Probleem met elektra in achterklep

Gestart door oldostofjas, 18-04-2007 11:12:13

Vorige topic - Volgende topic

oldostofjas

Tijdens het remmen ging mijn gloeilamp-kapot-lampje branden. Auto voor een raam gezet en gezien dat het derde remlicht het niet deed. Later verder bestudeerd: blijkt dat het remlicht het met de klep open wel doet en met de klep dicht, maar met de verlichting uit ook! Zodra ik met de rem ingetrapt het licht aan doe, gaat het remlicht weer uit.

Er is blijkbaar een relatie met de kentekenplaatverlichting en de binnenverlichting achterin. Als ik de klep open doe, dan gaat halverwege de binnenverlichting uit en de kentekenlampjes aan (terwijl de verlichting uit is)!

Lijkt op een kabelbreuk in de kabelboom die naar de achterklep loopt. Iemand hier ervaring mee? Is dat stuk kabelboom te vervangen?
There is no place like 127.0.0.1

mehn

Dat is dan waarschijnlijk een slechte kabel (los contact) in het gedeelte bij het scharnier. Komt wel eens voor.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Emiel

Zal de kabelboom bij het linkerscharnier wel bijna door zijn.

oldostofjas

Inderdaad, als ik daar aan friemel, gaat het lampje binnen aan en uit. Ben een tijdje bezig geweest om erachter te komen welk draadje het is, maar daardoor wordt de breuk steeds erger en gaat het lampje helemaal niet meer branden.

Ga ze nu dus maar stuk voor stuk doormeten van stekker naar stekker achter de bekleding van de achterklep. Als ik hem gevonden heb soldeer ik er een nieuw stuk tussen. (Tenzij iemand een beter idee heeft).

Het is in ieder geval niet rood-geel. En toen werd het donker en moest ik alles weer in elkaar zetten. Wordt vervolgd.

mehn

Ff schema erbij nemen. Heeft Emiel vast  ;)

XC60 D4 AWD:

Emiel

Groene steker aan het 3de remlicht, als je die draden volgt moet je eruit kunnen komen.

Sommige storingen blijven Volvo's achtervolgen...

mehn

Citaat van: Emiel op 18-04-2007 21:55:04
Groene steker aan het 3de remlicht, als je die draden volgt moet je eruit kunnen komen.

Kentekenplaatverlichting en binnenverlichting doen ook moeilijk...

XC60 D4 AWD:

oldostofjas

Citaat van: mehn op 18-04-2007 21:56:19
Citaat van: Emiel op 18-04-2007 21:55:04

Kentekenplaatverlichting en binnenverlichting doen ook moeilijk...

Precies, daarom denk ik aan massa...

Emiel

Aha, gewoon de hele kabelboom vanaf het scharnier loshalen en goed controleren op knikken en plat-geplette draden. Moet zeker wat te vinden zijn. Massa-aansluiting zal wel links achter zitten bij het achterlicht (groepje van 2/3 aansluitingen).

oldostofjas

Heb inderdaad wel wat knikjes gezien ja. Die rubberen en nylon kousjes zijn gelukkig goed op te stropen...

oldostofjas

Probleem opgelost! Eerst een nieuw stukje tussen de massadraad gezet, maar die bleek het niet te zijn. Daarna nog een beetje aan die draadjes zitten pielen.

Toen zei Eveline (draadjes-vasthoudster bij solderen): Hé er zit een knikje in dat dunne zwarte draadje! En inderdaad, toen ik dat stukje stripte viel ie meteen uit elkaar. Draadbreuk dus. Vastgesoldeerd en niks meer aan de hand!

Clioplein