Een 850-bestuurder van over de grens sluit zich aan...

Gestart door Nederbelg, 12-11-2013 13:40:12

Vorige topic - Volgende topic

Nederbelg

Dag heren (en dames?),

Na al een poos meelezen heb ik ook maar eens een account gemaakt. Ik ben een Nederlandse expat, woonachtig in Antwerpen en werkzaam in Gent. Ik ben 34 jaar oud en woon samen met mijn Belgische vriendin, en sinds vorig jaar zijn wij de trotse ouders van een tweeling (meisje en jongen). Nederbelgen dus, dus vandaar de nickname  :)

Sinds circa een jaar ben ik ook de trotse eigenaar van een 850. Het is een Estate, 2.0 10V Automaat, bouwjaar 1996, en hij heeft inmiddels 141.074 km op de teller staan. Ik heb hem van mijn schoonouders gekregen (ik had er al heel erg lang een oogje op, dus vlag uit toen ze een V50 kochten), die hem de afgelopen 15 jaar verzorgd hebben. Inmiddels ben ik goed betoverd door mijn Zweedse mastodont - het is een heerlijke reiswagen, een unieke verschijning (al zie je er hier ook nog veel rijden), en hij klinkt natuurlijk super.

Het afgelopen jaar is niet helemaal zonder slag of stoot verlopen, helaas. Initieel een poos last met starten gehad, waarbij de motor soms maar half leek aan te slaan en dan afsloeg (en dan niks meer wou) - dat is gelukkig verholpen met nieuwe lambdasensor en bougies - en laatst me dood geschrokken toen de uitlaat plots lek ging (de "collecteur", zoals men het stuk achter het uitlaatspruitstuk hier noemt, is inmiddels gelast). Vervelender dan zulke ouderdomskwaaltjes is dat mijn 850 nogal magnetisch voor allerlei stadse rampspoed lijkt te zijn: hij heeft inmiddels een weggewaaide dakkoepel op zijn motorkap gehad (gelukkig slechts een deuk in het zijspatbord), en is aangereden door een andere weggebruiker toen hij geparkeerd stond (flinke deuk in passagiersdeur en spiegel eraf - en hij is doorgereden, de rotzak). We verhuizen gelukkig binnenkort naar buiten de stad, waar de 850 hopelijk wat tot rust mag komen!

Al met al ben ik inmiddels erg gegrepen door mijn 850, al wou ik dat ik wat technischer was zodat ik sommige klusjes zelf aan zou kunnen pakken. Daar zou ik graag wat over bijleren (en heb al veel geleerd op dit forum!).

Voor wat betreft de toekomst is het lot van mijn 850 een beetje onzeker geworden: vanaf volgend jaar ga ik weer in NL werken, en ga ik dus veel kilometers moeten maken. Bij gebrek aan een privĂ©-booreiland gaat het waarcshijnlijk niet haalbaar zijn om dat met de 850 te doen, dus ik ben aan het nadenken over hoe het verder moet. Maar voor nu blijf ik er gewoon erg van genieten  :)

RenVeld

Hoi Nederbelg,

welkom, heb een identieke 850 maar dan op LPG G3 en dat scheelt aardig in de draaikolkvullingskosten. Mooi woord voor scrabble. Anders moeder de vrouw in deze en zelf een TDI zien te vinden. Met zo'n lage km stand en bekende geschiedenis ...... lekker (erbij) houden.
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

Nederbelg

Dank je RenVeld!

Moeder de vrouw rijdt in een vrij nieuwe Passat Variant, die ze niet zomaar gaat afgeven denk ik! De LPG-optie houd ik zeker in gedachten. Zelfs als ik een andere auto zou kopen voor de kilometers (wordt rond de 40.000 per jaar, en weet niet of de 850 dat meteen leuk gaat vinden na een rustiger leven tot nu toe) overweeg ik serieus om meer over techniek te leren, en de 850 gaandeweg weer tiptop te maken.

djkain

Hoi halve belg.

Je passeert dan elke dag voorbij mijn huis voor naar u werk te gaan (afrit waasmunster)

Veel succes,

En uiteraard 850 bijhouden en op lpg. Kan niet opwegen tegen kosten van een andere wagen,
Inschrikving etc...

Miel850

Citaat van: Nederbelg op 14-11-2013 12:41:17
Dank je RenVeld!
Zelfs als ik een andere auto zou kopen voor de kilometers (wordt rond de 40.000 per jaar, en weet niet of de 850 dat meteen leuk gaat vinden na een rustiger leven tot nu toe)...

Jouw 850 gaat alleen maar denken: "eindelijk kilometers!"
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

rooie roffel

welkom hier en veel veilige km toegewenst mvg michael

ricks

Lpg inbouwen is misschien een alternatief als je in nederland gaat werken?

Geniet ervan! :)

Nederbelg

Ik vond het topic wat leeg zonder foto's, dus hier nog een paar plaatjes van mijn Zweedse verzwelger van olievelden:

Ik heb inmiddels een achterdeur en voorspatbord in dezelfde kleur gekocht, dus hopelijk is hij binnenkort weer helemaal netjes. We hebben inmiddels ook te horen gekregen dat de meneer die hem aangereden had inderdaad schuldig bevonden is (hij was doorgereden), dus als het goed is wordt de schade ook nog eens netjes vergoed  :)