Gebrom Ferrita uitlaat elimineren

Gestart door MrCain, 01-04-2014 19:16:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

We hebben bij Arjen , ik meen vorig jaar of het jaar ervoor ergens, ook 2 oliefilters in de uitlaatpijpen gelast (net zoals op de foto te zien is) en scheelt echt een vreselijke mep qua gedreun / resonantie.  Arjen wilt in ieder geval niet anders meer.  We hebben die roosters uit 2 gebruikte vrachtwagen oliefilters geknipt toentertijd, meen zelfs ook van een Volvo truck ;D

MrCain

#16
 Kwa geluid ( eigenlijk het missen van  ;D )  bevalt het nog steeds prima! Heb wel in het midden van het rooster een gat van 18mm moeten maken tbv de analprobe voor de keuring.

Alleen nu ik de turbodruk aan het verhogen ben => richting 1.4 bar merk ik wel het een restrictie aan het worden is...  Dus ben een ander soort design aan t verzinnen voor straks de dubbele uitlaat.

Maar tot ongeveer 0.8 geen last van de restrictie!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

#17
Btw:  filmpje is niet realistisch => eigenlijk zou je mee of zelf moeten rijden om het verschil te "ervaren".

Als je een keer in de buurt ben dan ben je altijd welkom!
Als je zelf een ferrita hebt kunnen we het eind stuk eens wisselen dan heb je een goed vergelijk ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

)()()sT

Tja, Thomas vindt het weer niet nodig even naar NL te rijden ::) ;D
Het geluid, de brom bij warme uitlaat stoort me ook enorm. Vooral als je na een stuk snelweg een klaverblad of andere snelweg oprijdt en dan bv. bij 100 km/u in de 5 gas geeft. Oorverdovend is het dan. Als je vervolgens weer in deellast rijdt klinkt ie echt niet veel luider dan een normale pijp.
Voor mij is m'n ferrita toch een tussenoplossing; ik wil ook weer naar dubbel.

Lostimmos

Beetje raar misschien, maar ik heb ook Geen dreun (geen ferrita maar wel een custom uitlaat) maar bij mij komt het doordat ik een demper "overdwars" heb in het midden. de uitlaat loopt er geperforeerd doorheen waardoor het niet ten koste gaat van de flow.

Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik zal er een foto van maken. Het effect zal ongeveer hetzelfde zijn als de Resonator.

MrCain

Zon resonantie kamer is inderdaad ook een top oplossing  :eusa_clap:

Ben er ook achtergekomen dat de resonantie een heel stuk minder is zonder het eindstuk en zonder de achterste demper => hoe verder de demper aan het eind van de uitlaat hoe zwaarder het geluid/gedreun.
Alleen werd het geluid dan weer zonder achterdemper weer wat luid ;D

Heb ook geprobeerd met een eindstuk welke de zelfde diameter heeft als de uitlaat en gedreun was ook veel minder.

Gaat nog eens een experiment doen met een ring in het eind van het eindstuk met een gat van 2.5" (diameter uitlaat) of een soort van rooster zoals in de lmm om de staande golf te elimineren.

Boxman: heb je meer info en misschien maten van de resonantie kamer? Wil daar ook eens mee experimenteren  ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

RemkoT5

#21
Vraagje:  ??? ??? hoe zou het werken als je een geperforeerde schijf doormidden zaagt/slijpt en deze 2 halve manen op enige centimeters afstand van elkaar in het uitlaat/eindstuk gedeelte last?

Dan zou de ingebrachte restrictie verminderd worden t.o.v. een compleet geperforeerde schijf. :eusa_think:

Ik heb trouwens geen problemen met m´n Ferrita resonantie vanwege een sedan. Maarrrr laatst reed ik met de kofferbak open met een groot stuk lading, toen klapte wel zowat  mn trommelvliezen eruit.  :o :o :o

MrCain

Zat zelf te denken aan een "air straightener" zoals dit:

https://mrpmachineshop.files.wordpress.com/2013/09/subaru-with-air-straightener.jpg

Maar zon resonantie demper is eigenlijk ook wel een leuke uitdaging ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Lostimmos

Nog geen kans gehad een foto te plaatsen.

