Betrouwbaar adres voor nakijken automaat?

Gestart door janwillem7, 11-03-2014 15:42:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janwillem7

Beste forumers,
Afgelopen zondag is gebeurt waar ik al een beetje bang voor was. Het pijltje van de automaat ging knipperen. Storing in de bak dus. Voelde de hele tijd al dat ie de versnellingen niet lekker oppakte en vasthield.
Wel gek. Want volgens de onderhoudshistorie is de bak 60.000 km terug gereviseerd.
Mogelijk zijn hier wat onderdelen vergeten. Pnp schakelaar? Solenoids? Kan van alles zijn natuurlijk. Komt erop neer dat ik de bak wil laten onderzoeken.
Vraag is waar kan ik dit het beste laten doen zonder dat ik meteen het advies krijg voor een nieuwe bak? Is er iemand die goede ervaringen heeft met een bepaald bedrijf? Ik lees reviews over ZF in Dortmund, Autrans of Thomassen in Lunteren. Of misschien is er iemand die nog veel meer weet over onze versnellingsbakken. Hoor graag jullie tips en ervaringen. Dank!

KIM

Ik ben ooit bij Autrans in Lunteren geweest voor een rondleiding. Ik was erg onder de indruk van hun kunnen. Voor PON doen ze vrijwel alle automaatbakken. Het zou mijn keuze zijn daarheen te gaan.

Ludo

Onderdelen vergeten lijkt me sterk, als je daar pas na 60.000km achter komt.
Waarom begin je niet bij het begin: foutcodes uitlezen?.

janwillem7

#3
Ben helaas niet in het bezit van een uitlezer, dus dat kan ik sowieso niet zelf doen. Daarom zoek ik eigenlijk een betrouwbaar adres waar ze inderdaad ook gaan kijken wat de foutcodes zijn zonder van me te willen 'profiteren' door direct revisie oid voor te stellen  :-\

Heb de wagen trouwens nog niet zo lang. Die 60.000 km tussen de revisie en dit probleem heb ik niet geklokt. Anders had ik er al eerder iets mee gedaan.

P.s. in de onderhoudshistorie zie ik ook dat een aantal keer na die revisie de ATF vervangen/bijgevuld is. Als ik nu naar de ATF kijk is die nog redelijk roze/rood. Ruikt m.i. ook niet verband ofzo.

henry classic v70

Kun je toch naar een volvo-dealer gaan om alleen te laten uitlezen?
Kost wel wat, iets van €20,= denk ik...
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ludo

Citaat van: janwillem7 op 11-03-2014 15:42:31
Voelde de hele tijd al dat ie de versnellingen niet lekker oppakte en vasthield.

Beschrijf eens gedetailleerd wat je hiermee precies bedoeld.

janwillem7

Hoi Ludo,
Zal proberen een beetje te beschrijven. Bij het inschakelen van de versnelling in R of naar D lijkt er een lichte vertraging te zitten. Niet meer dan een seconde of twee. Maar het lijkt alsof de bak eerst druk moet opbouwen ofzo.
Afgelopen zondag tijdens een rit rond 60/70 km/uur leek het wel of de versnelling niet in de lock-up wilde. Alsof ie wilde overschakelen naar de hoogste versnelling, maar twijfelde of ie het wel zou doen. Tot twee keer toe schoot ook het toerental iets omhoog bij die twijfel. Lastig uit te leggen.
Opeens zie ik het pijltje knipperen. Meteen aan de kant, maar eigenlijk niets vreemds. Dus toch maar besloten rustig naar de eindbestemming te rijden. Op de terugweg bleef het lampje knipperen. Tot ik na een tankbeurt de motor weer startte, en het pijltje knipperde iet meer. Maar de bak voelt nog steeds niet helemaal lekker.
De storingscode zal wel opgeslagen zijn. Maar ik las hier ook een verhaal van iemand die de ECU van de automaat een uurtje los had gehad, en zijn problemen waren verholpen. Misschien zijn ze vergeten om bij de revisie de software te resetten?
Als ik de ECU los haal worden de foutcodes natuurlijk wel gewist.
Zou ik de codes op een zaterdag kunnen laten uitlezen?

NinaPaul

Vergeet het maar dat je het kan oplossen met "even de stekker eraf".

Lijndrukken en dergelijk gewoon bij een automaten specialist laten controleren, vaak gratis als je daar ook de reparatie laat uitvoeren.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ludo

Het blijft moeilijk zeggen zo, toch maar eerst uitlezen voor dat je gekke kosten gaat doen.

Jans Duiven

Dan rest de vraag: Waar woon je?

ATSN in Nijeveen zou je kunnen consulteren als je hier 'wat onder in het Noorden' woont,
of de Boer transmissies in Steenwijk.

Boeijke

Is toch een 92er?
Kun je zelf uitlezen zonder uitleesapparatuur.

Volvo850Luxury

Die kan je inderdaad zelf uitlezen.

janwillem7

Even een update. Ben met de wagen bij de Volvo specialist geweest in Uitgeest. Die heeft de foutcode gecheckt. Wist niet dat ik dat zelf ook had kunnen doen :) Weer wat geleerd. Code was 223 (of 233 daar wil ik. Even van af zijn). Gaskleppositiesensor krijgt onvoldoende signaal. Hangt ook weer samen met de automaat aangezien die sensor weer van belang is voor de bak om te bepalen wanneer die moet schakelen. Sensor vervangen door een andere (2e hands, nieuwe had ie niet voor handen). Foutcodes gerest. Even kijken hoe lang het duurt voor de wagen weer 'gewend' is aan dit nieuwe onderdeel. Hoop dat het hiermee opgelost is.  Ben van plan om komende zomer met de Volvo en de caravan naar Corsica te reizen. Dan moet wel alles goed in orde zijn. Tot zover weer.