Alle dashboard lampjes branden opeens. Dynamo defect? - OPGELOST

Gestart door CharlieFox, 08-04-2015 00:53:24

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Quiz: Welk gereedschap?

Al mijn (auto- en klus-) gereedschap staat op de camping ivm opbouwen voor nieuwe seizoen. Ik rij nu op de motorfiets en moet van het weekend een juiste keuze maken, welk gereedschap mee te nemen voor de dynamo swap. Moet daar selectief in zijn ivm het gewicht. Dus als ware het een soort van tv-quiz:

Welk gereedschap is er exact nodig om de dynamo van een 850 te vervangen?
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

mehn

Ratel
Lange dop 12
Korte dop 12 en 13
Dop 10 of steeksleutel 10 voor de accu
Ring/steeksleutels 12 en 13
Multiriem tool

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

jeroen74

Citaat van: Hengeveld op 10-04-2015 02:26:29
Spanning is dan te laag, waardoor er meer en meer foutmeldingen komen, als gevolg van de lage spanning.

Welnee... dat er een hele hoop anders lampjes gaan branden als de dynamo het niet meer doet is omdat Volvo het een goed idee vond het dynamo lampje ook als zelf-test input te gebruiken.  Bijna elk lampje heeft een diode naar het dynamo lampje.

Blijkbaar was het te moeilijk om een transistortje met een tijdscircuitje of de microprocessor te gebruiken, in plaats van de dynamo ;) Op de V70 is het volgens mij gefixed, daar gaan de lampjes na een paar seconden ook gewoon uit.

CharlieFox

Citaat van: mehn op 10-04-2015 08:05:21
Ratel
Lange dop 12
Korte dop 12 en 13
Dop 10 of steeksleutel 10 voor de accu
Ring/steeksleutels 12 en 13
Multiriem tool

De dynamo is binnen, via Kiala. Ziet er goed uit. Morgen kan ik 'm misschien inbouwen, gereedschap moet ik nog ophalen. Lange dop 12 heb ik niet. Aanschaffen, of is er een alternatief? Voor welke moer/bout is die nodig?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Nou, zojuist gestopt met dynamo demonteren. Auto staat buiten en het is goed koud vandaag. Verder kom ik (voorlopig althans) niet bij de onderste bout/moer. Heb volgens mij een (paar) verlengstuk (-ken) nodig voor de dop 12 of 13 en misschien zelfs een knietje. En ja, dat ligt weer op de camping, ca 40km noordwaarts. En met alle respect voor onze roffels, maar ik vind dat die dynamo's op een schier onmogelijke plek zitten! Niet normaal gewoon.

Maar wellicht mensen met andere ervaringen? Die zo'n dynamo swap binnen 20 minuten fixen? Als ja, dan hoor ik graag de tips ...

RoelNL

Stuurpomp loshalen dan gaat het al een stuk makkelijker. Daarna is het allen kwestie van bouten losdraaien en kan je overal goed bij.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

CharlieFox

Nou, dynamo hangt erin en de auto rijdt weer met alle ledjes uit. Ik vond het geen fijne klus. Ben er naar mijn zin veel te lang mee bezig geweest. Die onderste bout en moer waren de spelbrekers. Met het gereedschap wat ik mee had van de camping lukte het me echt niet. Airco slang in de weg, oliepeilstok, inlaatspruitstuk. Kon de dop 12 niet op de boutkop krijgen vanaf de bovenzijde.

Uiteindelijk terug gereden naar de camping en alle verlengstukken meegenomen. Dat was de oplossing. Luchtfilter en accu eruit en via die kant met 3 verlengstukken aan elkaar de bout eruit gedraaid. Ging toen heel snel!  :D  Toen de dynamo eenmaal los was, kreeg ik 'm niet langs het stuurpomphuis (al gemeld hier). Die dus ook los gemaakt en toen de oude eruit en de nieuwe erin. Bout 12 mm weer met de 3 verlengstukken erin gedraaid.

Starten was effe spannend, want zouden de ledjes wel uit zijn. En dat waren ze. En toen leefden ze nog lang en gelukkig ...

Geen enkele ruimte om een slag te maken

Vanaf de accubak ging het heel makkelijk

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

CharlieFox

Ik ben me er niet eens van bewust dat het van Snap-on is. Een kenner? Want dit gereedschap en nog wel meer stukken heb ik al vanaf 1978 of zo. Gereedschap ga je aan wennen en koesteren, althans, ik wel. Op den duur weet je precies wat je hebt en hoe het aanvoelt.