Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

Ja 16 altijd op de +

in de demo versie van vol-fcr staat dat je eerst alle foutcodes moet laten passeren en dan 5 sec pin 3met5 moet verbinden en als het ledje daarna terug aangaat weer >5 sec pin 3met5 Helaas blijft ie bij mij daarna gewoon terug de foutcodes geven ipv 1-1-1


arjenT5R

Als t goed is moet t met brick diag beter gaan, ff drie draadjes een kabelboompje maken om de vagkkl om te polen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Idd Arjen, you saved my day!

methode met ledjes lukte me niet, vol-fcr kreeg geen verbinding

maar met brick-diag (idd wel nog even draadjes omleiden) was het in no time gefixt: lambda lampje is nu uit!!

(hopelijk blijft deze nu uit, er zat een minuscuul lekje bij de extra lambda bung die op deze downpipe moest gelast worden, heb hier nu wat van die uitlaatpasta op gesmeerd)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

#229
Lambda blijft voorlopig uit en de boeing is zowaar door de keuring geraakt, dus ik kan legaal de weg op  :eusa_dance:

Was nog wel even een crime om mijn lampen afgesteld te krijgen, bijna uur mee bezig geweest en 1 lamp terug moeten uitbouwen (stelmechanisme links-rechts was stuk door broos geworden tandwiel). Op keuring zeiden ze ook al; lichtbeeld is net wel - net niet goed meer (volgend jaar nieuwe lampen dus).

En:

mijn hobby-gekneus heeft het veel stellen dus niet overleefd  :-\ (was er al een beetje bang voor). Oude steller terug moeten zetten en nu moet ik dus nog even iets verzinnen voor beugel klepsmeringspotje...

Het intercooler traject ook nog iets verbeterd (hopelijk nu wat solider). Eerst had ik van de ingekorte N buis een korte 90 graden bocht (chargertech) naar de intercooler maar dat paste allemaal maar net-net. Nu een Do88 60 graden bocht besteld (bij BSR tunning, fijne service trouwens!) en deze heeft veel langere benen.


60 graden bocht hier rechts, waarvan de beide uiteinde al op maat zijn gesneden

Nu zit het een 5 tal cm over de plastiek buis heen en kunnen er 2 slangklem op, lijkt goed vast te zitten (en halverwege het witte gedeelte op de turbometer lijkt goed te gaan  ;D al heb ik nog steeds geen full-pull gedaan... time will tell...)

de Boeing

#230
wat helaas niet zo fraai is:



Toen ik de R kocht in 2009 zat er een klein barstje boven bestuurderskant, toen dus al nieuwe ruit moeten laten plaatsen, in 2014 kwam deze terug en was ondertussen helemaal tot onder gebarsten (afkeur dus en moest er ook nog een nieuwe voorruit in). Dit keer gekozen om het thuis te laten doen, fijn om een vakman aan het werk te zien maar nu weet ik dus wel waarom de ruit altijd daar barst :(

de vorige zat best wonky gekit onderin: (niet geheel zichtbaar op foto)


dit keer wat strakker in de kit (hopelijk ook wat minder windgeruis nu)


Achteraf gezien spijt dat ik niet het terug erin kitten heb uitgesteld zodat ik deze plek goed kon kaalschuren en opnieuw in de primer en lak zetten, want nu is het gewoon wachten op dezelfde barst  :eusa_wall: Maar raamzetter had uiteraard weinig tijd (hij heeft er wel een sneldrogende primer op gezet). Ook in het gootje van de A stijl zitten al flink wat roest blazen (andere kant heeft niets?!). Ik heb helaas een flinke roestbak vrees ik want dit is niet de enige plek..   :'(


Ondertussen weer 400km gereden met het nieuwe blok (is mijn km teller overleden?!  :eusa_wall: Het beruchte odo tandwieltje ligt al sinds 2009 hier op het schap, ik ga hem nu dus eindelijk mogen monteren... misschien daarvoor de klokkenwinkel maar eens laten uitlezen voor de echte km stand...)

Maar wat een herrie bak?!

Ik vrees dat mijn 2 voorwiellagers zijn overleden door het vele verplaatsen van de auto zonder aandrijfassen erin (naaf wordt dan niet bij elkaar gehouden waardoor er makkelijker vuil tussen kan?). Op de snelweg moet de radio flink hard om het te compenseren... opgekrikt voel ik bij de 2 kanten een lichte trilling in de veer met de wielen van de grond, dus ook nog maar even 2 nieuwe FAGs bestellen  >:( (en ze waren nog vrij nieuw  :eusa_wall:). Wordt onderhand wel een routineklus...


Ondanks het wiellager kabaal (hopelijk!) hoor je op snelheid toch ook nog wel veel windgeruis, misschien ook maar eens zien of dat niet aan mijn deur afstelling ligt (zoal ik las in blog van Vulk).

Wellicht dat een deel van het probleem ook is dat nieuwe auto's zoveel stiller zijn, want ik rij al meer als een jaar in:


(het is een verkapte prius, dus die-hard petrolhead: even weg kijken ;D)

met ondertussen al meer dan 2 ton op de teller, maar stil is ie, zeker in de stad waar je grotendeels elektrisch voort glijdt, doet feilloos zijn ding en is zuinig. Verder saaie auto om mee te rijden maar ik vind het qua techniek wel mooi en mss ook hierdoor dat ik nu mijn Autrans automaat toch nog best bonkig vind...

Nog een constatering, ik vind dat het sturen (tijdens parkeren) zwaar gaat, raar want alles is nieuw; nieuw TRW stuurhuis en servo pomp en uiteraard verse olie... met de wielen van de grond en de auto uit gaat van links naar rechts vlotjes...

