Koplamp

Gestart door khana38, 26-02-2014 13:53:54

Vorige topic - Volgende topic

khana38

850 Est. 10v 1994 395Kkm

Bij de APK bleek dat het afstel mechaniekje op mijn linker koplamp niet functioneert. De lamp staat in laagste stand (nog net toelaatbaar) maar bij een poging hem hoger in te stellen reageert hij niet.

Kan ik dit repareren of moet ik aan een vervanger denken?

gr., Kees

glenfiddich1983

Misschien is op een sloop kijken de eenvoudigste oplossing?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

mehn

Dan zal de spiegel (bolletje) wel los zijn van het stelmechanisme (kommetje).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

khana38

Kan ik dat zelf repareren als ik de unit demonteer?  De koplampen zijn pas een paar jaar geleden vernieuwd.

Hugo_Amstelveen

Ja is heel goed te doen.

Koplampglas loshalen, VOORZICHTIG de spiegel weer vastklikken aan de stelinrichting, testen.
Alles goed? Koplampglas weer terugplaatsen.

Uitleg met beelden:
http://www.instructables.com/id/Fix-a-loose-headlight-reflector-on-a-Volvo-850/?ALLSTEPS

Klaar. Is ongeveer 10 minuten werk.
Pas geleden zelf gedaan, vandaar.
Succes.
Als het regent in mei, is april voorbij.

khana38

Bedankt Hugo,

Heb de site www.instructables.com/ meteen opgeslagen.

gr., Kees

Thom

Toevallig had ik net zoiets, het afstellen dat niet meer lukte.

Wat bleek, het 'moertje' op uit uiteinde van het stelasje draaide doodleuk over het asje heen .
Kennelijk zat door de stands des tijds het asje vastgerot en draaide daardoor met stellen het moertje dol.
Het spul is ook allemaal niet nieuw meer natuurlijk.

Het vervangen heb ik op iets andere wijze gedaan aangezien ik het drukken op de reflector nogal een enge bezigheid vind en kwam er achter dat het zelfs lukt zonder het glas los te halen.

Als je het nieuwe stellertje los in je hand helemaal los draait valt de binnenstift eruit, die stift kun je dan ipv in het kogelgewrichtje te duwen, aan de onderkant erin haken. Die kant is namelijk open.
Vervolgens schuif je de buitenkant van het stellertje over de stift, draait die langzaam aan en als je dan ver genoeg bent kun je de steller weer in de bajonetsluiting van de koplamp haken en zit het geheel weer op zijn plek en is de zaak weer af te stellen.

Omgekeerd werkt dat dus ook, uit de koplamp houder draaien, het stellertje helemaal los draaien en dan haak je hem als die los is zo uit de reflector zonder getouwtrek of gedemonteer.

Helaas iets te veel mee moeten freubelen afgelopen dagen :P

khana38

Thom,

Bedankt voor je reactie. Morgen meteen proberen. Heb jij voor deze ingeep de gehele koplamp gedemonteerd?

Kees

Thom

De eerste keer had ik de koplamp al los omdat ik die moest wisselen.

Vervolgens bleek de andere het stel mechaniekje stuk te zijn en die zat gewoon nog in de auto en fijn laten zitten :)

Overigens had ik vaste stellers, geen in hoogte verstelbare, daarvan heb ik (nog) geen idee of het lukt als je ze helemaal uit draait.