelaars installeren
- claxon bediening fixen
- dashboard verlichting vernieuwen en uitzoeken waarom deze soms niet werkend is (relais?)
- koplamp wissers installeren
- asbak voor vervangen
- dashcam installeren
- telefoonhouder monteren
- extra 12v aansluitingen installeren
- nieuwe hemel aanschaffen en monteren
- open dak?
- dakdragers aanschaffen
- achterspoiler in kleur aanschaffen
- remslangen vervangen, remmen nazien, remolie vervangen
- distributie vervangen, waterpomp, thermostaat, koelvloeistof en koelwaterslangen vervangen
- accu vervangen (staat klaar in kofferbak, wachten tot oude in stort)
- remote op CV maken
- bumpergrille delen kompleteren
- achterklep, motorkap en voorspatborden vervangen voor roestvrij exemplaar in kleur (zal wel moeilijk worden)
- bumpers vervangen voor schadevrije exemplaren in kleur (zal nog wel moeilijker worden)
- extra meters installeren
- achterluidsprekers monteren
- achterklep bekleding aanschaffen en installeren
- achterruiten voorzien van sunscreens
- Trekhaak stekkerdozen met nieuwe steunen maken en monteren
- Uitlaat lekt lichtjes bij 4-2 verloop/spruitstuk, reparatie inplannen
- ................................ enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Waarom zoveel investeren in een oud hok met zoveel werk?

Het is niet alleen een vervoermiddel dat me 200 dkm moet dienen, het is ook de veiligheid voor mij en mijn gezin en, last but not least, t is ook een soort hobby. Ik rijdt graag in aparte wagens, niet iets dat je op elke straathoek tegenkomt. Het moet er goed uitzien, hoeft niet perfect of 100% origineel te zijn maar wel betrouwbaar en comfortabel. Wat te doen, nieuwe auto is niet te betalen (voor mij) en deze oudere wagens geven mij een glimlach van oor tot oor en de kosten zijn minimaal. Goedkope aanschaf en een redelijke financiele injectie geeft een afschrijving van ................ weinig.

En tot slot, het onbetaalbare 5 cilinder geluid, de stilte en rust in het interieur, het rijcomfort, aardige kofferbak en (straks zeker) een bijzondere uitrusting. Wat de buurt of iemand anders ervan denkt doet mij niet zoveel. Ik geniet.

UPDATE:

Weekje Ardennen gedaan, cruisecontrol op 120 en in alle rust 320 km afleggen. Verbruik zeer acceptabel op de snelweg, in de stad en korte stukjes zorgen voor een frons/draaikolk. Fotootje met sleurhut (in stijl; Zweed met Fin) voor de eerste indruk.



UPDATE 2:

Auto rijdt en schakelt heerlijk. Starten blijft crime. Dashboard verlichting valt uit, soms direct na starten, soms na enkele minuten maar uit gaat ie gegarandeerd - Display van radio blijft wel verlicht, de radio knoppen dan weer niet. Verbruik ligt gemiddeld op 1:8 en verbeterd lichtjes. Algemeen: Me happy chappy.


Groet, Rens

1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

The Volvoboy

Hoi Rens, welkom hier 8) Erg goed bezig geweest al aan je 850, en de to-do lijst belooft nog veel meer goeds :D

Oh en reken maar dat er hier gevraagd gaat worden om foto's ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

T5-4life

Welkom Rens. Ik ben zeker benieuwd naar foto's van je hele wagenpark!
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

benjy

Welkom Rens op het forum en je zult je de komende tijd niet vervelen denk ik :eusa_whistle:

hathü

Welkom, goede keus gemaakt om comfortabel en luxe te rijden. Veel rij en knutselplezier er mee.

petrolhead2.5

van harte welkom, wederom iemand die al veel in de roffel heeft geïnvesteerd, wij delen jouw mening wat betreft de auto en rijbeleving, hier ga je geen spijt van krijgen  ;D

Marty__Mouse

Welkom Rens..

Goede binnenkomer zo en al veel gedaan aan je auto! Goed bezig..

Uiteraard zijn we erg benieuwd naar foto's  ;D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

RenVeld

Heb mn posting aangepast en fotolink erin geplakt
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

Boeijke

Dropbox werkt niet hier volgens mij.

Welkom overigens

RenVeld

UPDATE 3:

Alweer even geleden maar we zijn weer lekker bezig geweest, al zeg ik het zelf. Al met al is de 855 langzaam maar zeker beterderderder aan het worden. Hieronder een opsomming van weer wat werkzaamheden die uitgevoerd zijn.

Slecht starten opgelost door brandstofpomp uit sloper te installeren
Dashboardverlichtingsprobleem opgelost door dimmer uit sloper te installeren
Asbak voor uit sloper geïnstalleerd
Asbak achter uit sloper geïnstalleerd
Achterbank verwarmingsschakelaars uit sloper geïnstalleerd, nog niet aangesloten. Wie heeft schema of draadboom?
Dashboardverlichtingslampjes vervangen en aangevuld
Enorme dakkoffer (230x90x40cm) met steunen aangeschaft om extra bagage ruimte te verkrijgen
Nieuwe VARTA silver dynamics accu geplaatst
Mijn "oude" dubbeldin 7" Kenwood unit geplaatst ipv org Volvo radio/cassette/cd
"oude" carkit gedemonteerd
Centreerringen voor wintervelgen geplaatst
Alarmlicht schakelaar verlichting vervangen
GPS antenne op dash geplaatst
Koplampen gedemonteerd en verstelling hersteld/gangbaar gemaakt, binnenkant gereinigd
Binnenbekleding achterklep (beschadigd terug geplaatst tot er een betere voor handen is

Nieuwe to do's:
Er zit iets van een alarm in de auto en dat gaat eruit daar ik de werking ervan niet ken en niet vertrouw
Winterbanden blijven trillen, balanceer apparaat maar eens laten ijken
Extra schakelaars scoren om de blindplaten eruit te werken, kan ze altijd wel weer ergens voor gebruiken....
Katalysator verwijderen om iets meer vermogen te krijgen

tbc......
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

Hiker

Welkom.

Hoe moet ik dit me voorstellen:

CiteerHonden"kooi" geinstaleerd met bergruimte eronder voor fietsendrager, mini lichtbalk en trekstang
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

RenVeld

Nou zal er eens een fotootje van schieten maar kortweg komt het hier op neer;
Links achterin, op de scheiding tussen de rugleuningen, staat een plaat hout zo hoog als de rugleuning tussen die rugleuning en de achterklep. Aan de linker kant (smal, dus meer bagageruimte rechts) heb ik achter de rugleuning een plaat hout gezet zodat de hondenbak een rechte kant heeft en er tussen de rugleuning en de hondenbak ruimte is voor gereedschap e.d.

Daarna een bodem erin gelegd met ondersteuning welke ruimte tussen de org. vloer en de hond heeft waar ik mijn schaar fietsendrager, trekstang en mini lichtbalk/kentekenplaathouder passen. Deze heb ik dus altijd bij mij zonder dat ze los in de weg liggen. Daarna een draadstalen raster erop gezet en bekleed met oude kofferbak bekleding van div. autos welke ik ooit eens gedemonteerd heb.

Hond, maatje Dalmatiër, heeft precies voldoende ruimte en ligt lekker :klem:  zonder in de knoop te raken. Hij kan er zelfs nog in zitten. Eind resultaat is max. bagage ruimte 2/3 deel kan eenvoudig omklappen en gehele breedte van dat deel is beschikbaar. Alleen nog eens een systeem bedenken dat de vloerdelen doorgezaagd en open kunnen zonder dat het een rotzooitje wordt.

Tjee, best nog wel een verhaal zo, maar beetje duidelijk?
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

arjen850

Heel eerlijk. Nee ;D dus plaotjes zetten :eusa_clap:

RenVeld

1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

RenVeld

#14
Ben laatste tijd druk geweest en niet alles gaat zoals gepland maar we zijn nog aktief...

Had na mn beginpost een vraagje gehad over foto's van mn (inmiddels afgeslankte) "verzameling". Snap intussen hoe ik foto's moet / kan plaatsen dus:


Inmiddels project gestopt en auto dient als donor, zonde maar je moet keuzes maken....


Inmiddels staan beide te koop,
de gepimpte 08-NXN-1 is net los met 80K op de teller
de unieke 70-ZH-XL met een nog maagdelijkere 30K op de teller....

Lekker neusje van de 08-NXN-1:


En verder:


Inmiddels kenteken ingeleverd en gaat in onderdelen weg


Inmiddels verkocht

Verder nog
- een V245 gesloopt (geen foto's)
- een Spartamet gesloopt (geen foto's)
- een Celica met RING ervaring uit roulatie genomen

- een Honda CB met Sachs rotatie verkocht


Vast nog wel wat vergeten, voor iemand er aanstoot aan neemt; alle niet normaal verkochte items worden ook . eerst ingezet als leermiddel op een VMBO Voertuigen techniek opleiding zodat het mes aan acht kanten inzetbaar is :-)

EDIT: Van mn op te knappen V70 heb ik niet eens foto's ( :-[  ??? :eusa_wall:  :eusa_whistle:) Morgen eens kijken of het lukt....



@Mods: staat hier zeker niet op de juiste plek vermoed ik maar is in antwoord op eerdere vraag (dilemmaaaatje)
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud