Wisselende turbodruk T5

Gestart door JLN, 19-12-2004 12:31:05

Vorige topic - Volgende topic

JLN

Ik ben in het bezit van een t5 2.3 automaat uit 94. Bij flink gas geven komt de turbodrukmeter de ene keer tot ongeveer  3/4 van het witte gedeelte van de turbodrukmeter.
De andere keer komt de meter niet verder dan de helft van het witte gedeelte en is het vermogen ook veel minder.
Ik heb zelfs een paar keer meegemaakt dat het motormanagement ingreep toen de turbodruk zelfs over 3/4 van het witte gedeelte v/d turbodrukmeter heen ging. Het lijkt wel of de turbodruk, wanneer de motor nog niet door en door warm is,  hoger is dan wanneer ik een lange rit maak.

JLN

Neen, nergens aan geweest..

JLN

Ik weet niet of de auto gechipt is. Ik weet ook niet hoe ik dat zou kunnen nagaan.
Wel zat er  een lekke slang richting turbo waardoor er voorheen te weinig drukopbouw was. Bij deze laatste reperatie is ook de turbo-drukmeter gemaakt. Ook hier was een lekkend slangetje aanwezig. Hierdoor had ik voor die tijd ook geen goed zicht op de aanwezige druk.
Het lijkt inderdaad bij koud weer op te treden maar hoe kan het dan dat het de ene keer wel zo is ( hoge druk) en de andere keer weer normaal is met (omgeveer) dezelfde buitentemperaturen?
Ik kan ook niet verklaren waarom de druk lijkt terug te lopen wanneer ik een langere tijd aan het rijden ben..

2.0keijzer

Als 'ie gechipped is slaat de turbodrukmeter bijna geheel in de hoek. Waarschijnlijk is 'ie standaard of WEL gechipped, maar tank je euro 95 benzine.
Mijn T5R ging als de brandweer op 98 benzine, maar op 95 was 'ie tam.
Dus: rijd je op 95, stap eens over op 98