pompriem spanrol

Gestart door swoo, 26-04-2014 10:05:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

swoo

mijn spanner van de pompriem zit buiten zijn bereik en tikt af en toe boven tegen het ijzer aan! kan ik hem nastellen of moet ie even dynamisch afgesteld worden?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: swoo op 26-04-2014 10:05:14
mijn spanner van de pompriem zit buiten zijn bereik en tikt af en toe boven tegen het ijzer aan! kan ik hem nastellen of moet ie even dynamisch afgesteld worden?

Volgens mij moet die dan vervangen worden. Hoelang zit je pompriem er al op? Volvo geeft 60.000km op. Volgens Pul moet langer ook kunnen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

swoo

hij zit er nu 60000 op

Ewout Schalkwijk

Dan zou je binnenkort de pompriem kunnen/moeten vervangen en dan wordt de boel eerst statisch gesteld en daarna, als de motor op temperatuur is, dynamisch. Dit is alleen maar het 'fine tunen' van de inspuiting en heeft verder niks met bereik van je spanner te maken.

Of er mensen zijn die ervaring hebben met langere intervallen weet ik niet. Voordeel:als de pompriem breekt dan heb je geen motorschade. De auto valt gewoon stil door het ontbreken van brandstof.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

RRRRR_Ramon

Ik denk dat inderdaad de riem uitgerekt is door ouderdom en dat zowel riem als spanner (neem de looprol ook mee voor die 5 tientjes) aan vervanging toe zijn.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-04-2014 11:01:50
... Voordeel:als de pompriem breekt dan heb je geen motorschade. De auto valt gewoon stil door het ontbreken van brandstof.
Ewøut

Niet helemaal waar Ewout. Wanneer de riem vastslaat om de nokkenaspoulie is het denkbaar dat de distributie ook van tijd af raakt met alle gevolgen van dien. De nokkenas heeft aan beide zijden poulie's en vormt de "verbinding" met de distributie. Dus opgepast hierbij!

Toen ik bij Pul was voor de distributie stond er een VW T4 bus (zelfde motor) met motorschade door een riembreuk aan de pompkant.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Tveter

Die van mij brak bij net voorbij de 100k. Geen schade verder.

Arne
'98 V70 TDI (MY99)