Ook krijg ik met de wielen op de grond een kraak als ik van het ene uiterste naar het andere draai (veer die bovenin de veerschotel lijkt te wringen, maar dit had ik ook al voor de ombouw, dus wellicht ook nog even mijn veerpoot los halen om te kijken wat het nu precies is (er zitten vrij recente Sachs lagers en lagerschalen op).

En om deze heerlijke ergernissen post af te sluiten: CC werkt niet meer en mijn achterruitsproeier (waarvan het pompje nu pompt als een malle) zorgt niet voor een natte ruit maar wel een kofferruimte vijver (zit dus toch nog ergens een verstopping bovenin bij de kofferklep).

V70geRwin

Paar verse toplagers in de veerboten doet een hoop.
Voor de rubbers kan je de xc90 pakken. Sterker en passen ook.

KIM

Wij hebben zo'n Auris als poolauto en ik vind het dus een enorme herriebak. Wat een draak van een auto is dat zeg! Nu is onze poolauto wel een generatietje ouder dus wellicht is het probleem minder geworden.
Het hybride systeem van Toyota kan me wat dat betreft niet echt bekoren.


Maar heb je haast om weer met de R te rijden? Als ik dit had gezien had ik de ruitzetter gevraag een andere keer terug te komen en eerst deze rotzooi maar eens opgeknapt...

de Boeing

#233
Toen ik die auris kocht (of won want veilingsbak  8) ) was het ook rumoerig, maar dat waren dus de achterwiellagers (heb precies een abonnementje daarop). Na plaatsing van nieuw achterlagers compleet andere auto/rijervaring. Dit is blijkbaar een bekend kwaaltje van dit type (en hopelijk één van de weinigen).

R staat al veel te lang stil, bij zowat iedere klus dook er wel een nieuwe probleem op, en zo ook dus hier. Zo zou deze glaszetter in de ochtend komen, maar door spoedklus en files was hij er pas in de vooravond. Achteraf gezien heb ik er idd spijt van maar het was me op het moment zelf nog niet gedaagd om het terugzetten uit te stellen...

Net wel geconstateerd dat 1 veerpoot toplager een beetje blijft hangen in de uiterste stand, dus die gaan we ook nog eens mogen loshalen.

en omdat 1 probleem ook maar zo alleen is:

Net tijdens oliepeilen... kan je dat oog los vervangen of wordt dit een nieuwe peilstok?

...kan er ook nog wel bij, zucht... stug doorgaan zekers?

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Kost ook niet de hele wereld: Neem er gelijk een met peilstokbuis dan krijg je er een met dubbele O-ring en ben je van eventuele sludge af.

Taranis

Citaat van: de Boeing op 23-07-2017 14:18:02
En om deze heerlijke ergernissen post af te sluiten: CC werkt niet meer en mijn achterruitsproeier (waarvan het pompje nu pompt als een malle) zorgt niet voor een natte ruit maar wel een kofferruimte vijver (zit dus toch nog ergens een verstopping bovenin bij de kofferklep).

Citaat van: de Boeing op 23-07-2017 17:54:23
en omdat 1 probleem ook maar zo alleen is:
http://home.scarlet.be/~spb15610/volvo/peilstok.jpg
Net tijdens oliepeilen... kan je dat oog los vervangen of wordt dit een nieuwe peilstok?

...kan er ook nog wel bij, zucht... stug doorgaan zekers?

Wat een heerlijke zelfspot ;D :eusa_clap:

Net je hele blog van de afgelopen tijd bij zitten lezen. Respect voor je doorzettingsvermogen maar meer nog voor je relativeringsvermogen :) Het is heerlijk leesvoer :D

arjenT5R

Ik zit nog s terug te kijken, maar ik zou toch die ruit er weer uithalen. Roest is best vergaand.
Weet niet of je er verstandig aan doet om dit zo te laten.

Weet wel zeker van niet..

t is maar een advies hoor... ik heb ervaring met stijlen lassen  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Citaat van: KIM op 23-07-2017 18:30:12
Kost ook niet de hele wereld: Neem er gelijk een met peilstokbuis dan krijg je er een met dubbele O-ring en ben je van eventuele sludge af.

Peilstok is van het B5244T5 blok dus inderdaad al met dubbele rubber, ik heb hem nog kunnen lijmen en kan weer (even) peilen, volvo 8653597 wordt toegevoegd aan mijn lijstje voor de kerstman...

Citaat van: arjenT5R op 23-07-2017 22:21:19
Ik zit nog s terug te kijken, maar ik zou toch die ruit er weer uithalen. Roest is best vergaand.
Weet niet of je er verstandig aan doet om dit zo te laten.

Weet wel zeker van niet..

t is maar een advies hoor... ik heb ervaring met stijlen lassen  ;D

ja, zucht, hoe meer ik er over nadenk hoe minder goed ik me er bij voel. Maar om nu een vonkel nieuwe ruit te mollen om dit aan te pakken (het ziet er op de foto idd wel heel erg uit, dit wel wat schoongemaakt en een soort van hecht-bescherm-primer opgezet door glasman, daarna heb ik het deel waar geen kit over gekomen is nog wat behandeld met roestomvormer...). als de barst snel terugkomt weet ik wat gedaan...

Het liefst van al zou ik hem helemaal uit elkaar trekken, ieder k*t schroefje en dan alles grondig aanpakken, maar helaas is dat niet echt realistisch momenteel... hij moet zich eerst maar weer eens bewijzen als betrouwbare DD... 

Vulk

Kan het raam er niet uitgehaald worden zonder het te beschadigen?