Veerpoot rammel RV veer rammelt tegen carrosserie

Gestart door kvcuijck, 07-05-2014 00:43:15

Vorige topic - Volgende topic

kvcuijck

Beste forumbezoekers,

Sinds een aantal maanden heb ik een naar rammeltje in de voorwielophanging aan de rechter zijde. De stabilisator stangen heb ik een tijd terug al vervangen en het gerammel daarvan klonk anders. Deze rammel treedt op als ik alleen in de auto zit en het rechter voorwiel vrijwel onbelast is. (Zoals op een klinkerweg die afloopt naar de berm zodat je linkerveer iets meer ingedrukt zal worden dan je rechter veer.)

Gisteren tijdens het wisselen van de winterbanden eens even gekeken naar de veerpoot en kwam erachter dat ik door tegen de veer aan te drukken deze tegen de carrosserie kon drukken... Zie filmpje:

http://youtu.be/JzAOlx8HFEA

Is dit in dit geval het bekende veerpootlager / veerpootlagerrubber dat ervoor zorgt dat deze veer zoveel bewegingsvrijheid krijgt en tegen de carrosserie kan gaan rammelen?

Vrees dat het ook tijd wordt om de schokbrekers eens te vervangen na 492k ;) Als je blijft bij het standaard onderstel, is het dan raadzaam om de veren te vervangen? Of heeft dit eigenlijk geen enkel nut? (Als ze zwaar door roest zijn aangetast is het een duidelijke zaak natuurlijk.)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

Koen

kulk

Ik denk ook dat het rubber gaar is waardoor er speling ontstaat op de veerpoot

gero

Hoi  Koen
Ik heb zelf een 850 10 V met ruim 296000 km ,op korte termijn ben ik ook
van plan om mijn voorschokbrekers te vervangen.
Ik weet niet hoe perfectionistisch jij ben maar als je het goed wil doen dan vervang je alles ( lager,veerschotel,stabilisatorstangen).
De veren weet ik niet ,de een zegt een veer lijdt niet en de ander zegt ook vervangen.

Ik zit ook te denken om een Koni STRT  kit aan te schaffen icm met verlagingsveren, dat kost wel wat meer maar je kan toch weer een paar jaar vooruit

groet

Audy

kvcuijck

@kulk Het zou in ieder geval wel een relatief makkelijke oplossing zijn :)

@gero Ik wil verder niet verlagen, maar wil het wel meteen goed doen. De stabilisatorstangen heb ik redelijk recent vervangen en daar is nog niets mis mee. De lagers, de veerschotels en de schokbrekers aan de voorzijde gaan zeker vervangen worden. Alsook de rubbers van de stabilisatorstang. Die zijn ook op. Verlagen is niet echt een optie. Ben bang dat ik dan een keer in de knoop kom met een zware aanhanger of wanneer de V70 vol met vrouw, kinderen en bagage zit.. Jammer dat nieuwe nivomats zo vreselijk duur zijn! Dat is voor mij echt de mooiste optie.

Koen

Sbv

afweging maken hoe lang je met de auto wilt rijden. anders even slikken en die 550 euro aftikken voor set nieuwe nivomats. Er is bij mijn weten nog 1 set leverbaar daarna worden het losse dempers.
bij verkoop auto kan je ze altijd weer los verkopen

benjy

Hoi koen,
Ik heb vorige week ook de schokbrekers voor vervangen heb gelijk alles vervangen alleen de schroefveer niet was niet nodig geen roest en ook geen breuken.
Ik heb de sets besteld bij nordicar. Ik heb sacks str super touring besteld zit standaard onder de volvo bij mijn auto bonkte hij ook rechts voor bij mij was ook het lager en rubber versleten.
Nu rijd het weer super en geen gebonk meer.

kvcuijck

@sbv In principe wil ik er nog wel een tijd mee rijden. Maar het is een beetje jammer om 700-900 euro uit te geven aan een auto die misschien 1500 waard is ;) Misschien vervang ik de nivomats achter wel een keer door een standaard onderstel. Gebeurt regelmatig bij de dealer hoor ik... Maar waarschijnlijk ontkom ik niet aan de investering.

@benjy Bij mij zit aan de veren voor wel roest. Heb overigens nog een setje oude veerpoten van een TDI liggen (heb zelf een 2.5D) met minder km's en zonder roest op de veren. Mocht ik achter de nivomats vervangen door standaard schokbrekers dan moet ik ook de veren vervangen volgens mij.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Koen

jeroen74

CiteerMaar het is een beetje jammer om 700-900 euro uit te geven aan een auto die misschien 1500 waard is

Ach, dat heb je in no-time ook aan brandstof, verzekering en wegenbelasting :eusa_sick: