Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobaksteen

Je hebt het al zover kaal nog een avondje plukken dan kan je er goed bij die. wagens zijn net lego. Meer zonde als die gaat rotten dan is het van had ik maar..  heb mijn auto in 2 avondjes kaal gemaakt  en 3 dagen zitten schrapen en schuren op wielkasten en volledige vloer zinkverf op de blanke stukjes daarna primer en toen met de bitumer spuit van 3m weer goed in de plak. Heb je weinig spullen voor nodig.en je ben voor 100 euro wel klaar.

razorx

Ik heb respect voor je geduld. Mijn grootste angst zou een eigenschap van mij zijn: Als ik het zo rustig aanpak, wat an sich goed is, zou ik mijn ineresse verliezen. Ik vind het heel knap dat je die interesse houdt.

Misschien is het wel de manier om het mooiste werk te leveren, maar ik zou die afstand niet kunnen nemen. Respect!

UserID6342

Die kabels rotten echt vaker compleet weg :(  Heb er al meerdere gezien, van hier gehad.  Het ergste is de kabelgoot waar deze kabels in liggen en dan net het bochtje waarmee ze voor de aircopomp omhoog gaan richting ECU-bak.  Nu is Volvo en kabels niet echt een geweldige combinatie is gebleken, zeker niet bij de wat oudere auto's.  Bij de 200 en 700 serie was het nog erger als de rotzooi die gebruikt is in onze auto's.

Even terugkomend op het kabelgootje, er blijft namelijk water instaan en daardoor rotten de kabels weg.  Als je dan op sommige ogen / aansluitingen kijkt kan het er prima uitzien, maar zodra je 20 a 30 cm in de goot gaat kijken is dezelfde kabel vaak helemaal weg, met zeer rare storingen als gevolg.  Zeer berucht zijn hierdoor problemen met de pingelsensoren. Dat luistert net even wat preciezer als bijvoorbeeld het lampje voor de oliedruk of de dynamo aansluitingen.

Voor de rest respect hoe je het aanpakt allemaal !

de Boeing

Citaat van: volvobaksteen op 21-02-2017 00:43:11
Je hebt het al zover kaal nog een avondje plukken dan kan je er goed bij die. wagens zijn net lego. Meer zonde als die gaat rotten dan is het van had ik maar..  heb mijn auto in 2 avondjes kaal gemaakt  en 3 dagen zitten schrapen en schuren op wielkasten en volledige vloer zinkverf op de blanke stukjes daarna primer en toen met de bitumer spuit van 3m weer goed in de plak. Heb je weinig spullen voor nodig.en je ben voor 100 euro wel klaar.

liefst zou ik heel die lego doos uiteen trekken, alles grondig aanpakken en dan weer schoon opbouwen, maar in mijn geval momenteel helaas niet realistisch (en wellicht ook iets duurder dan 100 euro)... Wat initieel begon als even ander blokje leggen is stiekem toch al uitgegroeid tot heel een (leerrijk) project ...

de Boeing

Citaat van: razorx op 21-02-2017 00:46:33
Ik heb respect voor je geduld. Mijn grootste angst zou een eigenschap van mij zijn: Als ik het zo rustig aanpak, wat an sich goed is, zou ik mijn ineresse verliezen. Ik vind het heel knap dat je die interesse houdt.

Misschien is het wel de manier om het mooiste werk te leveren, maar ik zou die afstand niet kunnen nemen. Respect!

het is niet zozeer interesse houden, want ik heb naast volvo ook nog genoeg andere interesses (jaja  ;D 8)), maar ik kan deze moeilijk combineren, het is dus vol de ene of vol de andere (niet zo een goeie multi-hobby-tasker vrees ik)

de Boeing

Citaat van: Dirk342 op 21-02-2017 06:16:38
Die kabels rotten echt vaker compleet weg :(  Heb er al meerdere gezien, van hier gehad.  Het ergste is de kabelgoot waar deze kabels in liggen en dan net het bochtje waarmee ze voor de aircopomp omhoog gaan richting ECU-bak.  Nu is Volvo en kabels niet echt een geweldige combinatie is gebleken, zeker niet bij de wat oudere auto's.  Bij de 200 en 700 serie was het nog erger als de rotzooi die gebruikt is in onze auto's.

