Lambda lampje =opgelost=

Gestart door Sven850, 18-04-2014 18:09:51

Vorige topic - Volgende topic

Sven850

Mijn auto heeft nu al weer een tijdje het lambda lampje branden op het dashboard.
Uitlezen geeft de volgende codes 214 - Sporadisch aanwezig signaal van motortoerentalsensor en 232- Adaptieve lambdaregeling, stationair.
Auto is vandaag voor APK geweest en is gewoon door de gas meting gekomen. Heb voor proef een gebruikte krukas positie sensor geplaats en de codes gewist. Lambda was uit maar ging na ongeveer 10km rijden weer aan. De auto begon ook af en toe te stotteren bij 2000-2500 toeren.
Wat er al gedaan is:
Alle vacuum slangen
Intercoolerbuizen en slangen
Ontsteking (bougies, kabels, rotor, verdeelkap)
Gasklep positie sensor
Krukas sensor nu dus ook, maar dat is een gebruikte dus weet niet 100% zeker of deze goed is.
Heb ook gelezen dat er soms een probleem is als de kabel van de krukas sensor langs de bekabeling van de ontsteking ligt, dat is ook niet het geval bij mij.
Gaat om een 850 t-5r, niet getuned.
Als iemand ideeen of suggesties heeft hoor ik het graag. :eusa_think: :eusa_think:
XC40 T4 Recharge

Sven850

Ik zie aan de reacties dat ik een goede vraag gesteld heb ;D

Vandaag bezoek gehad van Maarten (zeepoog) om een en ander uit te wisselen. Even met zijn nokkenas sensor en krukas sensor geprobeerd. Gaf beide geen verschil en zijn auto liep ook prima met mijn sensoren erin. Die kunnen dus van het lijstje. Ook nog even de bougies bekeken en die waren aardig wit uitgeslagen dus hij loopt toch te arm. Nieuwe set originele Volvo bougies erin gezet en even getest. In eerste instantie liep hij weer mooi rond, dus even een stukje rijden. Bij het gas iets verder in trappen in zn 2 toch weer een stotter en lambda lampje weer aan. Na uitlezen stond alleen 214 er weer in dus de 232 melding is waarschijnlijk een gevolg van 214. (was met Maartens krukas sensor trouwens)
Volgende stappen benzine filter en benzine druk regelaar en misschien ook de benzine pomp als dit niet helpt..

Sta nog steeds open voor ideeen en suggesties  :)
XC40 T4 Recharge

zeepoog

Slim dat je ook een zwarte gekocht hebt! Kunnen we makkelijk onderdelen uitwisselen!

Sven850

Tja ze houden elkaar rijdend lijkt het  :P
XC40 T4 Recharge

Jeroentjuh

232 is vaak een vacuüm lek, vaak het vacuüm bochtje aan de zijkant van het inlaatspruitstuk....

Is het een automaat of een handbak?

Sven850

Is een handbak.
Heb dat slangetje vervangen voor een sillicone afgelopen maand. Of bedoel je het witte harde slangetje?
232 was niet terug gekomen na de laatste reset overigens.
XC40 T4 Recharge

Jeroentjuh

Nummer 13 bedoel ik, zit aan de zijkant van het inlaatspruitstuk....

Ooit een ander vliegwiel erin gekomen?  Massa motorblok ook in orde?

Sven850

Is naar mijn weten geen nieuw vliegwiel in gekomen. Heb naar de massa gekeken maar niet echt veel bijzonders aan gezien. Bij de hooftman hebben ze dat ook gezegd inderdaad. Heb nu niet de auto bij de hand zal morgen even kijken met het plaatje. Bedankt alvast :)
XC40 T4 Recharge

KIM

Die leiding die aan 13 vast zit (6) wordt ook keihard op den duur en breekt heel gemakkelijk.
Als je die nog nooit hebt vervangen is het best zinvol dat te doen.

Sven850

Zo auto loopt weer goed. Was inderdaad de slang waar jullie op wezen, probleem was alleen niet dat deze gescheurt was maar afgedopt door de vorige eigenaar :eusa_wall:
Heeft er toch bijna een jaar goed mee gereden. Zit nu een nieuwe slang op en loopt weer als een zonnetje :eusa_dance:
XC40 T4 Recharge