Eerste versnelling

Gestart door Arie Kanarie, 02-04-2014 09:57:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arie Kanarie

Goedemorgen!

Ik ben superblij met mijn roffel. Zo nu en dan al wat problemen gehad, maar mbv dit forum altijd tot de juiste oplossing gekomen. Momenteel al 5 jaar blij aan de roffel.

Ik heb een nieuwe uitdaging. Als ik optrek uit de eerste versnelling, klapt ie eruit. Met een vrij harde boenk schiet ie naar zijn vrij gevolgd door een korte ratel. Als ik hem vrij stevig in zijn 1 duw gaat het beter. Als ik hem hard in zijn 1 duw en dan optrek gaat het bijna goed. Ik hoor dan een lichte 'knoenk', alsof iets ergens vanaf glijdt. Als ik eenmaal ben weggereden heb ik helemaal geen problemen meer. Versnelling 2 tm 5 gaan prima, als vanouds. Ik merk ook geen verschil met koppelen, dat hij hem eerder of later pakt, of slipt.

De garage heeft er ook even naar gekeken, denkt symchromesh vervangen, dus bak eraf en gelijk de koppelingsplaten vervangen. Als tip gaven ze me mee: "sla hem hard naar links, en zet hem dan in zijn 1.. kijk eens hoe dat gaat voordat we alle gelijk vervangen". Voelt natuurlijk helemaal niet prettig om te doen, maar als ik dat doe heeft ie af en toe het probleem niet meer. Ze vertelden me ook dat een andere versnellingsbak een optie zou kunnen zijn. Heb er één gevonden (ook 2 liter want italiaan, 5 bak) voor €200.- maar weet niet of de code klopt..

Mijn vraag is, wat denken jullie wat het zou kunnen zijn op basis van bovenstaande omschrijving en wat adviseren jullie me om te doen?

Met vriendelijke groeten,
Arie


Sbv

als de bak eraf gaat zou ik gelijk alles van koppeling gelijk meenemen, tenzij het heel recent vervangen is

NinaPaul

Het uit de versnelling schieten heeft niets met de synchromesh ringen te maken, maar met de blokkeer inrichting.
Heb niet een van deze bakken uit elkaar gehad, dus ik weet niet hoe de blokkeer inrichting eruit ziet.

Ik zou een 2e hands bak zoeken en inderdaad de koppelings delen vervangen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Laguna-S60R

Kan t niet een bak steun zijn met te veel speling?
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

volvobug

Zekerheidshalve ook schakelbussen controleren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

twotone

Of de (fijn)afstelling van de schakelarmen op de bak zelf. Daar heeft Mark (Maruska) me nog op gewezen afgelopen dinsdag, gezien het feit dat mijn bak een klap maakt bij het 'tegen' de versnelling aanduwen. Mogelijk dat de bak dan niet volledig in de versnelling staat en er uit kan klappen?
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

Arie Kanarie

#6
Dank voor de replies.
De steunen ga ik zeker even checken..
Mocht ik een andere bak willen, weet iemand dan welk baknummer ik heb?
Ik heb een 855 GLE '94 2-Liter 20V
Anders gezegd, is dan motorinhoud belangrijk of past een bak van een 2,3 liter ook op die van mij?


nieuwe_arjan


Arie Kanarie

Dank allemaal voor de replies. Dat schema heeft goed geholpen. Er zit nu een andere bak onder. Rijdt weer supert!