wegzakkende turbo hoge koelvloeistof temperatuur

Gestart door Molmans, 10-05-2014 15:50:01

Vorige topic - Volgende topic

Molmans

Eergisteren viel me op dat de turbo zijn werk niet goed mee deed.
Aan het begin van de rit werkte alles prima, maar na een 15 minuutjes rijden kwam het turbometertje maar net over het midden. Hij is getuned dus normaal slaat hij van de schaal af. Gisteren dus even de slangen (vacuum en intercooler) gecontroleerd en voor de zekerheid ook maar even de tcv vervangen. Deze had ik nog ergens liggen.
Vandaag maar weer even een testritje gedaan met helaas dezelfde uitkomst >:(  Wat mij bij terugkomst opviel was dat de fan maar bleef draaien als een gek, na het afzetten van de motor. Dit deed hij normaal nooit, dus toch maar weer het de auto afgeslingerd. Tot mij verbazing zie ik de temperatuurmeter van de koelvloeistof op 13:00 uur staan :o Nu wil ik voordat ik van alles ga vervangen en losschroeven eerst jullie advies. Wat is hoogstwaarschijnlijk de boosdoener:
1) de temperatuursensor, 2)waterpomp, 3)iets anders namelijk .... en klopt het dat de motor in een noodloop komt wat ook van invloed is op de prestatie van de turbo.

Graag advies
DOP T5 2.0 LPI

Ludo

Waterpomp zou heel goed kunnen, maar ik zou al beginnen met de thermostaat en temeratuursensor te vervangen.

Noodloop is het wellicht niet, echter de ecu regelt middels de tcv dat de turbodruk niet omhoog gaat (d.w.z. dat de wastgate opengaat) als de motor koud is.
Dat zal de verklaring zijn waarom je turbodruk (niet veel) verder dan het midden gaat.

Molmans

Citaat van: Ludo op 10-05-2014 16:47:48
Waterpomp zou heel goed kunnen, maar ik zou al beginnen met de thermostaat en temeratuursensor te vervangen.

Noodloop is het wellicht niet, echter de ecu regelt middels de tcv dat de turbodruk niet omhoog gaat (d.w.z. dat de wastgate opengaat) als de motor koud is.
Dat zal de verklaring zijn waarom je turbodruk (niet veel) verder dan het midden gaat.

Check.
Ik heb de boel al losliggen, maar is er ook na te gaan of de thermostaat of de sensor defect is?
Voordat ik alles maar vervang zonder dat dit kapot is?
DOP T5 2.0 LPI

Molmans

Oh ja,
Wat ik nog vergeten was te vermelden.
Dat tijdens het rijden de naald van de watertemperatuur, enkele malen vlot wisselde tussen 13 uur en 15 uur (normaal).
Misschien dat dit helpt bij het diagnosticeren van mijn probleem. 
DOP T5 2.0 LPI

Molmans

Probleem zo te zien opgelost.  :eusa_doh:
Gelukkig geen kapotte waterpomp.
Sensor en thermostaat vervangen en alles doet het weer.
In mijn geval dus een vastzittende thermostaat.
Bedankt voor de hulp
DOP T5 2.0 LPI