Even terugkomend op het kabelgootje, er blijft namelijk water instaan en daardoor rotten de kabels weg.  Als je dan op sommige ogen / aansluitingen kijkt kan het er prima uitzien, maar zodra je 20 a 30 cm in de goot gaat kijken is dezelfde kabel vaak helemaal weg, met zeer rare storingen als gevolg.  Zeer berucht zijn hierdoor problemen met de pingelsensoren. Dat luistert net even wat preciezer als bijvoorbeeld het lampje voor de oliedruk of de dynamo aansluitingen.

Voor de rest respect hoe je het aanpakt allemaal !

Vandaag bezig geweest met kabelboom fatsoeneren, er was 1 kabel van de alternator beschadigd in de mantel, hiervan de schuifpen afgeknipt, krimpkous (met gel) over beschadigd stuk en daarna nieuwe schuifpen erop geperst (en uiteraard alles terug in kabelhoezen en afgetaped).

Enkel dus die airco kabel, helemaal rot tot ver in de kabelboom, rest van kabels ziet er gelukkig nog goed uit.

Maar ik ga zeker nog even die kabelgoot open maken bij de aircobocht, thx voor de tip!!!

de Boeing

#186
Na tip van Dirk ook maar even de bijrijderskabelgoot helemaal opengedaan (wat een gepruts met die lipjes, maar zonder die 5 cilinder in de weg lukte het toch zonder iets te mollen:)

Goed smerig aldaar:





niet echt beschadigingen kunnen vinden (op die ene airco kabel na??)



Wel veel (schuur?)zand onderin:



Dus maar even goed schoonmaken en alles netjes terug erin leggen:



stuuraandeverkeerdekant

Levert mooie foto's op! Waar lopen deze kabelgoten ongeveer?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

de Boeing

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 23-02-2017 20:52:10
Levert mooie foto's op! Waar lopen deze kabelgoten ongeveer?

ja voor de verandering eens geen crappy phone pics (hobby1 + hobby2 = :) )

dit is de kabelgoot die onderaan de ECU box uitkomt en dan via de aircocompressor naar het subframe loopt (de grote kabelgoot aan de voorkant van de bijrijder...)

UserID6342

Beter zo  :eusa_clap: :eusa_clap: en weet je nu ook zeker dat dat kabelboompje goed is.  Geloof dat je je eigen ongans zoekt als je nu net daar een storing ergens in hebt zitten, pffff....

de Boeing

#190
en ondertussen staat ie(eindelijk) op het subframe:





heb btw de motorsteunen(bollen) van de V70N kunnen gebruiken, die onder distributie is wel van 850

weegtie:



hier moet wel nog circa 15kg aan sapjes bij :) (+nog wat kleine prullekes)

en uiteraard weer niet zonder de nodige ergernissen:

de multiriem poelie



van het B5244T5 blok is 1 cm groter dan die van het 850 blok, deze laatste past wel maar dan moet je de centreer pin eruit trekken en aangezien deze ook te boeken staat als harmonic balancer, toch maar ervoor gekozen om de originele te monteren. Maar dan past de multiriem net niet :( (let wel ik heb de airco-loze riem en deze is van Volvo 6PK1253)

Dus ook maar nieuwe riem gehaald: Gates 6PK1285 (32mm langer dan de Volvo riem dus:)



Stofkop van distributieriem staat ook zo scheef als een ...



(door olielekkage en/of hitte)

keertje goed warm gestookt en met wat extra overtuigingskracht terug de goede richting uit geplooid:



een stuk beter dan voorheen maar hij lijkt nog niet 100% te passen, lijkt wel of ie 1cm te lang is ??

nu raakt hij gelukkig wel niet meer tegen multiriem spanner:



Deze kap moet trouwens worden aangepast als je werkt met de 850 accessoires:



en ook dit randje moet je deels weg snijden:



moest ik het nog eens doen zou ik toch ombouwen naar ME7 accessoires (dan moet je stuurpomp leidingen hebben van een ME7 classic + de houder van servo olietankje toevoegen aan veerpoot). De 850 riemspanner maakt het nu namelijk redelijk lastig om de stofkap los te nemen...