Kleine sidenote: Ik heb alleen die ene "overdwarse" demper en voor de rest niks.. geluid is niet hard... zal misschien anders ook n filmpje maken!

MrCain

Zo, heb me zelf al een beetje ingelezen over het Helmholtz resonator principe en heb het eea al in excel staan om makkelijk en snel te kunnen rekenen.
Nu nog de frequentie en uitlaatgas temperatuur bepalen en kan dan een keer een mockup gaan maken. Ben benieuwd!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

V70 classic

Dr is ook een topic over een zg kippegaas tuning.
Om de staande golven weg te nemen welke de brom veroorzaken.

Ik was eerst van plan wat RVS honingraat te regelen en die in de uitlaat te plaatsen.


Ik blijf dit ff volgen.
Groet
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

MrCain

Bij mij geeft het gaas (zie begin van dit topic) nu te veel tegendruk... Met de Helmholtz resonator zou deze tegendruk een stuk minder moeten zijn => ook dit principe geeft een bepaalde tegendruk maar zal stukken minder zijn dan de "orifice" welke ik nu gebruik.

Ben dr ook al achter gekomen dat de plaats van de resonator ook belangrijk is => ben van plan om er 2 te plaatsen: 1 zo dicht mogelik bij de kat voor de 2000-3000 rpm brom en 1 na de achterste demper voor de stationair brom (speciaal voor mijn buren  ;D)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

V70 classic

Citaat van: MrCain op 23-02-2016 16:17:25
Bij mij geeft het gaas (zie begin van dit topic) nu te veel tegendruk... Met de Helmholtz resonator zou deze tegendruk een stuk minder moeten zijn => ook dit principe geeft een bepaalde tegendruk maar zal stukken minder zijn dan de "orifice" welke ik nu gebruik.

Ben dr ook al achter gekomen dat de plaats van de resonator ook belangrijk is => ben van plan om er 2 te plaatsen: 1 zo dicht mogelik bij de kat voor de 2000-3000 rpm brom en 1 na de achterste demper voor de stationair brom (speciaal voor mijn buren  ;D)


Ja ok.
Maar feitelijk is dat geen gaas he.
Das geperforeerde plaat.
Ik bedoel meer dat spul van de genoemde"air straightener".

Ik heb t net bij 2500 toeren precies dus als ik 120 rijd.
Rijd ik 140 dan is t weg.
Maar das ook dure buisnes  :eusa_shifty:

Ik kan zo een extra resonantie dinges niet kwijt ook als ik zo eens onder de auto kijk.
Maar nogmaals we blijven t volgen.

Maar heb ik een stuk honingraat wil ik best de proef op de som nemen.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Lostimmos

Morgen ben ik bij de auto en zal ik een foto maken van de overdwarse demper en een filmpje van het geluid..
Misschien een goede oplossing voor mensen die er geen "kippengaas" in willen ;)

MrCain

Heb ik inderdaad ook aan een "air straightener  zitten denken alleen vrees ik dat dit niet het gewenste resultaat gaat geven.....

De resonantie/staande golf, welke een pulsatie is, word veroorzaakt door het aanstoten van de kritische frequentie: over het algemeen de harmonische frequentie van het (theoretisch gezien) max koppel toerental => de harmonische pulsen zijn dan de onstekings pulsen:theoretisch zou de te eliminerende frequentie rpm x (aantal cilinders/2) moeten zijn.

De resonantie frequentie gaat ik zelf ter controle toch ff meten ;D

De pulsen kan je remmen met een orifice/restrictie of door een tegen frequentie te veroorzaken die 180 graden later komt dan de resonantie frequente => de helmotsz resonator

Edit: Boxman was me voor :P
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!