Kennis gevraagd voor Yamaha Buitenboord motor.

Gestart door BBS, 08-03-2014 18:56:34

Vorige topic - Volgende topic

nixvin

al is de waarheid nog zo snel..... een 850 r achterhaald m wel

BBS

Vrijdagavond tussen 17 - 18 uur haal ik hem uit de winterstalling. Dan zal ik dit weekend of maandag het ding aan de gang proberen te krijgen en kijken wat er gebeurd...

Wordt Vervolgd...
Volvoloos....

Hans Duiven

Citaat van: BBS op 12-03-2014 19:38:57
Vrijdagavond tussen 17 - 18 uur haal ik hem uit de winterstalling. Dan zal ik dit weekend of maandag het ding aan de gang proberen te krijgen en kijken wat er gebeurd...

Wordt Vervolgd...

Ik meen dat ik je auto zag staan aan de Paradijsweg te Meppel vanmiddag.  ;)

BBS

Ik ben door Meppel gekomen omdat ik weer op de camping bezig ben geweest, maar op de paradijsweg ben ik niet geweest. Sorry....
Volvoloos....

Hans Duiven

Citaat van: BBS op 12-03-2014 19:56:05
Ik ben door Meppel gekomen omdat ik weer op de camping bezig ben geweest, maar op de paradijsweg ben ik niet geweest. Sorry....

Oke, kenteken weet ik sowieso niet uit m'n hoofd maar de rode pijl herken ik wel  ;D

BBS

Citaat van: Hans Duiven op 12-03-2014 19:57:45
Citaat van: BBS op 12-03-2014 19:56:05

Oke, kenteken weet ik sowieso niet uit m'n hoofd maar de rode pijl herken ik wel  ;D
:eusa_think: Welke rode pijl bedoel je?
Kenteken begint met RX... ;)
Volvoloos....

BBS

En hij loopt weer perfect zoals het door de fabrikant bedoeld is :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: 8)

Wat hebben we gedaan?
Allereerst ben ik met het pruttelende ding naar een Yamaha dealer om de hoek gegaan. De beste meneer heeft wat aan het ding afgesteld en toen wilde de motor wel in het stationair toerengebied blijven lopen, maar zodra er vermogen gevraagd werd begon het pruttelen weer. (Niezen, afslaan, op 2 cilinders lopen etc)
De diagnose was volgens de buitenboord reparateur meneer een kapotte onderste krukaskeering.

Goed met een raparatie offerte op zak van bijna €500 voor het vervangen heb ik er een poosje slecht van geslapen. :-[

Het e.e.a. met mijn achterbuurman besproken en al steggelend over het hoe, wat en waarom vandaag tegen 13:00 uur begonnen om de 3x carburateurs van het ding los te schroeven. Gewoon ter controle, als dit wel goed is moeten we verder zoeken. Is het niet goed moeten we ze schoonmaken en dan opnieuw kijken.

Benodigde gereedschappen en onderdelen: 4 wattenstaafjes, oude lappen, 3 schroevendraaiers, 1 haar van een staalborstel, sleuteltje 10 en een combinatie tang.
De eerste carburateur was met 2 boutjes zo los en die meegenomen naar de caravan. Er blijken in het ding 1 vlotternaald, 1 stationair sproeier, een luchtsproeier en de hoofdsproeier in de zitten :o De vlotternaald was goed schoon maar het vlotterhuis zat vol rommel. De hoofdsproeier was ook redelijk schoon, maar de 2 andere sproeiers zaten potdicht met rommel. De stationair sproeier en luchtsproeier hebben doorgeprikt met de haar van de staalborstel en daarna de carburateur weer in elkaar geschroefd. Het zelfde hebben we gedaan met de andere carburateurs.
Uiteindelijk van de 9 spoeiers zat in 7 sproeiers rommel en 5 waren potdicht. :o Geen wonder ook dat de motor niet fatsoenlijk wilde lopen :eusa_wall:
Nadat we alledrie vlotterkamers ook schoongemaakt hadden en de boel weer in elkaar gezet was, was om 16.30 uur het grote moment daar.

Dodemans koord erin, sleutel erin en starten. :eusa_pray:  :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:

Gelijk mooi op 3 cilinders lopen en goed en direct reageren op de gashendel :eusa_dance:
Dat vraagt om een proefvaart, en tijdens de proefvaart hebben we ruim een half uur de motor goed op falie gegeven. Het ding heeft geen krimp gegeven en zo mooi hij nu draait heeft hij nog nooit gedaan. :D

Eerlijk is eerlijk, ik was er eerst erg sceptisch over daar de motor vorig jaar nog uit elkaar heeft gelegen bij een andere dealer waarbij o.a. de carburateurs schoon zouden zijn gemaakt :eusa_liar: :eusa_liar:

Maar goed, hij draaid weer  perfect zijn rondjes en we gaan er weer aan werken om het vertrouwen in de motor terug te krijgen.
Kunnen we van het zomer eindelijk in een middag ruim 100 Euro aan brandstof verbrassen met waterskiën en donderjagen met een band op het zwarte water bij ons in buurt waar we uiteindelijk de motor voor gekocht hebben 8) ;D

Blijkbaar kan Euro95 toch vlokken in een carburateur ::) :eusa_boohoo:
Volvoloos....

pwberg

Goed bezig BJ, puur uurtjes prullen en 500 euries in de pocket gehouden.  :eusa_clap: :eusa_clap:

En nu spelen met dat ding, verwacht volgende week actiefoto's  ;D
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

elianmars

Citaat van: BBS op 13-04-2014 21:43:14

Jazeker. Wij gebruiken ons bootje zelden. Daardoor moet ik elke keer weer de boel eerst schoonmaken, omdat de benzine "vergomt", waardoor het motortje niet lekker wil lopen.

Snellebaksteen

Vergeet niet om je tank te spoelen. Die zal ook wel goed vervuild zijn.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

BBS

Citaat van: Snellebaksteen op 14-04-2014 09:18:07
Vergeet niet om je tank te spoelen. Die zal ook wel goed vervuild zijn.

Tank is schoon, aan het einde van het vaarseizoen kieper ik de inhoud van de tank in de tank van de Volvo ;)
Ik houd de dop van de kunststof tank altijd een stukje open zodat er geen vocht en stof in kan komen.
Maar dank je wel voor de tip ;)

Citaat van: elianmars op 14-04-2014 09:00:03
Citaat van: BBS op 13-04-2014 21:43:14

Jazeker. Wij gebruiken ons bootje zelden. Daardoor moet ik elke keer weer de boel eerst schoonmaken, omdat de benzine "vergomt", waardoor het motortje niet lekker wil lopen.
Trek je de benzine slang er niet af en laat je het motortje niet "droog" lopen dan? Want dat doe ik normaal gesproken ook. Dan heb je namelijk de vlotterkamers van de carburateur ook leeg.
Volvoloos....

vincen tdi

Laatste stukje varen Aspen en er in kieperen (alkylaatbenzine), doen we op het werk ook met alle machines voor de winter . Veroudert bijna niet dus kan over het algemeen een heel seizoen in de leidingen en carburateurs blijven zonder te vergommen.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D