Wil ik de leidingen aan het stuurhuis vast maken (onder turbo) loopt er een plas olie uit het stuurhuis (waar het vroeger al een flinke olie bende was en ik heel wat tijd had besteed aan het schoonkrijgen van het subframe aldaar >:( ) Meer nog: er kwam groene olie uit en meen gelezen te hebben dat je groen en rood niet moet gaan mengen dus ook maar even gespoeld met wat rooie ATF:



gaat prima met retour los en even met de hand aan pomp en servo draaien, er kwam eigenlijk gelijk al mooi rode olie uit dus veel groen heeft er niet in het stuurhuis gezeten.

verder met wat automaat sapjes:


(beetje mijn 2 merken mixen:))

nog een ergernis: oliekoeler leidingen nieuw besteld bij dealer voor mijn 850



blijkt deze niet te passen op de extra bevestiging aan de bak (als je dus van een 1208-840 naar een 1208-890 bak gaat moet je dus leiding 9180542 hebben, deze zat ook op de allerlaatste 850's). Dus ik dacht, rij ff via dealer om het om te ruilen, want had deze nog niet eens gemonteerd. Helaas meneer als deze uit het zakje is geweest mogen wij deze niet meer terugnemen. PFffff?!! dus zelf maar even een alu houdertje gemaakt:



(en achteraf gezien boos op mijn eigen om hier niet even een puntje van gemaakt te hebben, want gezien de hoeveelheid euro's die ik de laatste tijd al heb achter gelaten bij de dealer voor paar pakkingen en prullen hadden ze dit echt wel even mogen ruilen!!! maar goed het ligt er ook maar net aan wie je daar treft achter de balie)

en ook nog aan de slag geweest met mijn aandrijfassen, de abs ringen begonnen wat roest te vertonen, deze maar even zo goed als mogelijk ontdaan van roest en in de roestomvormer gezet:



(en ik weet dat je die ring blijkbaar ook los kan vervangen maar kreeg hem niet losgetikt...)

ook was er nog 1 homokineethoes origineel en al voor zowat 90% ingescheurd, nu dus ook maar gelijk vervangen... De andere kant al eens voorzien van een nieuwe universele met spreader, dit keer gekozen voor een spidan waarvan het rubber echt veel dikker is, al moet homokineet er dan vanaf

ringetje open en je tikt hem zo los...NOT... uiteindelijk met hulp van 2 extra handen en tikken aan tegenovergestelde zijde van de ringopening(uitsparing) is het gelukt. Je moet btw ook tikken tegen de binnenste ster en dus niet tegen de buitenkant ringen van de homokineet want die bewegen gewoon mee...)



smerig werk!! maar uiteindelijk gelukt:



V70geRwin

Mooi werk hoor, vooral dat beugeltje voor je koelerleiding  ;)
Je gaat lekker stug door met oog voor kwaliteit, zal straks vast heerlijk rijden  :eusa_clap:

stuuraandeverkeerdekant

Mooi verslag en leuk blog om te volgen dit! Blijft voor mij indrukwekkend, zo'n blok naast de auto  :eusa_clap:

Heb je de bak ook in de koudontvetter gehad? Glimt zo mooi!

Ashoes heb ik ook een keer op die manier vervangen, inclusief alle kogeltjes schoonpoetsen. Wat me toen werd verteld (achteraf) is dat er bij het terugplaatsen eerder slijtage optreed omdat de kogeltjes zelden op dezelfde plek terug komen, en ze daar juist op elkaar ingesleten waren. Tot nog toe niets van gemerkt maar kan nog komen natuurlijk.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

koen.s


de Boeing

sterker nog, bak is een weekje logeren geweest, en wel hiero:

http://www.autrans.nl/

was een duur weekje, maar ach, de ene gaat skiƫn, de andere ...

kogels heb ik laten zitten (met idd die rede). Wel na al het gemartel vergeten de homokineet te monteren op dezelfde spline (en ik had het nog gemarkeerd  :eusa_wall: ) Geen zin om die bende nog eens los te halen (en vrees ook dat deze aandrijfas, gezien de hoeveelheid roest, niet nog eens 21jaar mee gaat gaan... dus wellicht ooit nog eens keertje vervangen door een frisser exemplaar)