Kabeltjes...

Gestart door Reitse, 01-03-2003 20:09:11

Vorige topic - Volgende topic

Edwin

Citeerkabeltje opgezocht uit het boompje dat uit de deur komt. Deze gaat omhoog. Dashboardkastje eruit gehaald. Kabeltje blijft omhoog gaan...
Waar gaat die kabel heen of waar loopt die langs?

Waarschijnlijk gaat die kabel naar de tweeter in het dashboard. Deze zit namelijk seriegeschakeld op de deurspeaker. Zelfde als de achterdeurspeaker bij de hoedenplank opzit. Moet ook wel want de radio is altijd 4x.. watt. En niet 8x.. watt.
Dus zou je kunnen kijken wat voor kleur kabel de dashboard tweeter heeft en of deze wel op de radiokabelboomstekker (scrabble) zit.
Succes ermee.

gr. Edwin.  8)

DannyB

De achterspeakers zitten inderdaad parrallel met de achterste deurspeakers, maar de voor tweeters niet deze zijn gescheiden ivm de sc-type's waar een apart hoogdoorlaatfilter inzit.

Reitse

CiteerWaarschijnlijk gaat die kabel naar de tweeter in het dashboard. Deze zit namelijk seriegeschakeld op de deurspeaker. Zelfde als de achterdeurspeaker bij de hoedenplank opzit. Moet ook wel want de radio is altijd 4x.. watt. En niet 8x.. watt.
Dus zou je kunnen kijken wat voor kleur kabel de dashboard tweeter heeft en of deze wel op de radiokabelboomstekker (scrabble) zit.
Succes ermee.

gr. Edwin.  8)
De dashboardspeakersnoertjes (ook leuk voor scrabble) heb ik gelocaliseerd op de grote stekker, o.a. grijs en geel/grijs...
Seriegeschakeld betekend dat het stroompje vanuit de radio eerst naar de dashboardspeaker gaat en dán naar de deurspeaker, toch?

Edwin

CiteerSeriegeschakeld betekend dat het stroompje vanuit de radio eerst naar de dashboardspeaker gaat en dán naar de deurspeaker, toch?

Ja, of was dat parallel geschakeld? Die tekeningetjes met natuurkunde met die batterijtjes die achter of naast elkaar zaten zijn al lang geleden ;). Het komt er volgens mij op neer dat de dashboardtweeters en voorportierspeakers op één kanaal zitten en de achterportier en hoedenplankspeakers ook op één kanaal, maar of dat nou serie of parallel is....

gr. Edwin.  8)

Reitse

Goed, naar aanleiding van enkele opmerkingen gister in de chat.
Ik heb nog even goed doorgezocht en waarempel de stekker gevonden. 1 stekker. In 1 blok. Naast die stekker, aan de bestuurderskant, zit de kabel voor de CD-wisselaar (jawel!). Waar die nou weer uit gaat komen...
Mijn idee is als volgt. Ik heb bijna een meter aan stekkers en kabels tussen radio en blok zitten. Een simpele verloopkabel tussen de radio (Pioneer) en het blok in de auto (Volvo) met volledige bekabeling zou uitsluitsel moeten geven of de speakers wel of niet zijn aangesloten. Zo niet, dan moet m'n hele dashboard uit elkaar om de kabeltjes te volgen en te kijken waar ze los liggen.

denkweb

CiteerGoed, naar aanleiding van enkele opmerkingen gister in de chat.
Ik heb nog even goed doorgezocht en waarempel de stekker gevonden. 1 stekker. In 1 blok. Naast die stekker, aan de bestuurderskant, zit de kabel voor de CD-wisselaar (jawel!). Waar die nou weer uit gaat komen...
Mijn idee is als volgt. Ik heb bijna een meter aan stekkers en kabels tussen radio en blok zitten. Een simpele verloopkabel tussen de radio (Pioneer) en het blok in de auto (Volvo) met volledige bekabeling zou uitsluitsel moeten geven of de speakers wel of niet zijn aangesloten. Zo niet, dan moet m'n hele dashboard uit elkaar om de kabeltjes te volgen en te kijken waar ze los liggen.

Kijk, een zinnige opmerking van Reitse... het kan wel!!

Succes he!

Reitse

CiteerKijk, een zinnige opmerking van Reitse... het kan wel!!

Succes he!
Ja... alleen bleek het toch onzin, een simpele verloopkabel bestaat niet  :-/ Ik ben eens gaan zoeken in Assen, en ik moet voor hun verloopkabels twee stekkeraansluitingen hebben. En die heb ik echt niet. Er is wel ruimte voor een twee blok naast het blok waar de stekker inzit met de kabel voor de CD-wisselaar...
Simpele oplossing: kabels direct vanaf de deurspeakers naar een nog loshangende speakerstekker van de verloopstekker van de radio leiden.
(Is dit ook nog zinnig DenkWeb?)

denkweb

Niet gaan klooien!

Daar moet een verloopkabel voor zijn (100% zeker)

Informeer eens bij Halfords ofzo... kunnen je daar vast aan helpen.

speciale verloopstekker van Volvo 850 oud model naar universeel is er minimaal, dan zoeken we dus nog een verloop van universeel naar Pioneer, dat mag toch ook geen probleem zijn?

Wat is het type van de autoradio en kun je een klein fotootje maken van de stekkers die je achter de radio hebt zitten (aan je auto vast?)

Reitse

CiteerNiet gaan klooien!

Daar moet een verloopkabel voor zijn (100% zeker)

Informeer eens bij Halfords ofzo... kunnen je daar vast aan helpen.

speciale verloopstekker van Volvo 850 oud model naar universeel is er minimaal, dan zoeken we dus nog een verloop van universeel naar Pioneer, dat mag toch ook geen probleem zijn?

Wat is het type van de autoradio en kun je een klein fotootje maken van de stekkers die je achter de radio hebt zitten (aan je auto vast?)

Als er iemand in de buurt is die een digi-cam heeft zet ik met alle plezier een foto hier neer.
Ik heb vanaf mijn Pioneer MEH-P5000R een verloopkabel lopen naar universeel (twee "bakjes"). Vanaf die bakjes loop een verloopstekker naar Volvo-type + een afsplitsing naar frontspeakers (vierpolige stekker, elke plug afgerond). daarna 1 stekker naar de bak die aan de carrosserie zit.
Aan verloopstekkers geen gebrek. Een paar kabeltjes worden gesplitst (bij elkaar gehouden door een beetje isolatietape) voor de dashboard en achterspeakers...