Italiaanse 855 T5R, verkocht en gaat zijn rondjes maken in Friesland

Gestart door RoelNL, 23-02-2014 15:38:03

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Mijn ervaring is hoe hoger het getal bij LTFT hoe groter je vacuüm lek.
Met een los zittende aanzuigbuis op de turbo ging die van mij naar max +23.4...
Dit is ruim 3x zo veel, je zou bijna denken dat er geen intercooler meer tussen zit (overdreven gezegd).

Er zijn best garages die rook machines hebben om luchtlekkage te kunnen detecteren, je kunt dat eens proberen.
Of mss heb je pech met de 4.4 ecu en is die niet helemaal fris, dus eens de 4.3 ecu proberen en kijken hoe hij het dan doet. Het lijkt mij dat je auto behoorlijk beroerd loopt na een reset? Als hij dat dan niet doet, kun je het in de ecu zoeken.

Toevallig een ander forumlid ook een paar maanden aan het klooien geweest met uiteindelijk gewoon een brakke ecu.
Een laatste goed bedoeld advies, geen aannames meer doen maar alles zeker weten, systematisch te werk gaan en gewoon van voor naar achteren alles checken (maar dat waren jullie al aan 't doen geloof ik).
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Citaat van: leons850 op 29-11-2016 10:26:01
Mijn ervaring is hoe hoger het getal bij LTFT hoe groter je vacuüm lek.

Dat klopt dus inderdaad ook

Citeer
Of mss heb je pech met de 4.4 ecu en is die niet helemaal fris, dus eens de 4.3 ecu proberen en kijken hoe hij het dan doet. Het lijkt mij dat je auto behoorlijk beroerd loopt na een reset? Als hij dat dan niet doet, kun je het in de ecu zoeken.

Toevallig een ander forumlid ook een paar maanden aan het klooien geweest met uiteindelijk gewoon een brakke ecu.
Een laatste goed bedoeld advies, geen aannames meer doen maar alles zeker weten, systematisch te werk gaan en gewoon van voor naar achteren alles checken (maar dat waren jullie al aan 't doen geloof ik).

Dat hebben we uiteraard uitgetest door andere ECU's te proberen, helaas allemaal met het zelfde resultaat.
Ook een andere MAF geprobeerd: geen verschil.

RoelNL

Je merkt gewoon aan de stationaireloop van de motor dat die een probleem heeft. Je voelt als je erin zit af en toe een lichte trilling komen vanuit het blok. Het is ook niet zo gek denk ik als je die waardes ziet.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

leons850

Citaat van: RoelNL op 29-11-2016 11:50:13
Je merkt gewoon aan de stationaireloop van de motor dat die een probleem heeft. Je voelt als je erin zit af en toe een lichte trilling komen vanuit het blok. Het is ook niet zo gek denk ik als je die waardes ziet.

En dat is ook zo met de 4.3 ecu?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

Met de 4.3 ECU gaf die na een hele tijd rijden wel foutcode 2-3-2. Heb ik in dit blog gepost weet alleen niet meer in welke bladzijde. Gebeurde onderweg naar Utrecht in de file.

Daar krijg ik nu sowieso een storing omdat de lambda er niet meer inzit.

Ik kan hem er even insteken en kijken wat er gebeurt. Dat is zo gedaan, dan kan ik alleen niet meer de waardes uitlezen zoals ik nu doe.

Piet

Dat heeft geen enkele zin tenzij je er dan ook even de narrowband lambdasensor er in terugschroeft.
Zonder narrowband gaat het zeker niet werkem met de 4.3.

Bovendien zou die het op de M44 gewoon goed moeten doen.
Het ligt niet aan die ECU, dat hebben we wel voldoende getest.

Piet

Bovendien geeft foutcode 2-3-2  (adaptieve lambdaregeling stationair bovengrens) die je met de M43 destijds  had ook hetzelfde probleem aan.

leons850

Ok dan heeft het dus geen zin.
Dan weet ik het ook niet meer.

Piet

Het is ook een echte uitdaging aan het worden dit ..

vincen tdi

Complete lmm vervangen of alleen het element zelf ?
I.v.m laminaire luchtstroom
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

MrCain

Heb ook al eens een "spook" storing gehad => sluit je lmm eens direct aan op je gasklep: past net op de slang!
Dan sluit/bypass je al heel veel wat een storing kan veroorzaken  ;)

Maar t is toch een 2 liter? is die lage luchtmassa niet inherent aan een 2 liter?? Al eens een "gezonde"  2 liter gecontroleerd op lmm waarde?
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

RoelNL

Citaat van: vincen tdi op 29-11-2016 13:20:21
Complete lmm vervangen of alleen het element zelf ?
I.v.m laminaire luchtstroom

Ik heb die uit mijn V70 gehaald gewoon complete unit, die goed is. Zelfde meeting.

Maarten zijn LMM ook compleet gewisseld, zelfde meeting.

Draden ook nagemeten, die zijn goed.

Citaat van: MrCain op 29-11-2016 13:21:35
Heb ook al eens een "spook" storing gehad => sluit je lmm eens direct aan op je gasklep: past net op de slang!

Dat is  een goed idee om te proberen.

Maar t is toch een 2 liter? is die lage luchtmassa niet inherent aan een 2 liter?? Al eens een "gezonde"  2 liter gecontroleerd op lmm waarde?

1x hebben we de befaamde 16kg/h gehaald nadat we aan vanalles hadden zitten jutteren/trekken/aandraaien toen die warm was werd het weer slecht. Daarna weer standaard die 8kg/h warm of koud maakte niks uit.

Maarten-t5

Het kost niet per se merkbaar minder energie om een 2 liter rond te laten gaan met 840 rpm dan een 2,3 liter, aangezien het verder dezelfde motor is.
Dat betekend dat er bijna net zoveel lucht nodig is.
Ik heb een paar logs van 850's met een 2 liter en deze verbruiken allemaal rond de 16 kg/h lucht op ~840 rpm.

Piet

Citaat van: RoelNL op 29-11-2016 13:37:09

Dat is  een goed idee om te proberen.

Zeker een goed idee !!

Maarten-t5

Je zit dan alleen wel met de vacuum aansluiting van de carterventilatie die direct op het spruitstuk zit dan als ik me niet vergis.
Deze komen uit op de loze inlaatbuis, dus daar moet je ze dan even afsluiten denk ik.