Drop outs

Gestart door Hans Giesberts, 13-01-2005 15:47:41

Vorige topic - Volgende topic

Hans Giesberts

Hallo lezer,

eergisteren de hele ontstekingslijn (bougies, kabels, rotor, verdeler en bobine) nagelopen, gedemonteerd en weer in mekaar gezet.
Het viel me op dat de kabel van de krukassensor strak tegen een bougiekabel lag.
Ik heb er nu zo'n 10 cm ruimte tussen gelaten.
De eerste proefrit en ook de ritten daarna zijn probleemloos verlopen. Geen drop outs meer en ook de toerenteller was superstabiel.
Het dus inductie vanuit de ontsteking geweest die de problemen veroorzaakte.
Weer wat geleerd maar ook m'n auto veel beter leren kennen door al dat gesleutel (andere nokkenaspositiesensor, krukassensor, brandstofpomprelais, thermostaat en bougies alsook het reinigen van gasklephuis, vlamdover en cis klep).
Ik wilde m'n verhaal hier plaatsen ter lering ende vermaak.
Bij deze,

Hans

cornelisan

mooi dat ie nu eindelijk goed loopt!!
groetjes

thuur

Goed man!! Fijn dat het opgelost is!

Zo zie je maar weer dat iets "kleins en simpels" een hoop teweeg kan brengen.

Gr 8)

Hans Giesberts

Bijna vergeten,

ik wil iedereen danken voor het meedenken.

Hans

Jerry

Laat het toevallig nou ook zo zijn dat gisteren bij mijn roffel ook de krukassensor vernieuwd is. Eerder had ik al de gehele ontsteking laten doen. Opvallend is wel dat ie weer zo soepel het gas oppakt en heerlijk stationair loopt. Ik hoop op een reactie van een techneut die mij uitleg kan geven over de werking van deze krukassensor en wat de ontsteking daar nou mee van doen heeft. Wie o wie?

Van ET heb ik nog een bobine liggen, maar het monteren van deze blaster vergt wat aanpassingen ??? aan de bestaande beugel. Ik ben benieuwd of het resultaat na montage helemaal  ;D is. Want dan is naar mijn mening alles, maar dan ook alles wat enigszins met de onsteking van doen heeft, vernieuwd.

thuur

Krukassensor geeft een laagvoltig signaal af aan de computer. De bobine/bougiekabels dragen echter kortstondig een hele hoge spanning. Aangezien elektriciteit niet bestaat zonder magnetisch veld (=nathuurkunde) is het opgewekte veld van de bougiekabel vele malen hoger dan dat van de sensor+kabels.

Omgekeerd kan een kabel een magnetisch veld oppikken. Je raadt het al: de kabel van de sensor pikt het magnetisch veld van de bougiekabel op. Dit 'extra signaal' kun je theoretisch gewoon erbij optellen. Het opgetelde signaal is dan wat de computer binnen krijgt. Deze raakt van slag omdat ie denkt dat de motor b.v. harder of langzamer draait dan verwacht. Of het signaal kan dusdanig verstoord worden (veel meer spanning van de maximale 12Volt van het systeem) waardoor ie in een fouttoestand terecht komt en 'hangt'. Een gewone PC in een industriele omgeving (veel spanningspieken van zware machines) reageert hetzelfde. De pc kan plots 'bevriezen'/hangen door een spanningspiek.

Het storen van de ene kabel naar de andere kabel heet interferentie.

Duidelijk?

Gr 8)

PS: Ik heb een hoop details weggelaten om een eenvoudig verhaal te krijgen, ik hoop dat het evengoed begrijpelijk is.

Reitse

Oplossing: isolatie van de bougiekabels of de nokkenassensorkabel?

thuur

Citaat van: Reitse op 14-01-2005 00:22:02
Oplossing: isolatie van de bougiekabels of de nokkenassensorkabel?

Afschermen heet dat in kabelwereld ja ;)

Een coax(iale) kabel is hier het ultieme voorbeeld van. Doe je het echter niet goed dan schiet je er niet veel mee op. Maw je moet dan de kabel geheel rond afschermen over de gehele lengte. Niet zomaar een draadje eromheen wikkelen, maar echt folie gebruiken. En aangezien je de afscherming dan niet nodig hebt om stroom te geleiden is het qua EMC (electromagnetische compatibiliteit) beter om deze afscherming maar aan 1 kant met de 'massa' (of: aarde, min, nul, chassis) te hangen/verbinden.

Aangezien de sensorkabel(s) het lagere spanningsgedeelte is, zou ik deze isoleren. Net zoals het signaal van je tv ontzettend zwak is en dat van je netwerkkabel b.v. niet. (dit heeft overigens ook met de frequentie te maken, maar dat zal ik jullie besparen. Is geen leuke theorie iig).

Waar herken je een goede afscherming aan? Als er geen magnetisch veld kan 'lekken'. Dus minstens optisch geheel dicht. De goedkope coax kabel (dunne witte) is hier een voorbeeld van. De sattelietkabel (dikke witte) of buitenkabel (dikke grijze) zijn voorbeelden van goed afgeschermde kabels. Deze hebben een gevlochten raster EN een folie ter afscherming. Beeldsignaal kan tot 3 a 4 dB per meter beter zijn dan de dunne witte.

Gr 8)

PS: heb ik nou alweer zoveel getypt?

PPS: duidelijk trouwens?

PPPS: wederom een hoop details weggelaten en een aantal zaken gedenuanceerd (?)

Reitse

Nokkenassenorkabel omwikkelen met aluminiumfolie en we zijn klaar?

thuur

Citaat van: Reitse op 14-01-2005 10:39:16
Nokkenassenorkabel omwikkelen met aluminiumfolie en we zijn klaar?

Als je zorgt dat het niet scheurt (daarna in plastic wikkelen of zo) en 1 kant aan de massa vastmaken: ja ;)

Gr 8)

[edit]
Maar in principe houdt de ontwerper van de motor e.d. rekening met EMC (w.o. interferentie) dus als je alle kabels routeert zoals ze initeel lagen of horen te liggen dan is er ook geen probleem. Zo'n stukje folie ziet nl. niet zo mooi uit (stel je koopt een auto en je ziet dat hangen..... :-\ :-X) ook al is het dan qua EMC beter..
[/edit]

Jerry

;D 1 en ander is mij nu (redelijk) duidelijk.........